Full version: Identifiering igen
fruberglund
Den här växer utanför vår gärdsgård och jag undrar om nån vet vad det är?

estet
En phlox är det ju kan jag säga. Men vilken? Den var söt!
kerstin z5-6
Det är någon av dessa ,beroende på växtsättet

Phlox divaricata 'Clouds of Perfume' 30-45cm hög

Kryper den ? Blåflox Phlox divaricata 'Chattahoochee' 15cm eller

Phlox stolonifera 'Blue Ridge'
-den första har mycket fin doft
fruberglund
Den är lågväxande så mycket vet jag, får kolla mer noggrannt till våren och sparar namnbidragen så länge så får jag utreda framöver smile.gif

Tack för svaren.
Maria R
Flera tips: I Havens staudeleksikon finns en bild på Phlox subulata 'Mikado' som är rätt lik din bild. Gjorde en sökning på Google på Phlox subulata och nr ett heter tydligen 'Mikado', men den är mer rosa. Nr två är väldigt lik din, men där står det inte mer än Phlox subulata.
google.se

Hälsningar Maria R
astrid.m.s
Mossflox heter dem jag har, de ser ut som den på bilden. Har blommor med vita, blå och rosa, "nästan" röda blommor.
estet
phlox

Kolla in den här, den var väldigt lik, eller?. Gick vidare på Maria R:s länk.
Ingo
Om du gillar den och skulle vilja ha in den i din trädgård så är mossflox väldigt lätta att föröka. Titta efter rankor som har slagit rot i kanten av plantan, såna kan man klippa loss och plantera om.
Jag hittade en liten kvist som hade råkat följa med i komposten och slagit rot där och den växer i en av mina rabatter nu.
kerstin z5-6
Är den så låg, är det subulata -finns många namnsorter av den som är blå /blålila
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon