Kaja Lund
Har ju läst för länge sen om att man kunde göra egen jord genom att lägga gräsklipp i en svart sopsäck och så småningom blir det jord. Är det någon som vet precis hur man gör? Nån som testat detta?
Kerran
Du får nog blanda gräset med sand, eller något annat organiskt material. I somras startade jag sex plastsäckar med gräs och sandblandning, som jag räknar med att kunna använda till sommaren. Det är första gången jag testar; ska bli spännande. tongue.gif
Jennyn
Jag testade med lika delar gräsklipp och sand som fick ligga i svarta sopsäckar inne i en lada från augusti till april/maj. Resultatet såg ju inte direkt ut som jord, men det fungerade ändå bra för att förbättra vår tunga lerjord. Gräsklippet gav säkert en hel del näring.

/Jennyn
Susanne i Linköping
I somras hade jag lite ont om jord hemma och drygade därför ut jorden med färskt gräsklipp. I en (ganska liten) balkonglåda fick fyra tomatplantor hålla tillgodo med hälften gräs, hälften jord (och ev halvbrunnen kompost, jag minns inte riktigt). Tomaterna verkade inte ha något emot det, fast de växte förstås bättre sedan jag planterat ut dem på friland. Men det berodde nog mest på att det var alldeles för trångt i balkonglådan.
Största nackdelen var att gräset började växa i en del krukor. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon