uno
Såg idag en buske med cirisfärgade små bär. Jag tror att det färgen kallas ciris. Kinesisk glasbär står det på skylten.
En sådan buske vill jag kanske ha i min trädgård.
Kan någon ge mig information om busken?
kerstin z5-6
hej ! det du söker är Callicarpa bodinieri, Callicarpa dichotoma eller Callicarpa japonica, alla små buskar med ett pärlband av lila/ cerise "pärlor "till bär om hösten
Den första -C .bodinieri är den som brukar kallas kinesiskt glasbär
Härdigt åtminstone z1-2 -gärna soligt -men busken är vacker enbart om hösten o ganska oansenlig fram till dess-nåt trevligt försommar blommande framför kan alltså vara idee .
<Hälsar K

Lenis
Hejsan måste bara få fråga - är bären ätliga?
rolleyes.gif
kerstin z5-6
nej smile.gif
Exotic
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-10-2004, 20:35)
hej ! det du söker är Callicarpa bodinieri, Callicarpa dichotoma eller Callicarpa japonica, alla små buskar med ett pärlband av lila/ cerise "pärlor "till bär om hösten
Den första -C .bodinieri är den som brukar kallas kinesiskt glasbär
Härdigt åtminstone z1-2 -gärna soligt -men busken är vacker enbart om hösten o ganska oansenlig fram till dess-nåt trevligt försommar blommande framför kan alltså vara idee .
<Hälsar K

hej kerstin...
har du denna ? för det lila små bären är just bara super fräna rolleyes.gif smile.gif
Exotic
kerstin z5-6
haha -Nej men skule vilja -som du ser är det z 1-2 så DU kan smile.gif

Tror inte jag vill ha något i kruka heller även om det skulle gå-pga att den bara är en grön buske -utom den månad som de läckra bären finns då ..
' jag får börja snåla med utrymmet i växthuset
För nu har jag beställt mer rosor från Kanada o en del är krukodlarobjekt ... laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon