carren
Hejsan! Mitt på paradplats i vår trädgård står en gigantisk kompost. OK att komposten är trädgårdens svarta guld, men ändå... När man spelar fotboll med grabbarna, grillar eller tar en kaffe under äppelträden, ja då står den där och tronar helt ogenerat med sitt grönmålde virke - mitt i fokus vart man än befinner sig!

Nu i vinter är tanken att vi ska snickra ihop en ny kompost som vi ska rigga upp i en lite mer undanskymd del av trädgården till våren.

Jag tycker det är riktigt kul med kompostering, nästan lite som trolleri att rabarberblasten blir till mull! Och nu håller jag ssom bäst på och skissar på kompostidéer i huvudet. Skulle ni inte kunna ge mig lite inspiration genom att beskriva er kompost för mig? Hur den är byggd, placerad och om ni har planterat något snyggt runt den, om ni har redskap i närheten osv. Och förstås: Vad ni är nöjda och missnöjda med när det gäller er kompost!
Kajsa
Ja, vad skulle man göra utan komposten så mycket man får igen där, för att inte tala om matkomposten nu är det lite mer fart i trädgårdslandet. Trädgårdskomposten är stor och har två fack, jag är noga med vad jag slänger, aldrig ogräs, eller grova stjälkar, grenar. Vattnar om det är torrt. Gräver ur hela komposten varje höst, det är lite grovt men det har jag sett genom åren att det gör inget, maskarna drar ner det mesta under vintern. Lägger allt från komposten på mina rabatter, blir ca 15 skottkärror eller mer. Matkomposten tömmer jag i grönsakslandet. Har mycket björklöv och det förmultnar under året. Komposten står skuggigt med stora björkar runt.
Sommartorparn
Det värsta med kompostjorden är att den är så attans full med ogräsfrön så den måste behandlas som riskavfall, dvs. grävas ner djupt, djupt, djupt..... Svårt att hitta bra användningsområden för den. wacko.gif
Kajsa
Känner inte igen mig där, ev ogräsfrö kanske fryser bort då jag lägger allt som ett täcke över rabatterna, gräver inte ner något har så fullt i alla rabatter. På våren lägger jag sedan kogödsel över allt.
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 16-10-2004, 19:30)
Det värsta med kompostjorden är att den är så attans full med ogräsfrön

Vi har bara gräsklipp, potatis- och fruktskal i vår kompost,
resten kör vi till Återvinning - dom kan det bättre. sleep.gif

renate
Jag har tre vanliga nätkompostbehållare,ni vet de gröna man köper för en billig peng.De fungera alledes utmärkt. Allt trädgårdsavfall hamnar där,ogräs,tom.kirskål, utan rötter så klart.Riktigt grova grenar bla.rosklipp lägger jag inte i komposten,inte kvickrot heller.På hösten fyller jag på med löv om jag har över.
Mina kompostbingar står på tomtgränsen till den vilda delen av min trädgård, de har lite skugga av en hägg och buskar rundomkring.
Mina nyplanterade Rosor fick smaskigt kompost med i gropen,lite senare använder jag resten att täcka alla Rosorna,det är en hel del jag har. rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif
Vicke
Jag "byggde" en själv en dag av fyra lastpallar. Orkade inte vänta mer på att pappa skulle göra något åt det.
Har hö, halm, lite gräs, kaninskit, sånt jag bar bort då jag röjde lite under en gran på tomten, lite torv och ganska mycket kutterspån i den. Men nu har jag övergått till torv i kaninernas burar så det blir mindre kutterspån och mer torv i komposten snart.
Den var lätt att bygga. Hade tröttnat på den otroligt fula provisoriska av grönt trädgårdsnät och fågelnät som stod så synligt på bakgården så jag flyttade komposten bakom kaninhuset. Spikade inte ens något utan lutade lastpallarna mot varandra. Det har hållt hittills i alla fall och ser inte ut att falla ihop. Kompostmassan har "mörknat" jättefint, riktigt fascinerande smile.gif
Viveka
Jag kör med en hemmagjord specialare: runda nätbehållare av fårstängsel, fodrat med kycklinnät på insidan, diameter ca 1,5 m, höjd 1.2 m. Just nu har jag 5 stycken av dessa i gång, plus en mera traditionell tvåfackskompost av trä, som dock håller på att ruttna bort nu efter ca 10 års användning. När jag tvingas att byta ut den inom några år kommer jag nog att bygga något av lecablock istället.

Nätbehållarna fungerar förvånansvärt bra, när man tömmer dem kan man oftast lyfta av nätringarna rakt upp utan större besvär.

Eftersom jag har en stor naturtomt med huvudsakligen ekskog får jag massor av löv varje år. Det sägs ju att eklöv inte ska ge bra kompost, att de är för sura, och bryts ner för långsamt. Jag varvar dem dock med kvävehaltigt material, som hästgödsel, gräsklipp och hö, sänker PH-värdet med vedaska och kalk, samt vattnar regelbundet komposterna med urin (jag har en speciell spann med lock som jag kissar i, hemskt att säga...)
tongue.gif

Lövkomposten bryts ner tillräckligt på ett år för att jag ska kunna använda den som utfyllnad, jordförbättring och marktäckning under rhododendron och annat, möjligen beror det på att löven ligger så pass luftigt. I varje fall har jag aldrig tålamod att vänta längre, jag har ständigt nya projekt på gång där komposten går åt.

Ogräs, även maskrosor, kör jag i en speciell, sluten kompost, för att få bättre koll på fröna. Den får ligga betydligt längre innan jag använder den.
Rotogräs, som kers, kvickrot och nässlor, torkar jag oftast först, för att ta död på rötterna, genom att hänga upp dem på sidorna av en tom kompostbehållare.
carren
Hehehe, Viveka, du är inte ensam! Om att sätta lite extra sprutt på komposten med guldvatten som det så snyggt heter, alltså! Men jag brukar ta min treårings potta, späda med lite vatten och så ut i skydd av mörkret och tippa i hela härligheten i komposten!

Att bygga av lecablock kan nog bli jättebra, hur löser man ventilationen då eller räcker det med att den är öppen uppåt och/eller framåt?
Viveka
[QUOTE]Att bygga av lecablock kan nog bli jättebra, hur löser man ventilationen då eller räcker det med att den är öppen uppåt och/eller framåt? [QUOTE]

Min plan är att lämna ca 5-10 cm springa mellan varje block, och att trava dem i halvstensförband. Möjligen också klä med kycklingnät på insidan, för att hålla springorna öppna. Jag tror det ska fungera om man bara inte gör den för stor, det blir ju egentligen inte tätare än en kompostbinge av trä eller plast. (Lite exklusivt kanske, men i gengäld har man en permanent kompost, som förmodligen är aktiv en stor del av vintern ockå, eftersom Lecablocken ger viss köldisolering).

Problemet med rundlarna, som fungerar väldigt bra annars, är att det alltid blir ett skikt av torra löv på utsidan, som inte bryts ned. Men det spelar inte så stor roll, jag bara lägger dem i botten av nästa års kompost.
Sommartorparn
Jag har vanliga gruna gallerburar som man köper på byggmarknaden. Folk har rätt i att komposten blir rätt så torr i dessa och att nedbrytningen därför tar lång tid. Men, förr eller senare är det förmultnat i alla fall. Ogräsfröna i min kompost kommer framför allt från gräsklippningen, till viss del från ogräsrensningen (inte alltid man orkar sortera när man har hela skottkärror fulla) Dock tror jag att en hel del ogräsfrån kommer flygande genom luften från omgivande åkrar, typiska åkerogräs som målla, gråbo etc. Den delen av problemet skulle försvina om kompostbehållarna var slutna.

(Tycker dock att det är praktiskt med behållare som går att flytta och vika ihop. När jag lagt om komposten på hösten brukar det bli burar över som jag sätter runt buskar till skydd mot harar.)

Rotogräs som kirs, kvickrot och knölklocka lägger jag aldrig i komposten, utan i soptunnan. Av den anledningen hamnar inte heller grästorvor i komposten utan får ligga 2-3 år under svart plast, sedan är de prima jord (dock med ogräsfrön i).

Tidigare lade jag alltid komposten i botten på planteringsgropen när jag planterade träd eller buskar. Nu har jag lärt mig att det inte är bra. Så nu vet jag inte vad jag ska använda den till. wacko.gif
Betty
Min kompost är en stor hög med trädgårdsavfall, i lilla skogspartiet strax utanför vår tomt. Har fyllt på den både på bredden och höjden under de fem år vi har bott här så nu liknar den mest "en kulle i skogen". Jag använder inte kompostjorden i trädgården för jag befarar att jag i så fall inte skulle få så mycket annat gjort under somrarna än ogräsrensning - och så kul tycker jag inte att det är... rolleyes.gif
Sommartorparn
CITAT (Betty @ 17-10-2004, 14:22)
Min kompost är en stor hög med trädgårdsavfall, i lilla skogspartiet strax utanför vår tomt.

Igelkotten hälsar att detta är den bästa av alla komposter! smile.gif

Tänk bara på att aldrig köra grepen i en sådan komposthög höst och vår. Nu ligger han redan där inne och gosar. Kommer inte fram förrän till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon