fruberglund
Bara måste ha stockrosor nästa år, när sår man dem?

Hoppas på våren så det inte var för nån månad sen för då blir jag snuvad på den blomsterprakten nästa år sad.gif
-asno-
Stockrosor sås egentligen på våren för att blomma andra sommaren. Men man kan få dem att blomma redan första sommaren om man sår inne och tidigt i februari. Så får vi göra här uppe i norr där stockrosor inte vill övervintra. Men glöm inte att så några till våren också, då har du färdiga stockrosor till ännu nästa sommar rolleyes.gif

/Åsa
jessica zon6
Jag har nu två år i rad köpt stockrosor,som är sådd på plantskola tidigt under våren,men de har inte hunnit blomma för mig. sad.gif
Så jag har i våras sått en rejäl drös ,som jag hoppas ska klara vintern så de blommar nästa sommar tongue.gif smile.gif
kerstin z5-6
DE övervintrar hur bra som helst om de slipper solsveda och torka på våren -<Granris fixar detta.Stockrosen övervintrar -som digitalis med bladrosettt-försvinner den -är det kört.Men det går alltså att undvika .
Eftersom de är så oerhört lätta att så -och man får massor! tycker jag verkligen ni ska pröva så dem själva smile.gif
Däremot blommar de för sent för att självså sig och endast två sorter kan räknas som mer eller mindre perenna här uppe
Stockros som sås i jan -feb blommar samma år .
Har man inte så bråttom , kan de sås i mars-maj -tom ute på våren om så önskas
Summer Carnival -blir bara 1 meter hög och blommar lättast första sommaren
Den låga Champangefärgade som PoD hade sist var underbar
De gror mkt lätt
-asno-
Mina vill minsann inte övervintra. Och det måste väl bero på stockrosen och inte på mig tongue.gif Fast jag är slö med täckning unsure.gif

/Åsa
Betty
Det kan bero på vad du har för jord också.
Betty
Jag sår nya stockrosor varje vår - på det viset så blir jag aldrig utan blomning. Täcker med granris så att de inte ska torka bort av vårsolen. Mina svarta 'Nigra' blev 2,5 m höga i år och mina 'Chaters' - mix blommade massor, friska och fina, ingen rost. Var det en ovanligt bra "stockrossommar" i år? smile.gif
kerstin z5-6
Hos dej Betty smile.gif Mina vart bedrövligt små -Väldränerad jord verkar vara modellen -för de som satt i tung lera såg inte så glada ut
fruberglund
Låter bra, då kan jag så till våren så får vi se om de hinner komma.

De kommer stå mot södervägg i så fall så gott om värme blir det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon