|
Hej
Vi ska köra från Trelleborg till Norrtälje och tillbaka igen ett par dagar senare. Är det någon som tror att vi behöver lägga på vinterdäcken redan? Ljudvolymen ökar kraftigt med dubbade vinterdäck.
Ciczi
CarinaA
14-10-2004, 18:31
Har hört det var hiskeligt halt i Värnamo-trakterna i morse... Ni borde kanske ta en extra funderare på, om det inte är bättre att lyssna på däckens irriterande brummande än riskera någon olycka? Kör försiktigt! Mvh Carina
Ta det säkra före det osäkra och lägg på vinterdäcken. Inte kul att inse att de hade behövts när ni redan är på väg. Det är ju första halkan som är värst, sedan vänjer man sig. Kör varsamt!
Bor 5 mil söder om Norrtälje och tycker absolut inte att vinterdäck behövs. Tidigare i veckan varnade man förvisso för halka vid påfarter och viadukter i arla morgonen, men nu har det blivit mildare vintern hålls stången ytterligare ett tag. Får man överhuvudtaget ha vinterdäck nu - är det inte sista oktober då laglig påsättning startar?
TeliaNet
14-10-2004, 19:15
så många tusen ton salt som sprids så tror jag inte att det är nån större fara. vinterdäck ökar ju bränsleåtgången en del. men om ni har en stor bil så kan ni packa med dem.
Annica i Sörmland
14-10-2004, 19:18
Vill bara inflika att vi här i Nyköpingstrakten haft ganska rejäl halka. Både igår och i tisdags fick bärgarna jobba ordentligt. Men jag tror ändå att man klarar sig med sommardäck en stund till. Lova att köra försiktigt bara!
CITAT (TeliaNet @ 14-10-2004, 20:15) så många tusen ton salt som sprids så tror jag inte att det är nån större fara Det tänkte jag inte på ... södra Sverige och saltet. Det är nog bättre att du satsar på riktigt bra vindrutetorkare och mängder av spolarvätska.
Jag rekommenderar varmt denna länk: www.Trafiken.nu. Där kan du kolla väglaget några dagar innan du åker och sedan se alla vägsträckor med exakthet, hur många grader, köer och vägarbeten. Jag nyttjar denna länk varje dag då jag ska korsa Stockholm från norr till söder för att slippa "fastna" på vägen i köer och annat trassel. Tips är även att ratta in Radio Stockholm när ni närmar er Sörmland, där berättar de om Stockholmstrafiken 2-5 ggr per timme.
andreas i uppsala
14-10-2004, 20:13
vinterdäck nu är alldeles för tidigt...
Jag har suttit och läst en hel del tester och annan info om vinterdäck idag, eftersom jag skulle skicka maken och köpa nya till min bil efter jobbet. En sak som jag läste om var att man inte skulle kolla lika mycket på frost osv, som på temperaturen. Om det är kallare än +5 grader skulle man ha vinterdäck istället för sommardäck, eftersom sommardäcken blev hårda av kylan och inte fungerade lika bra. Och är det halka så skulle jag definitivt inte vilja köra på sommardäck... (Min gubbe bytte till helt nya vinterdäck i eftermiddags.  )
andreas i uppsala
14-10-2004, 20:58
nu är det inte under +5 på dagarna snarare runt 10 grader
*Laika*
14-10-2004, 21:00
Laglig påsättning??!!!  Ja, ja, det är lagligt att använda vinterdäcken från att det är halkrisk, samma gäller när man tar bort dom. Ska man till fjällen i mitten av Maj, o det är risk för snö eller halka, så får man ha vinterdäcken på då också. (Olaglig påsättning?? är det våldtäkt då?) Mvh. Laika
Var väl inte så jag menade riktigt..  apropå påsättning, jag byter genast ord till montering. Sen var det det här med vinterdäck och dubbdäck, som jag ständigt blandar ihop, sorry.. I vår familj kör vi på sommardäck förutom då det verkligen är vinter och då är det dubbdäck på, och det är väl dessa med "spik" i som är lagreglerade.. Fortfarande vidhåller jag att om en resa ska ske till Norrtälje under oktober så är sommardäck alldeles utmärkta. Det gäller som vanligt oavsett årstid att köra efter väglagets och vädrets beskaffenhet. Som tidigare talare sagt, fyll spolarvätska och se till att ha fräscha vindrutetorkare. Icke att förglömma - solglasögon!!!  Det största problemet just nu är den lågt stående solen.
Angående "laglig påsättning"...
Vinterdäck krävs när det är vinterväglag 1 december – 31 mars Mönsterdjup minst 3 mm
Dubbdäck får användas 1 oktober – 30 april
Gossen Ruda
14-10-2004, 21:24
Har inte haft dubbdäck på åratal, det finns något som heter friktionsdäck också. Bör användas tillsammans med ett gott förstånd, vilket iofs gäller all bilkörning. Dubbdäck kan ge en falsk säkerhetskänsla. Är bra på is men sämre på snö.
Gunvor Nilsson
15-10-2004, 06:34
Temperaturen i Norrtälje några dagar framåt!Jag skall åka upp till Norrtälje om några timmar och jag tänker inte sätta på vinterdäcken. Risken är högre för vattenplaning! /Gunvor
I morgon lördag åker jag norrut till Stockholm. Funderade på vinterdäck men ser att vädret mer ger signal åt bra vindrutetorkare. Däcken som jag har är bra regndäck.
Tack för alla varma råd om vinterdäcken. Vi får ta en funderare och lusläsa vägrapporter och väderprognoser. Resan går nästa torsdag så det är ett par dagar till. Jag lovar att vi ska köra försiktigt. mvh Ciczi
Bor nära Uppsala och har inte bytt till vinterdäck. Nu ska det bli mulet och regn några dagar men inga minusgrader så jag tror inte ni behöver byta däck. Gå in på SMHI.SE och prognoser och ange ort så får du 4-5 dagars prognos och temperaturer.
netaave
15-10-2004, 09:41
Du behöver INTE ha vinterdäcken på nästa torsdag! Jag bor också i Uppland och vi sätter aldrig på dom före 1/12 om det inte lovas långvarigt snöoväder innan dess, och det har vi inte i oktober, det har aldrig hänt under min livstid på 50+.
Se dock till att ha servat bilen ordentligt före avfärd, kolla olja o.s.v. och KÖR FÖRSIKTIGT!
(Att man skulle byta till vinterdäck bara för att det är kallare än +5 utan att det är halt är rena nonsens, det skulle ju bara nöta på dubbarna i onödan.)
160kvm stort hus
15-10-2004, 11:50
jag tycker abslolut att ni ska ha vinterdäck på. Felet idag är att männsikor lägger på sina interdäck först när snö och halka kommer och då är det för sent....
För det första så stelnar dina sommardäck redan vid 4 plus. Och ni vet väl hur svårt det är att ta sig fram på gummistövlar på en hal väg?
Och för det andra så ska vinterdäcken "köras in". Dom har ju stått en hel säsong och har torkat lite längst ut. Detta måste köras bort. Och vinterdäcken fungerar inte förren efter ett par mil ( tror det är upp till en 100 mil man ska köra??? Väldigt osäker, vet iallafall att det är en bra bit ) innan dom börjar fungera som dom ska.
Så släng på vinterdäcken nu, man vet aldrig när halkan kommer! Hellre en dag för tidigt än att ligga i diket.
Och kör försiktigt!!
Mvh G
andreas i uppsala
15-10-2004, 12:34
Det är bara det att tempen fortfarande ligger runt 10 grader! och det är för tidigt.. Om man ska köra in dem varför har man då inte på dem på sommaren? Det är för tidigt att sätta på dem nu, kanske i början av november men nu, knappast...
kerstin z5-6
15-10-2004, 15:01
Här är de på sen ett par v ...  men norrtälje är kanske lite overkill  Förresten gör vinterdäck ingen nytta i snö utan fungarar bäst på isigt underlag ..
Här är det underkylt regn - snorhalt just nu.
CITAT (Betty @ 15-10-2004, 16:45) Här är det underkylt regn - snorhalt just nu.  Det är den allra värsta halkan, då hjälper det knappt med vinterdäck.
andreas i uppsala
15-10-2004, 16:22
9 grader och mulet här
netaave
15-10-2004, 17:37
CITAT (andreas i uppsala @ 15-10-2004, 17:22) 9 grader och mulet här  Här me, 2,3 mil norrut!
andreas i uppsala
15-10-2004, 18:05
vänta du bara till vintern
På tal om vinterdäck...en annan bra trafiksäkerhetsgrej som kan rekomenderas. På min bil är det en grej som gör att det piper och temeraturmätaren blinkar när temperaturen går ner till +3 eller upp till -3 om det varit kallare. Det är super!!! Då vet man att blippar den till då är det läge att ta det jäkligt försiktigt! Då kan man testa å bromsa lite försiktigt också (om det är fritt runt om), så märker man ungefär hur vägen är. I min bil fanns den när jag köpte bilen men jag tror det går att montera på i efterhand också. Rekommenderas! Körde tidigare ofta mellan Uppsala och norrut genom Dalarna och då var det nästan jämt några plus i uppsala och så blev det ju kallare och kallare ju längre hemåt man kom, vore otroligt förrädiskt utan "varnings-tempen" (både med och utan vinterdäck). ....bara nåt jag kom att tänka på.... Ta´t lungt! Sia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|