Full version: Ingrid Bergman
jendah
Planterade Ingrid Bergman rosor för ca 1 månad sen - funderar på...
hur får vi dem att överleva vintern?? Behöver de någon särskild omvårdnad?
kerstin z5-6
Kupa upp jord ,sand eller grus runt grenarna innan eller stax efter tjälen börjar komma -skydda med skuggväv /granris till våren
jendah
Skall jag göra.
Tack för hjälpen smile.gif
fruberglund
Mycket bra val smile.gif

Jag köpte min i somras och fick en sån här fin blomma i år smile.gif Är glatt överraskad och tycker den är helt underbar.

Läste i en bok att den bara klarar sig till zon 3 men det stod det inte på etiketten sad.gif Undrar om försäljarna försöker dra en vals?

Hoppas verkligen den klarar sig så fin som den är!
jendah
Våra (2 st) blommade när vi fick dem. Jättefina!

Fick dem av min farfar som tyckte vi skulle ha dem att minnas honom med. Fast jag är tveksam om rosorna överlever farfar... Han är ganska pigg för sina 85 år - och vi är totala nybörjare på rosor.....
Bästa är ju om både rosorna och farfar lever länge till biggrin.gif

Så här har vi planterat dem!
kristerh
Jag tycker den är rätt tålig, brukar inte kupa eller skydda den med väv, den är enormt vacker med stora doftande blommor,
men det beror säkert på vilken zon man bor i (zon2)
krister
kerstin z5-6
Ingrid Bergman och många av de stora tehybriderna är ofta bara härdiga till z3
jendah
bor i zon 3, så det är väl bäst att ta det säkra för det osäkra och bädda varmt åt den smile.gif
fruberglund
Bor i zon 4 men den står skyddat så den borde klara sig ändå. Får täcka den ordenligt.
jessica zon6
Om den bara är härdig till zon 3 förstår jag varför min inte klarade vintern med täckning,då kanske jag skaffar lite nytt mod och försöker med någon annan mer härdig ros nästa sommar(de är ju så underbara) smile.gif smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
Du har aldrig bara en zon i den trädgård , med täckning , bra läge , väldränerat osv kan du har tre zoner lägre än din officiella, i din trädgård
Rosor till hör de som kan svara bra på sådana omsorger särskilt om de täcks av snö dessutom . Däremot är det svårare att klara andra lågzonare -vedartat, som höga träd ,eftersom de inte skyddas av snötäcket på samma vis
Så visst kan man ha rabatt rosor i z 6
men mycket pyssel är det med dem och ibland går det inte alls smile.gif
Därför tycker jag att du ska välja tex Winnipeg parks eller
Cutbert Grant i z 6 -de är minst lika snygga som Ingrid o klarar klimatet bättre smile.gif
Konstigt nog erbjuds de stora tehybriderna för fullt här uppe på plantskolorna , medan dessa som är härdiga är svårare att hitta
wacko.gif Hälsar K
jessica zon6
Då ska jag leta efter de sorterna till våren smile.gif smile.gif smile.gif Dessutom har jag ju fått mer "kött på benen" efter all information och tips man får här av er alla duktiga växtmänniskor,så då ska det väl gå bra med någon fin ros smile.gif smile.gif
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-10-2004, 12:03)
Du har aldrig bara en zon i den trädgård , med täckning , bra läge , väldränerat osv kan du har tre zoner lägre än din officiella, i din trädgård

Aha, är det därför alla mina klängrosor inte vill bo hos mig wink.gif zon 2
försöker att från år till år att få klängrosor att växa på ett speciellt ställe i min trädgård vid en rosenportal som jag satt upp,
men de rackarna bara fryser ner varje vinter mad.gif i år ska jag testa med skuggväv, annars får jag försöka någon annanstans i tädgården wink.gif
krister
kerstin z5-6
Precis , men just sånt kan ju göra en galen när man gjort en snygg portal och det inte vill sig ...
Man kan antigen flytta portalen eller välja en ros med högre zon än den officiella för mer lyckat resultat
Flytta dina kinkisar till ett lugnare läge smile.gif
Vilka rosor är det som inte vill ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon