Full version: Vad har hänt?
Krille
Jag har ett fikonträd,typ bornholm....Bladen har skrumpnat och trillar av.Det är bruna fläckar på dom som sitter kvar!Är det någon som vet vad det är?Fäller dom bladen på vintern?
andreas i uppsala
det är klart, fikon är lövfällande men att de blir bruna, de brukar bli gula här wink.gif
Iza
Hur ska man göra på vintern med sitt Bornholms fikon? Jag har mitt i kruka i växthuset nu. Kan det stå kvar där utan uppvärmning eller går det att plantera det ute i zon3?
Krille
Jag bor i zon 3,har mitt fikon på en inglasad altan.Utan värme...Det skulle det klara utan problem sa dom på inköps stället!
Men det är första vintern nu så vi får väl se hur det går!
Sylvia
CITAT (Krille @ 15-10-2004, 11:12)
Jag bor i zon 3,har mitt fikon på en inglasad altan.Utan värme...Det skulle det klara utan problem sa dom på inköps stället!
Men det är första vintern nu så vi får väl se hur det går!

Ni bör nog isolera krukan ordentligt så att inte rötterna fryser. Bygg en stor vinterlåda med frigolitisolering i botten och väggarna och placera krukan där alt. köp en s.k. vinterlåda hos Bauhaus (?) som vi talade om förra hösten. isolera med lecakulor, torra löv etc ovan jorden, men det ska vara luftigt!
andreas i uppsala
jag har mina på friland jag tongue.gif skyddar dem med löv och snö..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon