Orchid
Jag har en bekant som köpte en phalaenopsis. Och, typ strax efter det fick hon ryck o bestämde sig för att plantera om den i VANLIG blomjord, i en kruka utan dräneringshål eller nåt.
Och, jag bara liksom går o väntar på att den ska dö.. men det har den ÄNNU inte gjort! Den ser tom frisk ut o allt.. inga blommor dock. Kan någon förklara, skulle jag bli väldigt glad.
Christer i Falköping
Det blir troligen så att den inte kommer att blomma, så länge den står i vanlig blomjord. Den är allt för näringsrik och då blommar inte orkidén. Antagligen tar det väldigt många år för omblommning, även om man planterar om den o orkiékompost.
Christer.
Orchid
Men, kommer den inte dö helt o hållet?
GoSatta
går nog inte att hårddra så, allt beror ju på hur välpackad jorden är, hur väl dränerad den är etc. etc. självfallet är det långt ifrån optimalt för en epifytisk orchide och risk för röta etc. är nog rätt stort men bara tvärdö lär den ju inte göra.

men självfallet ska hon plantera om den i bättre media ändå om vill att den ska må bra.
Nymphaea
jag kan inte hålla med någon av er...

jag har sett orkidéer planterade i vanlig jord som blommat och vuxit otroligt bra. Själv har jag några stående i sandblandad hästgödsel (egenskaper som jord).

orkidéer är växter som verkligen har utvecklats som överlevare. de kan anpassa sig mycket bra efter de omständigheter som råder där de växer.

phalaenopsis i vanlig jord skulla jag däremot rygga undan för. De epifyter som jag personligen sett växa väl i jord har haft tunna rötter (ex. cambria, vulstekeara).
kristerh
CITAT (Christer i Falköping @ 16-10-2004, 14:32)
Antagligen tar det väldigt många år för omblommning, även om man planterar om den o orkiékompost.
Christer.

Det är väldigt individuellt hur lång tid det tar innan de blommar när man planterat om dem, vissa tar bara några veckor innan man börjar se en blomstängel andra tar månader, men år ? det har jag inte märkt...
(det är phalaenopsis vi pratar om eller?)
krister
Christer i Falköping
Jag tänkte just med tanke på all näring som finns i vanlig krukväxtjord. det kan göra att den inte alls satsar på blommning. Men om man planterar om från orkidekompost till orkidekompost, är det ju något helt annat.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon