Full version: Vuilken Hoya....
jendah
...har jag varit och impulsköpt?

Det fanns inget namn på den, där den stod som annonsvara och lockade för 39,50... smile.gif
Den har inga blommor, men kanske känner någon igen bladen...

Zazu
är det verkligen en hoya? jag tycker det liknar en dischidia.

mvh zazu
jendah
Fanns en lapp som sa Hoya (men inget mer) på den - men jag är öppen för alternativ smile.gif
MayaS
Hej!!
Det är INTE nån hoya... däremot en nära släkting.
Vad du har köpt är en Dischidia ovata.
De säljs ofta ihop med hoyor i en Hoyamix, tyvärr är det så att många handelsträdgårdar och liknande inte har en susning om vad som är vad.
Verkar som om grossister inte vet det heller.

Mvh
M.
Sulawesii
Dom är ju iallafall väldigt fina, Dischidia ovatorna! Iallafall bladen.
jendah
Den stod bland Hoyor (som jag kände igen...) och hade en lapp på sig som sade Hoya...
så jag antar att försäljaren inte ens visste om att det inte var en Hoya... sad.gif

Spelar ingen roll att den inte är en Hoya - den är fin ändå!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Hur skall jag ta hand om den då?
norpydorp
Jätte fina blad!!
Önskar jag oxå hade kamera så jag kunde fråga vad mina hoyor heter...
renate
Så här ser min så kallade Hoya ut,den blommar inte nu men hade några läppformade vita blommor i somras,då tyckte jag det kan inte vara en hoya.
Vid ett senare tillfälle frågade jag ägaren om det verkligen är en Hoya och han svarade att det är en Hoyasort som man använder som ampelväxt.
Ina
CITAT (renate @ 18-10-2004, 22:50)
Så här ser min så kallade Hoya ut,den blommar inte nu men hade några läppformade vita blommor i somras,då tyckte jag det kan inte vara en hoya.
Vid ett senare tillfälle frågade jag ägaren om det verkligen är en Hoya och han svarade att det är en Hoyasort som man använder som ampelväxt.

Det är ingen hoya utan en växt som heter Codonanthe crassifolia, Myrranka på svenska. Den tillhör inte ens samma familj som hoyorna som tillhör, asclepiadaceae, utan tillhör samma familj som S:t Paulior och Kornettblommor, gesneriaceae. Den är jättesöt! wub.gif
renate
CITAT (Ina @ 18-10-2004, 23:12)
CITAT (renate @ 18-10-2004, 22:50)

Det är ingen hoya utan en växt som heter Codonanthe crassifolia, Myrranka på svenska. Den tillhör inte ens samma familj som hoyorna som tillhör, asclepiadaceae, utan tillhör samma familj som S:t Paulior och Kornettblommor, gesneriaceae. Den är jättesöt! wub.gif

Tack för ditt svar Ina,nu vet jat äntligen vad det är för växt jag har.det är väldigt lätt att tar sticklingar har jag märkt.
Tack för hjälpen. tongue.gif
Ina
Varsågod Renate, det var så lite så! smile.gif
råse-marie
Jag har nyss fått hjälp med samma fråga och det var oxå en Dischidia ovata.

Köpte den på Blomsterlandet och jag fick ett nonchalant bemötande och blev nästan IDIOT förklarad mad.gif nrä jag sa att det inte var en hoya.
Både där och på palantagen säljs dom som hoya.

Åkte till och med dit med mejl från fler som jag frågat ang. namnet till och med ordförande i hoya sällskapet fick jag lämna som referent.

Men ...... sleep.gif samma miner ..... mad.gif DET ÄR EN HOYA!
hur som helst fick jag lämna tillbaka min eftersom jag ville ha en HOYA som JAG tyckte var en hoya biggrin.gif
råse-marie
Glömde bara säga tack till alla er som altid ger så bra svar på mina frågor och funderingar ..... Ni vet vilka ni är wub.gif
jendah
Då är vi tre som köpt en "Hoya" som inte var en hoya på blomsterlandet...
Se Pejoris tråd i Småprat... smile.gif

Fast jag gick inte tillbaka - tycker den är fin även om den inte är en Hoya smile.gif

(fast man borde gå tillbaka, eftersom det var felskyltat... men jag är lat...)
pejori
jag behöll också mina laugh.gif laugh.gif
tycker dom är trevliga ändå smile.gif
det som kan reta mej, är att priset varit efter hoyapriser sad.gif
men som sagt dom är fina smile.gif
Ina
Jag hittade en felmärkt Dischidia ovata i butiken på Gbg:s Botaniska trädgård - inte ens där visste dom om att det inte var en Hoya. Fast jag blev som tur var vänligt bemött när jag påpekade felet... smile.gif
Ewa L
CITAT (jendah @ 21-10-2004, 12:06)
Då är vi tre som köpt en "Hoya" som inte var en hoya på blomsterlandet...

(fast man borde gå tillbaka, eftersom det var felskyltat... men jag är lat...)

Nejdå, vi är fyra!!

Min var inte ens billig (159:-) och jag köpte den till mig själv i januari som födelsedagspresent under "Hoya".

Visst, den är jättefin som ampelväxt, men hade nog tänkt mig att den skulle blomma en dag. Kommer den att göra det?
jendah
CITAT (Ewa L @ 22-10-2004, 10:28)
Visst, den är jättefin som ampelväxt, men hade nog tänkt mig att den skulle blomma en dag. Kommer den att göra det?

Någon nämnde blommor - och det finns bilder på blommor på nätet, så förhoppningsvis smile.gif Blomma

Ingen som vet hur man skall ta hand om den för att den skall bli glad och blomma???

Några fler som vill bekänna ett "hoya"-inköp?? laugh.gif laugh.gif wink.gif
Ina
En blomma till...

Fast den ser lite annorlunda ut... Den som Jendah lade in länk till visar en D. ovata med orangefärgad blomma, den här är mera grön-vit. Undrar om det finns olika sorters "ovator" också? blink.gif
jendah
Verkar så...
Blommorna ser ju likadana ut, bortsett från färgen då wacko.gif

Fast en av blommorna i din bild är lite rosa aktig - och med tanke på att den ena bilden är kall i färgen och den andra varm, kanske det inte är någon jätteskillnad i färgen? Bara gissar lite.... unsure.gif
Ina
Jag funderar också på om grundtonen i bilden är det som gör skillnaden, men jag öppnade båda bilderna samtidigt och jag tycker att det är lite skillnad på formen på blommorna och mönstret på bladen också... man jag vet inte om det finns olika Dischidior som är såpass lika... unsure.gif

Det skulle ju vara typiskt om det är så, tråden startade för att reda ut en namnförvirring och så slutar den med en till!!! biggrin.gif
jendah
Tja - fick ju veta att det inte var en hoya iaf laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jo, bladen är ju ganska olika i mönstret... och blommorna något lite annorlunda i formen.
Min blomma ser ut som din bild (fick gå och titta en gång till).

Hmmm... undrar vilken som är vilken? Kanske två mycket nära besläktade varianter? smile.gif
Ina
Det kan ju vara ovata båda två, fast som ursprungligen är hämtade från två olika habitat... Växter kan ju se väldigt olika ut beroende på miljön dom växer i...

Sådana diskussioner är inte ovanliga inom hoyavärlden heller. Två personer kan ha till exempel wee-bella och det ser ut som två helt olika växter!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon