|
kerstin z5-6
15-10-2004, 18:49
Fins en riktig godislänk här Variegerat i massor !
jessica zon6
15-10-2004, 19:27
Gossen Ruda
15-10-2004, 19:39
Betyder vanligen att växten har ett genfel som ger mer eller mindre klorofyllösa blad, dvs med vita fläckar. Klarar sig normalt dåligt i det naturliga urvalet men överlever hos trädgårdsmänniskor.
Helen i Piteå Zon 5
15-10-2004, 20:16
Woowww, där fanns mycket läckert bland perenner och gräser. /Helen
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-10-2004, 19:49) Fins en riktig godislänk här Variegerat i massor !  Har dreglat en lång stund. suck, pust, stön mycket som man vill ha så att säga. Kram Anne
har hittat en till favorit  : brugmansia "snowbank" den vill jag ha!
kerstin & co, har ni beställt från usa plantor och så, hur fungerar det, inte minst med betalningen, frågar en som har svårt att släppa ifrån sig kreditkortsnumret via nätet...är jag kanske bara alltför försiktig? det var mkt där som jag velat komma över... mvh nypan
Mmmm, var. kan ge en växt det där lilla extra!
vickeva
09-11-2004, 09:07
Oj, bara jag som inte är så överförtjust?
Anna i Örsjö
09-11-2004, 09:46
Hej nypan!
Du kan ju ha ett separat visa-kort enbart för internethandel och föra över pengar dit när du ska handla. På det viset riskerar du inte att ditt vanliga konto drabbas av något fuffens. Min sambo som misstror det mesta när det gäller bank och betalning över nätet har gjort så.
Anna i Örsjö
Ingrid på Västkusten
09-11-2004, 10:44
Finns as-mycket variegerat att hansla i gamla Svedala med men dreggel behöver vi i mängder nu när det går emot mörkare tider.
Även jag är förtjust i variegerat med måtta ;-) för mkt så syns inget i trädgården.
Hälsar Ingrid
CITAT (Anna i Örsjö @ 09-11-2004, 09:46) Hej nypan!
Du kan ju ha ett separat visa-kort enbart för internethandel och föra över pengar dit när du ska handla. På det viset riskerar du inte att ditt vanliga konto drabbas av något fuffens. Min sambo som misstror det mesta när det gäller bank och betalning över nätet har gjort så.
Anna i Örsjö [QUOTE] tack för tipset, anna, det låter såsom en lysande idé! ska bli ett extra internethandel-kort för min del med:-) /nypan
CITAT (vickeva @ 09-11-2004, 09:07) Oj, bara jag som inte är så överförtjust? Nej du,jag är inte heller så förtjust i variegerat,en del växter ser sjuk ut.Det finns några jag tycker om.Har köpt några Hosta med vit rand,och en liten Benved som jag har under tjujan.Det får inte blir för mycket bara.
kerstin z5-6
09-11-2004, 19:02
Växter, från USa har jag inte testat ännu , men Canada -dock via en plantskola -så det känns säkert o bra Däremot frö från hela Världen  nja nästan .. En gång sände jag 30 dollar i brev till prof i botanik i ryssland o fick brev tillbaka med fröer På brevet stod "Seeds for DNA analysis handle whith care" haha smart va ? Kortköp är inget problem med större seriösa firmor som Jelitto ,Gardens North , Verberge mfl Länken var ett smarkprov och många av dessa kommer säkert att finnas i specialplantskolor här i Sverige redan nästa år men specialplantskolor menar jag de små men entusiastdrivna " som inte bara har 25 sorters perenner ..ofta enskilda eller familjeföretag . har du en sån i närheten handla där - så vi inte bara har "Plantagen "överallt snart ...
Ingrid på Västkusten
10-11-2004, 07:29
Jäkla Planta-gen. Strrömlinjeformat så man mår illa....jag ahr itne satt min fot där i år - frekventerat små privata plantskolor istället!
CITAT (estet @ 09-11-2004, 01:08) Mmmm, var. kan ge en växt det där lilla extra!  Ja verkligen! Ta kirskål till exempel, jag skulle inte vilja ha den vanliga helgröna - men jag har en varigerad!
Idag sprang jag på två vackra Heuchera på Buketten, stora ex. en mörk som hette velvet night, den andra lär jag få leta efter namnet på, grön med svarta nerver. Nu är dom planterade, och flera ska det bli till våren.
kerstin z5-6
10-11-2004, 18:16
velvet night är jättefin -sammetslila och mörka bladnerver
Ja, vilka läckra samlarväxter Heuchera är, kanske kan du hjälpa mig lura ut namnet på den gröna, ska ta en bild. Och bra pris 65 kr/ st.
thomaswahlqvist
13-11-2004, 17:43
Jag har en varigerad kinesisk kärleksört, eller vad den heter, den där vanliga som alla har i trädgården, blommar sent på hösten, torktålig och suckulenta blad. Visst är den fin, och alla som har den vanliga dito vill ha denna varigerade.
Towanda
13-11-2004, 18:55
Sällar mig till skaran som inte är så förtjust i variegerat. Det är störande för ögat på något estetiskt sätt, tycker jag. Ser rörigt och fult ut. Men det finns ju vissa undantag. =)
Mvh, Lena
kerstin z5-6
13-11-2004, 19:09
Den var kärleksörten har ett vackert namn också "Frosty morn " En av mina favoriter vem hittade den här gamla tråden förresten , var ju evigheter sen jag skrev den
zaaritha
13-11-2004, 19:27
Jag gillar de flesta variegerade växter, både ute o inne! Favoriten utomhus är var. gulplister! Inne är det novemberljus.
Mia, zon 3
16-11-2004, 13:49
Typisk fråga som jag knappt törs svara på, för helt plötsligt tycker jag tvärt om.... Men jag är oftast inte så förtjust i brokbladiga/gulbladiga former..... bara för att sedan snubbla över något som får salivproduktionen i gungning! Men jag håller med tidigare talare - det ska vara med förnuft. Såg någonstans en bild på en hel plantering med bara brokbladiga växter, det tyckte jag blev väldigt ointressant..... Men rätt sorts vitkantad Hosta i en skuggig lund kan verkligen lysa upp! Gärna med Trillium grandiflorum som "pendang" i närheten..... Smask, nu får jag torka tangentbordet!
Ojjjj Kerstin hur kunde jag missa denna länken jag bara säger ojjjjj Ojjjjj.... Bara tittat lite men jag föll för denna snyggingen   Exotic
Jag röstar också på "gärna variegerat, men med förnuft". Helst inte mer än en variegerad växt per rabatt/plantering och helst inte variegerat i varje rabatt. Annars blir det för oroligt, tycker jag, och de slår liksom ihjäl varandra. Jag håller också med om att vitkantad hosta fortunei på en skuggig plats är bland det bästa, trots att den är så väldigt vanlig.
kerstin z5-6
18-11-2004, 10:17
 Var. Gullbåge och  Haquetia epipactis variegata( .Även blommana är variegerade i lime o vitt ") samsas hos mej i samma rabatt utan problem
 Här bild på Alunrot " Velvet night "
kerstin z5-6
02-12-2004, 21:14
men den gröna då kajsa  ? Velvet är verkligen en snygging -gillar den !
 Har lagt in tre bilder ikväll på Alunrot och denna är grön är det den du menar?? Har fått den av en vän som odlar mycket, namn vet ej. Får höga kraftiga stjälkar rosa blommor. Kanske du vet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|