Full version: Helt otroligt
Floreat
Jag vet att orkidéer skall ha orkidékompost men växten ser helt okej, friska rötter å allt
Hmm, undrar hur länge den håller ut.. Kanske borde plantera om?
AndreasBK
Den håller nog bra om den inte får stå i vatten med rötterna. Tror att de är ganska kinkiga med syrebrist runt rötterna.
Tror inte heller att den kommer blomma om du låter den ha det så bra med näring.
GoSatta
sen beror det ju på vad det är för orchide, finns ju massor av orchideer som växer i vanlig jord, även fast det inte riktigt är sånna som finns i våra affärer.
Orchid
orkidépost kan man väl blanda ihop själv inte sant?
Floreat
Det är en Phalaenopsis. Det är inte ofta man ser just den här sorten av orkidéer i vanlig jord.
Sedan märkte jag att det finns perlite i jorden och mossa har börjat växa.

Det är viktig att det kommer luft i krukan det är ju det som är meningen med orkidékompost och än så länge är det inget fel på blommorna, det som jag är lite fundersam över är hur det påverkar livslängden.

En orkidéblandning kan bestå av spagnum (vittmossa), barkbitar, lecakulor och frigolit som du kan blanda ihop själv.
norpydorp
Min pappa som vet inget om blommor
planterade om sin Phalaenopsisorkide i vanlig jord. Den stormtrivdes (hade inte blommat på 5 år) och började växa enormt och har blommat sedan dess!!

Fränt va! Jag trodde den skulle tvärdö!
Orchid
CITAT (norpydorp @ 17-10-2004, 14:04)
Min pappa som vet inget om blommor
planterade om sin Phalaenopsisorkide i vanlig jord. Den stormtrivdes (hade inte blommat på 5 år) och började växa enormt och har blommat sedan dess!!

Fränt va! Jag trodde den skulle tvärdö!

Ja, väldigt fränt biggrin.gif
Hehe.. de var precis vad jag trodde skulle hända när en bekant till mig gjorde samma sak.
Nymphaea
det finns de som odlar i vattenkultur... rötterna står helt och hållet i vatten (jag har två plantor; en cambria och en phalaenopsis, växandes på det viset).

orkidéer är anpassningsbara...
Orchid
CITAT (Nymphaea @ 17-10-2004, 15:35)
det finns de som odlar i vattenkultur... rötterna står helt och hållet i vatten (jag har två plantor; en cambria och en phalaenopsis, växandes på det viset).

Oh, kan man göra så också..
Kan man då ta en phalaenopsis som står i vanlig orkidejord, o flytta över den till enbart vatten??
fredos
CITAT (Nymphaea @ 17-10-2004, 14:35)

Vad för typ av hydrosystem? lär ju kräva ordentlig syresättning av vattnet om en brudorchidee ska överleva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon