Full version: Dagens bild
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48
amaira
Allt har sin tjusning Agneta wub.gif . Och nog är det en stämningsbild du visar.
Härliga bilder Nutten också wub.gif

CITAT
mitt blåprickiga salsgolv under hasselbuskarnas gula örhängen
Det här duger bra som "bild", det också wub.gif biggrin.gif .
Dzad
Tack för bilden Nutten... Vitsippsängar är väl för fina. smile.gif
Speciellt då de inte finns här uppe.
andreas i uppsala
några bilder från lite åsar som jag tog igår borta vid gamla uppsala

uppsala öknen tongue.gif väldigt torr och kal ås, nedanför breder norra "stäpplandet" ut sig tongue.gif

här skulle det verkligen passa bra med lite yucca och kaktusar tongue.gif

mountain bike är väl ett måste?
uppför en ås
två högar
netaave
Aja baja där är det ju cykelförbud ju!!!! mad.gif tongue.gif
lotta_
Ett foto från i morse kl 06.10. Det snöade jättestora flingor, det största jag sett på många år. I kväll sken solen igen, tack o lov.

Nog är det allt bra stor skillnad på södra och norra Sverige så här års.

*Felix matte*
CITAT (lotta_ @ 11-04-2005, 22:08)
Ett foto från i morse kl 06.10. Det snöade jättestora flingor, det största jag sett på många år. I kväll sken solen igen, tack o lov.

Nog är det allt bra stor skillnad på södra och norra Sverige så här års.

Uj, uj!!! Så var det hos oss igår.. Tack o lov så har solen hälsat på här mest hela dan idag biggrin.gif

Sverige är avlångt!
andreas i uppsala
[QUOTE]Aja baja där är det ju cykelförbud ju!!!![QUOTE]
ohmy.gif ajdå, hade ingen aning, även fast det inte gick s bra att cykla där så jag gick blink.gif varför är det cykelförbud där?

16C här idag annars biggrin.gif
andreas i uppsala
jag läste just varför, ajabaja var ordet wink.gif Tydligen så är det den enda platsen i mälardalen som man kan hitta Svartfläckig blåvinge fjäril. Sällsynt, den lever bara av timjan och oregano. Det är i alla fall kul tycker jag biggrin.gif men visst får man gå där tongue.gif då ska jag upp och fota i sommar då

"Arten hotas på sina kvarvarande förekomster främst av upphörande bete, igenväxning och igenplantering av torrängar. I Mellansverige hotas arten även av mindre grustäkter/husbehovstäkter, vilka redan förstört ett stort antal potentiella förekomstområden. Även i betade torrängsmiljöer kan antalet enbuskar eller andra taggiga snårbildande växter skugga ut värdväxten och den känsliga värdmyrarten. Alltför kraftiga och omfattande buskröjningar kan leda till ett oönskat mikroklimat för värdmyrarten. Ett antal förekomster i Uppland har spolierats genom plantering av tall"

ush vad jag är trött på alla dessa tall och granplanteringar, man borde satsa på att plantera tillbaka ekar m.m
amaira
CITAT (andreas i uppsala @ 12-04-2005, 00:12)
Svartfläckig blåvinge fjäril

wub.gif .

En del träd växer som ogräs faktiskt.

Här är det säsong för lönn. Tusentals och åter tusentals små lönn-"näsor" gror som bäst just nu.

Långa slanka början till rötter letar sig ut och fram och ner, ut ur näsornas skyddande höljen.

Här har de tänkt sig att bilda en skog.

laugh.gif säger jag om det! Här ska inte bli nån skog.

Idag kommer det en ny gåta.
Den är svårare än den sista. De flesta av er har troligtvis inte haft någon chans att se en sån blomma, även om växten i sig är välkänd i andra sammanhang.

Ledtråd: Den blommar här på min tomt, nu. rolleyes.gif

Alltså: Vad är det här för blomma???

Svar: Det är misteln som blommar
För att se den gula texten: markera den!
cic
Jag har varit i London..

Mina londonbilder

Våren är ju lite före där..

Å så var jag ju på fotboll också. sleep.gif West Ham United (mitt lag, har sin hemarena i östra London) vann mot Coventry med 3-0.
Lena

Dagens bild är Clivia fotad på Teneriffa. botaniska trädgården Puerto de la Cruz den 5 April

Lena zon 4
Ina

Mina Crocus sieberi idag på förmiddagen!
Dzad
Är du säker du bor i zon 5 Lotta? smile.gif
Här i zon fem är det verkligen inte snö på marken... nåja det snöade lite igårkväll, första gången i april, men annars har nog nästan all snö smält.

Andreas... bilden på de två kullarna ser verkligen inte ut som norden. smile.gif
Ser ut som nåt torrt landskap i södra USA eller så. smile.gif

Ja, Amaira, lönnarna gror nu... trevligt men inte kan de väl klara sig ännu utomhus...
amaira
CITAT (Dzad @ 12-04-2005, 10:44)
Ja, Amaira, lönnarna gror nu... trevligt men inte kan de väl klara sig ännu utomhus...

Jojomensan! Det är bara ute de växer, och växer och gror gör de! I högsta välmåga. biggrin.gif
Zitrus
CITAT (Ina @ 12-04-2005, 10:35)

Jag har En sådan ute i trädgården! Att det bara är en gör en nästan ännu sötare! wub.gif
Ina
CITAT (Zitrus @ 12-04-2005, 11:03)
CITAT (Ina @ 12-04-2005, 10:35)

Jag har En sådan ute i trädgården! Att det bara är en gör en nästan ännu sötare! wub.gif

wub.gif
Dom är supersöta! Speciellt om dom bara är en, kan jag tänka mej... wink.gif
lotta_
Här i zon fem är det verkligen inte snö på marken... nåja det snöade lite igårkväll, första gången i april, men annars har nog nästan all snö smält.

Ja (eller jo) jag är säker på att jag bor i zon 5, i Piteå närmare bestämt.
Nu snöar det också fast mycket mindre flingor. sad.gif

Får väl tro det andra säger att "den nya snön äter upp den gamla".... unsure.gif
Betty

Zon 5 i Sverige är inte samma sak som zon 5 på din sida om kvarken Dzad.
Om jag har förstått rätt så borde svensk zon 5 motsvara finsk zon 7, eller...?
estet
Ja se det snöar ja se det snöar det var väl roligt, nähä! Dessutom är det kallt är det om nätterna, -7 i går natt.

Dzad
CITAT

Nja, det är andra vägen faktiskt. smile.gif
Zon 5 i Sverige är zon 3 i Finland.
Jag bor alltså i Finlands zon 3, men då jag talar med er svenskar så bor jag i zon 5. smile.gif
I och för sig bor jag vid kusten, men det borde vara inräknat i zonindelningen redan. rolleyes.gif

Får illustrera med inte dagens bild, inte gårdagens, inte dagen innan det heller, men väl dagen innan det, 10 april:
Vid kärret som skapar en fin öppen plats att gå på på vintern i skogen finns det ännu lite snö.

amaira
Om någon undrar, så är gåtan/blomman misteln som blommar nu.

Jag skulle ha skrivit svaret i gult, men tänkte inte på det då. Har "trädgårdsbestyr" i huve och händer rolleyes.gif .
Betty
CITAT (Dzad @ 13-04-2005, 10:28)
CITAT

Nja, det är andra vägen faktiskt. smile.gif
Zon 5 i Sverige är zon 3 i Finland.
Jag bor alltså i Finlands zon 3, men då jag talar med er svenskar så bor jag i zon 5. smile.gif

Ojdå, tänkte visst lite baklänges... wacko.gif
Men nu förstår jag. smile.gif
amaira
Visst är det vår, även om vintern håller greppet i där solen inte riktigt kommer åt. Men dag för dag smälter vintern undan. De här bilderna är från i söndags.

I bakgrunden hörs "tusen fåglar", vilket tyvärr inte syns.

Dzad

Här är en till bild från samm kärr, fast från idag och från andra hållet.
Blev mycket mer värme i denna bild... farligt ställe att hoppa omkring på fastän man har stövlar på. smile.gif
*Felix matte*
Gräsänder i den lilla tjärnen härintill...bilden tagen 07.15 idag

yla
som vanligt härligt o se hur de ser ut runtom i sverige

dagens

pialotta
oldwolfie en sån fin bild!
jag älskar denna tråd
Wargen

Blåsippan ute i backarna står, men även en och annan skrotbil!
Hittade en gammal bild bestående av två papperskopior som jag pusslat ihop. Sen kunde jag inte låta bli att leka lite med den i datorn....nästan så det fula blev för fint... unsure.gif
Inga från Närke
Idag hos mig klockan 17,30.

snart så slår tulpanerna ut.Har varit en underbar dag idag, nu är det +12 grader i skuggan ännu. Har gjort lite arbete i trädgården med ny jord på blomlisterna, har lite kvar tills imorgon. Gubben skrapar fönsterbrädorna och skall sedan måla. Det ligger vår i luften.

Nackdelen alla moppar och motorcyklar har kommit fram och jag förstår inte varför de ska låta så hemskt.

Hoppas ni har haft en trevlig vårdag alla på Odla.
*Felix matte*
Blåsippor, gräs och tulpaner som blommar wub.gif
Så här ser det ut hos mig....snön vräker ner temp. +0,4.

Nutten
Mitt bidrag idag:

Där är det inte helt fel att sätta sig ner så här års!
pialotta

hej det här är dagens bild även om den är tagen för länge sedan.
Jag har nämligen äntligen lyckats lära mig hur man får in bilder här, efter femtielva försök och femtiåtta bedrövelser!

Så nu kan jag också vara med på denna underbara tråd!
GLAD

hälsn p
Fenja
Vilken ljuvlig liten kisse Pialotta! wub.gif
Mvh
Fenja :
amaira
CITAT (pialotta @ 17-04-2005, 09:48)
Jag har nämligen äntligen lyckats lära mig hur man får in bilder här, efter femtielva försök och femtiåtta bedrövelser!

Så nu kan jag också vara med på denna underbara tråd!
GLAD

hälsn p

Härligt biggrin.gif . Välkommen wub.gif . Söt bild!!
Dzad
Oj, ser trevligt ut Nutten... Är det blåsippor? Och vad för slags träd är det?
Nutten
CITAT (Dzad @ 17-04-2005, 16:44)
Oj, ser trevligt ut Nutten... Är det blåsippor? Och vad för slags träd är det?

Det blåa är scilla och det vita är vitsippor. Trädet är jag osäker på vad det är, med tanke på hur barken och kronan ser ut. Får tjuvkolla om där hänger någon skylt nästa gång jag är där. smile.gif
amaira
Gåta: Vad är detta?

Eftersom en del odlaiater verkar ha tagit tiimeout, så får väl jag försöka hålla ställningarna tills vidare, och hoppas på återkomst senare wub.gif .

Så här kommer ett mysko skogsdjur som kikar upp ur marken blink.gif ???

Nåja sleep.gif jag försökte i alla fall ...

En av mina promenader igår, startade med ett möte.

Hon och hennes syrra brukar hålla till i en salixåker och mumsa, men jag var inte alls beredd. Dock föredrog de att majestätiskt bege sig in i skogen med sin högbenta ultrarapid-trav.

Fortsättningsvis sjöng jag när jag gick, så jag inte står öga mot öga med nån helt plötsligt. För jag har för vana att gå tyst annars...

Jag följde deras spår in i skogen som syns på bilden. Vattensjuka älgmarker ser ut såhär när man blickar neråt.

Sist av allt kommer svaret på gåtan överst:

estet
Ha, Amaira! Jag gissade rätt för mej själv på din gåta. laugh.gif
Nutten
Katsura i blom
Inga från Närke
Gårdagens bild klockan 07,30.
Dzad
mm. Snö... det hade vi på morgonen... men det smalt bort. Dock ganska kall dag idag... hade det inte varit för solen så hade det varit nästan som på vintern.
Men nu ska det bli varmare igen med 10 grader på söndag-måndag, så nu tror jag man kan börja räkna ut alla surprise-vintrar. Är ju ändå snart 1. maj!
Blomstertanten
CITAT (Inga från Närke @ 21-04-2005, 21:51)
Gårdagens bild klockan 07,30.

ohmy.gif Var i Närke bor du ???????? unsure.gif

Inte minsta lilla snöflinga syntes till här på morgonen ! Jag missade totalt att det hade snöat ! ohmy.gif
farbror B

Och i Dalarna snöade det inte...
Katten Mysli och jag inspekterar trädgården på morgonen
amaira
CITAT (farbror B @ 22-04-2005, 10:29)
Katten Mysli och jag inspekterar trädgården på morgonen[/color][/font]

Ät inte upp gobiten till frukost bara ... rolleyes.gif
"Müsli" ... det gäller att inte ta fel.
amaira
Natten var kall, marken vit av frost i morse, men nu skiner solen varmt och skönt wub.gif .

Vårbruket är igång. Fiskmåsarna förvandlas för ett tag till "mask-måsar" och fiskar mask i traktorns spår, liksom de brukar hänga efter fiskebåtarna på sjön.

Till frukost-lunch idag var det nässelsoppa på menyn, med lite saftigt härlig kirskål i, alldeles nyplockat. Och så "lyckliga ägg" till, det är ett måste.

Grannen håller med färska ägg från höns som går lycklig fritt ute. Smaken går inte att jämföra wub.gif

Här är min tallrik, MUMS wub.gif

Och Hjärteväns:

Dzad

Var vid sommarstugan och röjde, räfsade och såga i träd idag.
Såg två ödlor... såg ett par förra sommaren också fastän jag bara var där ett par gånger. De verkar trivas där i solen. smile.gif
Den här var inte alls rädd... Tycker inte de är allt för äckliga då de inte bits som ormar... men ibland tar man fel på dem och tror att de är ormar o då blir man rädd! smile.gif
wolkenkrabber
amaira
Ååhh!! En ödla Dzad, en [I]ödla wub.gif wub.gif wub.gif biggrin.gif .

Åh så fin ... *vill ha i min trädgård*

Fin blåsippsvårbild Wolkenkrabber.
farbror B

Nu ligger stenen lite framför skottkärran, så den ser ännu större ut, men den är verkligen mycket stor.. En timme, två personer, en tremeters balk och ett spett senare ligger den där, uppgrdävd ur infarten.
Ikväll taar jag släggan, önska mej lycka till!! *sucka*
*Felix matte*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon