izabelleask
16-10-2004, 12:29
Jag har en pysalis planta som är stor och fått fina bär på i sommras, men tyvärr inte så många eftersom alla inte funnit bli färdiga. Men jag tänkte övervintra den, hur gör jag då? Ska jag klippa ner den, och hur mycket i sådanafall?
Mvh Bella
Åsa, mälardalen zon 2
16-10-2004, 16:03
Ljus och sval förvaring á la medelhavsklimat borde den gilla, har du frukter på låt dem vara kvar så borde de mogna (är de nästan klara så brukar de även kunna eftermogna inomhus på fat precis som tomat).
Någon speciell sorts klippning tror jag inte du behöver, frisera bara till den så den får plats under övervcintringen och klipp lite mera framåt vårvintern då du planterar om den.
Jag har en physalis som klarat sig två vintrar. Den är rätt mäktig vid det här laget. Jag har haft den i ett rum där jag inte kunnat få ner temperaturen till mindre än 15 -16 grader men det har gått bra. Den har inte fått något extraljus (vi finns i Luleå). Min erfarenhet är alltså att den är rätt lätt att övervintra. Jag har kapat krftigt inför vinterförvaringen för att spara plats. Vänner och bekanta har fått skott på våren. Jag misstänker att skotten är minst lika bra som moderplantan, dvs att det bara gäller att hålla planta vid liv till dess att du kan ta skott.
Just nu står min planta i rumsvärme och frukterna mognar för fullt. om ett par veckor får den flytta in i "vinterrummet"
Sulawesii
21-10-2004, 14:32
Jag har faktiskt övervintrat min Physalis i vanlig rumstemperatur och det gick bra!
Solstrålen
23-10-2004, 08:58
Kan physalis stå mörkt under vinterförvaringen? Typ i ett garage med enbart små gluugar till fönster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.