Full version: Stephanotis
jendah
Köpte nyligen en Stephanotis full med knoppar - nästan alla ramlade av utan att blomma sad.gif Inte så eländigt egentligen - det brukar ju hända en del blommor när man flyttar på dem...

Min krukväxtbok var tyvärr väldigt kortfattad om just Stephanotisen... Minns att min fd pojkväns mamma berättade för mig för en massa år sen, men tiden som gått och min på den tiden mycket knackiga holländska gör att jag glömt det lilla jag förstod av det sad.gif

Så hur sköter man den bäst för att få den att trivas och blomma fint igen?
jonas_w
Det är en doftranka(Stephanotis floribunda)vi pratar om här?

Från Blomsterfrämjandet:
"Ursprung: Madagaskar Skötselråd: Ljus och temperatur: Ljust och soligt, skuggas i söder. Rumstemperatur . Vintertid gärna ned mot 12-15°C. Vatten och näring: Vattna lätt jämnt med kalkfritt vatten. Mellan blomningarna vattnas med intervall = jorden kan torka til mellan givorna. I svalt vinterrum sparsamt. Svag näring vår - höst. Att tänka på: Från första knoppen till sista blomman får jorden inte torka - då faller både blommor och knoppar. Svalt vinterrum ger fler blommor likaså om rankorna löses upp och hänges lodrätt några veckor. Planteras vid behov om efter blomningen i mullrik jord med torv och sand. Kan beskäras på sommaren. Lättskött. Flerårig. "

Detta var väl också ganska kortfattat, men något nytt lärde du dig kanske smile.gif
/Jonas
jendah
Det är säkert den smile.gif
Vet att den heter Stephanotis - eller bruidsbloem ("brudblomma") på Holländska. Det svenska namnet hade jag aldrig hört (även krukväxtboken jag har är på Holländska.....)

Det var en hel del info mer än i boken - tack! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon