Såg idag en buske med cirisfärgade små bär. Jag tror att det färgen kallas ciris. Kinesisk glasbär står det på skylten. En sådan buske vill jag kanske ha i min trädgård. Kan någon ge mig information om busken?
kerstin z5-6
16-10-2004, 19:35
hej ! det du söker är Callicarpa bodinieri, Callicarpa dichotoma eller Callicarpa japonica, alla små buskar med ett pärlband av lila/ cerise "pärlor "till bär om hösten Den första -C .bodinieri är den som brukar kallas kinesiskt glasbär Härdigt åtminstone z1-2 -gärna soligt -men busken är vacker enbart om hösten o ganska oansenlig fram till dess-nåt trevligt försommar blommande framför kan alltså vara idee . <Hälsar K
Lenis
17-10-2004, 21:17
Hejsan måste bara få fråga - är bären ätliga?
kerstin z5-6
17-10-2004, 22:51
nej
Exotic
17-10-2004, 23:03
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-10-2004, 20:35)
hej ! det du söker är Callicarpa bodinieri, Callicarpa dichotoma eller Callicarpa japonica, alla små buskar med ett pärlband av lila/ cerise "pärlor "till bär om hösten Den första -C .bodinieri är den som brukar kallas kinesiskt glasbär Härdigt åtminstone z1-2 -gärna soligt -men busken är vacker enbart om hösten o ganska oansenlig fram till dess-nåt trevligt försommar blommande framför kan alltså vara idee . <Hälsar K
hej kerstin... har du denna ? för det lila små bären är just bara super fräna Exotic
kerstin z5-6
17-10-2004, 23:14
haha -Nej men skule vilja -som du ser är det z 1-2 så DU kan
Tror inte jag vill ha något i kruka heller även om det skulle gå-pga att den bara är en grön buske -utom den månad som de läckra bären finns då .. ' jag får börja snåla med utrymmet i växthuset För nu har jag beställt mer rosor från Kanada o en del är krukodlarobjekt ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.