Full version: Röd lupin
Boxer
Jag har en röd lupin som jag vill ha flera av. Fröna kan man ju inte lita på, så jag undrar nu ifall det går att ta sticklingar.

wub.gif
Eva
kerstin z5-6
Rotbitar är nog ännu bättre
Boxer
Aha! laugh.gif .....?

Hur gör jag då, för att inte skada plantan? Är det en lämplig tid nu?
kerstin z5-6
beror på var du bor , men det går fint på våren med -gräv dig ner till rötterna utan att förflytta platan och skär av en bit av den tjocka roten.
Låt ändarna torka lite och plantera några cm ner i småkrukor
Sen har du snart nya att plantera ut
Boxer
Det låter jättespännande!
Jag bor på västkusten i zon 1

Hur mycket eller lite rot behövs? Jag skulle vilja ha flera stycken men vill inte ta död på plantan.

Tack !
Eva
kerstin z5-6
Ett par cm räcker gott till en planta -Du ser när du kommer till roten -ett"finger-går bra att ta om du vattnar moderplantan efteråt -På våren har de mer växtkraft så jag skulle vänta till dess. Deklarar denna metod bättre än delning
Boxer
Tack snälla Kerstin!
Jag ser fram emot våren nu mer än någonsin ohmy.gif wub.gif
JonasQ
Lite off topic men:
hur är det med lupiner, är de mörkblå dominanta på något sätt? I mina land har jag haft massor med olika färger men vartefter tiden går så verkar det som de blå tar överhand. Inbillar jag mig eller?
kerstin z5-6
Frösådda brukar bli blå -Växten strävar efter sin ursprungsfärg så , ja blå är dominant :)Får de sen bre ut sig konkurrerar de ut de andra
Ti bee
Så det är ingen större vits då att samla fröer från specifika färger? Har t ex tagit frön från en låg helvit lupin som jag tycker om, men då blir avkomman alltså kanske blå istället?
Vad synd, för jag har ägnat mig åt färgsortering av mina lupinfrön, trodde att de var frökonstanta.
Är det 50/50 som gäller när man sår, eller är det ringa vits att ens försöka få fram "rätt" färg via frön?
kerstin z5-6
Det är lite lotteri ,men nog får du säkert flera vita på en frösådd -det är bara att ha tålamod och vänta med slutgiltig plantering tills de visat sin blomfärg biggrin.gif
Ti bee
Ja så fungerar min trädgård laugh.gif den växer låååååångsamt fram (fast egentligen så händer det nog ganska mycket). Det är sällan en växt får sin slutgiltiga placering på en gång, eftersom jag måste få se den "in action" först.
Sår många fröer som jag knappt vet vad det är också...ex "okänd penstemon" som jag hittat någonstans.
Funderar starkt på att ha en (eller flera) pallkrage där jag planterar växter som inte bekännt färg ännu, så får de växa till sig där tills jag vet var de hör hemma.
Hur gör ni andra? Experimenterar ni också med mer okända fröer som ni springer på här och där?
smile.gif
kerstin z5-6
Jag har en bänk bakom lilla växthuset ..undanskymd -med rätt mkt ogräs huh.gif bland detta sitter alla -"vi får väl se vad du blir när du blir stor" växterna smile.gif
maassa frö som man ´hittar här o där o inte vet vad det blir riktigt ,
jotack, sånt har vi smile.gif
Ti bee
smile.gif Alltid kul att höra att man inte är ensam om saker.
Jag blir rätt förvånad många gånger då jag planterar ut mina "vad är du för en då?"-växter i rabatterna. I år så blev det en enorm ballongblomma (nicandra) mitt i rabatten, från en liten ynka planta jag inte visste vad det var. 2,20 meter hög och minst 1,50 bred. laugh.gif Och inte var det meningen heller!
Oxtungor försvann bakom och en del annat fick man leta efter...
En annan överraskning bjöd några sommarrudbeckior på (egna insamlade fröer), jag trodde att de skulle bli små 50cms, men de stack iväg upp till 1,30 eller mer och fullkomligen dränkte rabatten i gula blommor (den stackars rosen under försvann nästan helt).
laugh.gif

Det får bli en pallkrage någonstans för test-växter! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon