Full version: Jättestora "odjur"
JonasQ
Skadedjur eller inte? Nja, de är väl snarast en del av faunan men...

Senaste året har det smugit en del varg och björn kring mitt/vårt torp. Har tyvärr inte sett någondera ännu, vilket iofs kanske inte skulle vara så trevligt på nära håll heller.

Vargarna har rivit en del tamboskap vilket naturligtvis är beklagligt Märker också att en del av rådjursstammen som funnits här har försvunnit. Björnen har väl inte dirket gjort någon synbar åverkan. En del av befolkningen känner sig osäker.

Hur nära inpå folk ska man "tillåta" dessa djur? Inte roligt om det blir farligt. Å andra sidan har de funnits här längre än oss.

Det positiva med dem är att de minimerar en del av konkuransen i svampskogen wink.gif
lotta_
CITAT (JonasQ @ 15-10-2004, 16:25)
Har tyvärr inte sett någondera ännu,

Men de har säkert sett dig flera gånger. tongue.gif Så länge ingen större skada skett så kommer de nog att få vara kvar antar jag. Vem är det förresten som bestämmer om de ska "tas bort"?
Sulawesii
Vid min mammas stuga springer det runt björn, säkert varg också. Visst är det lite läskigt, men det får man väl ta. Jag brukar föra oväsen för att minska risken att träffa på nån.
Gossen Ruda
Det är Länstyrelsen som avgör omfridlysta djur skall få skjutas bort. Det sitter långt inne med såna tillstånd.

Vargen är knappast farlig, det finns eller åtminstone har funnits här i Göteborgstrakten i flera år och inget har hänt. Jag har sett en varg springa nedför gatan i det villaområdet jag bor i. Min svägerska som bor i andra änden av stan såg en varg när hon cyklade till jobbet en morgon.

Björnen är inte heller naturligt farlig, den går hellre undan än söker kontakt. Faran är om man träffar på en hona med ungar eller som just fällt ett byte eller om den dras till människans boningar av någon anledning. Bikupor och sopor t.ex.
zaaritha
Ja, vargen är då inte farlig för människor!!
(Den är räddare för oss--än vi för den!!)
Utom då-förstås- dessa personer som tror att varg ska anfalla deras barn, t ex. Det är fel! Varg anfaller ej människor, om den ej är trängd eller skadad!
nilla
CITAT
Det positiva med dem är att de minimerar en del av konkuransen i svampskogen

I Värmland, där jag växte upp fanns/finns uttrycket "myltbjörn". Det är dom björnar som brukar synas i närheten av välfyllda hjortronmyrar strax innan dom är redo att plockas ... med det önskade resultatet att alla ska bli rädda för att gå dit - utom den som spridit ryktet förstås! smile.gif

Tror att liknande rykten gör en hel del för att bättra på statistiken.

Gunilla
kerstin z5-6
Tillåta `? Underligt sätt att se på naturen -Frågan är väl snarare hur länge naturen tillåter människan alla idiotiska tilltag .

Önskar att Björn och Vargstammen häromkring ökade så det blev en mer naturlig ordning på antalet älg , råddjur mm .
KURT
Frågan borde väl sbnarast vara hur man kunnat tillåta att det blivit så få vargar och björnar. De enda som jag träffat , som varit rädda för rovdjur är folk som aldrig skulle gå ut i skogen ändå, d v s rädslan för rovdjur fungerar som en ursäkt för att slippa gå ut i skogen. Däremot känner jag många som ofta vandrar i skogen men som nu på hösten inte vågar gå i skogen p g a det farligaste av de 5 stora rovdjuren, vid denna tid på året bedriver älgjakt.
kristerh
Håller med Kerstin z5-6 och kurt, varför skall de inte få finnas ute i skogarna? man får väl anpassa sig! skulle gärna ha både varg, lo och björn i stockholmstrakten.
krister
kerstin z5-6
Ja , Jag tillhör dem som inte kan använda min egen skog under senhöst förvinter -även om jag inte är särskilt lik en älg är det obehagligt
En! gång har jag fått se Björn och Lo, det var stilla nästan "heliga" ögonblick ...
kopernikus
Men tanke på vad som hände den stackars jägaren så är jag mer rädd än tidigare, för att gå ut i skogen. Här har dom sett jättemkt björn. Bor i Hälsingland.
KURT
CITAT (kopernikus @ 19-10-2004, 07:48)
Men tanke på vad som hände den stackars jägaren så är jag mer rädd än tidigare, för att gå ut i skogen. Här har dom sett jättemkt björn. Bor i Hälsingland.

I Sverige dör 10-15 personer/år pga av älg och rådjur, trots det fortsätter de flesta av oss att köra bil. Björnen är inte ofarlig, men under de senaste 10 åren har vi också fått 30 000 vildsvin i södra Sverige, de är inte heller ofarliga (grisar är allätare). Men av någon anledning är det rovdjur som folk är rädda för, rationellt är det inte.

Totalt sett bör det vara betydligt fler turister, bärplockare, svampplockare och vandrare ute i björnskogarna, än vad det är jägare. Men det är ju hittils bara jägare med lösspringande hundar som har attackerats. Det betyder ju inte att björnar är ofaliga för andra men riskerna är små.
Betty
CITAT (kopernikus @ 19-10-2004, 07:48)

Det är första gången på 102 år som en människa har blivit dödad av en björn i svenska skogar. Björnar undviker människor så långt det bara är möjligt.
Gossen Ruda
Kommer ihåg en skämtsam beskrivning av naturen som valsade runt för något 10-tal år sen. Där stod: Björnen är ett farligt djur som alltid överfaller försvarslösa jägare.

Ligger mycket i det. Det är nästan bara jägare som anfalles av björnar. Provocerande uppträdande?
Eva i Västerås
I dagens tidning stod det att björnen var "tydligt skadad", varför den var så aggressiv att de inte kunde komma nära för att ta hand om mannen.
Om t.ex. hunden anfallit björnen och mannen skjutit för att försvara den är det klart björnen gör vad den kan för att skydda sig.
Även den bäste skytt kan ju missa.
Det är som sagt de senaste 10 åren INGA bär- eller svampplockare som anfallits, utan bara jägare.
KURT
CITAT (Eva i Västerås @ 19-10-2004, 09:27)
I dagens tidning stod det att björnen var "tydligt skadad", varför den var så aggressiv att de inte kunde komma nära för att ta hand om mannen.
Om t.ex. hunden anfallit björnen och mannen skjutit för att försvara den är det klart björnen gör vad den kan för att skydda sig.
Även den bäste skytt kan ju missa.
Det är som sagt de senaste 10 åren INGA bär- eller svampplockare som anfallits, utan bara jägare.

Jägaren har nog skjutit för att skydda sig själv. Problemet är att en björn som är uppretad av en lössspringade hund (och som dessutom försvarar sitt ide), anfaller så fort att jägaren sällan hinner skjuta mer än ett skott. I dessa fall smyger sig ju jägaren på björnen (fast jägaren tror att det är en älg som hunden skäller på), och överraskar den. Vid jakt med lösspringande hund kommer denna risk alltid att finnas. I södra Sverige är problemet med lösspringande hund att hundarna anfalls av vargar. I södra Sverige är ytorna mindre så där kan man tillämpa andra jaktformer. Men i norra Sverige är det svårt att jaga utan lösspringande hund, så det är nog en risk man får acceptera.
nilla
CITAT
I Sverige dör 10-15 personer/år pga av älg och rådjur, trots det fortsätter de flesta av oss att köra bil.

... för att inte tala om hur många som dör av bilar - utan att något djur är inblandat.

Man hör sällan några panikskrik om huruvida bilar ska tillåtas, hur nu det kan komma sej rolleyes.gif

Gunilla
Sulawesii
biggrin.gif Vi är några rovdjursvänner här iallafall! biggrin.gif
kerstin z5-6
jajja män smile.gif biggrin.gif
lotta_
Getingar är farligare för oss människor än vad rovdjuren är.
pejori
gillar också våra rovdjur rolleyes.gif tycker dom ska få finnas kvar smile.gif smile.gif
*Laika*
Hellre rovdjur, än Getingar, Fästingar o knott o annat elände. Rovdjuren är dessutom väldigt vackra att se på, på avstånd alltså.
Mvh. Laika
Smekajsa
Visst ska det få finnas rovdjur wub.gif
"alla" borde kunna få plats i skogen
zaaritha
Det är väl självklart att ett skadeskjutet djur anfaller!!!!
Vad skulle du själv göra??!!
Sulawesii
CITAT (Laika @ 19-10-2004, 20:26)
Hellre rovdjur, än Getingar, Fästingar o knott o annat elände. Rovdjuren är dessutom väldigt vackra att se på, på avstånd alltså.
Mvh. Laika

Du glömde bort att ta med bladlöss, spinn, ullöss, sköldlöss, trips och alla övriga av dessa goingar tongue.gif .
-asno-
Om man inte törs gå ut i skogen pga björnar och ett dödsfall på 102 år, ska man nog inte gå och lägga sig heller. Det finns inget ställe det inträffar så många dödsfall på som i sängar.
Fast jag måste tillstå att jag gärna låter lite när jag kommer i skogen om jag vet att björnen varit där nyligen biggrin.gif

/Åsa
yla
jag håller på våra rovisar

det är så gott som bara såna me gevär som blivit anfallna

vill man inte se dom kan man låta lite i skogen sjunga eller så
o hoppas att dom inte e nyfikna o sällskapssjuka som en älgkalv som följde efter mej för att jag sjöng rolleyes.gif

jag är nog räddare för de tvåbenta rovisarna som inte alltid är så lätta att förutsäga hur dom ska reagera(kört taxi i sthlm 18 år bara nätter o helger)

så jag kallar inte våra rovisar för skadedjur vi tvåbeningar är nog de största skadedjuren på hela planeten tror jag

mad.gif

rolleyes.gif så tycker jag
Sulawesii
CITAT (oldwolfie @ 27-10-2004, 09:24)
så jag kallar inte våra rovisar för skadedjur vi tvåbeningar är nog de största skadedjuren på hela planeten tror jag

Sorgligt, men sant.. sad.gif
Mia, zon 3
Släpper man ett rovdjur (=jakthunden) lös på björnens område så provocerar man den, enklare kan det inte bli. Är det varg man vill skydda hunden för så fanns det redan på medeltiden anti-varghalsband till hunden, med långa spikar runt hela strupen. Får inte vargen tag där har hunden stor chans att komma undan.

Sedan finns det vissa individer i rovdjursstammarna som på grund av sjukdom, skada eller inavel får ett beteende som inte är naturligt för arten, till exempel att ta sig för nära människor. Dessa djur brukar avlivas, utan att det blir för mycket rabalder om det.

Läste siffror om att i något av de baltiska länderna (eller om det var de baltiska länderna tillsammans) fanns det 2000 vargar. De hade inga nämnvärda bekymmer med dem. Konstigt att vi med våra stora ytor inte kan klara 800 stycken eller vad gränsen nu är....

Här nere hos mig ses varg så sällan att det är sorgligt. Lo finns ibland, men alltför sällan. Det man aktar sig för här är vildsvin, så jag säger Fler rovdjur häråt! Saftig vildgris till alla som törs komma hit!
Dessutom har vi så mycket hjort att man knappt kan åka bil i skymning och gryning. Jag har blivit förföljd av en brölande hjorttjur i brunsttider, och det vill jag inte vara med om igen! Kom björnen, så får du hjortstek.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon