Här kommer nästa fråga från trädgårdsnovisen- ska man klippa bort julrosens blad o i såfall när? Hur gör ni med era? Läste detta i AOT o har aldrig hört talas om detta. Har en limegrön o en frösådd som kom upp förra hösten o som jag väntar med spänning på första blomningen. Nu när jag läste detta blev jag konfunderad.
MVH
Sommartorparn
16-10-2004, 14:48
Vill minnas att jag hörde något om detta i Gröna Rum. Någon engelsk julrosexpert som gjorde detta dels för att minska risken för virusar dels för att blommorna skulle komma mera till sin rätt utan blad. Sade han inte att detta skulle göras November/december? Bra att du påminde mig Elihe!
Kul att även jag kunde vara till nytta som inget kan!! skämt åsido- där fick jag en infallsvinkel. Då är ju inte jag heller för sent ute!!
Mvh
Åsa, mälardalen zon 2
16-10-2004, 15:39
Har man svampsjukdomar på bladen så kan det nog vara bra att klippa bort dem (mot virus hjälper det inte att klippa bort blad), men själv bryr jag mig inte att ta bort blad, ingen klipper bort bladen i naturen och mina verkar må bra även om bladen får vara kvar.
Angående de frösådda plantorna: det tar ofta 4-5år från sådd till första blomning när det gäller julrosor så ge inte upp ifall de inte blommar nästa år.
trillium
16-10-2004, 22:34
Hejsan!
Man brukar ta bort gamla blad när man ser dom nya titta fram...
Angående fröplantor så med rätt näring och ljus brukar det gå att få dom i blom efter 3-4 år...