Full version: amaryllis
Elizabeth
Jag sparade 3 amaryllislökar från förra året och hade dem i var sin kruka på balkongen under sommaren. För ca 3 v. sedan tog jag in dem och tänkte låta dem torka och vissna för att sedan plantera om dem i en ny jord och ställa på fönsterbräda. Jag placerad dem i ett mörkt hörn i ett icke uppvärmt rum (har tyvärr ingen möjlighet att förvara dem svalt) med en papperspåse på. Efter 2 v. tog jag bort påsen för att kolla statusen på lökarna och då visade sig att en av dem hade redan en stängel på ca 20 cm och de två övriga ville inte alls att vissna utan fortsätter att växa trots mörkret.
Jag ställde nr 1 på fönsterbrädan och den växer jätte bra trots att jag aldrig hann plantera om den så om ca 1 månad kommer den att blomma. Jag får nog gödsla den med flytande gödsel, det blir väl inte så bra att plantera om den nu och störa rötterna.
De två övriga (utan blomstänlar men med blad) undrar jag över. De verkar inte vilja ta en paus. Ska jag plantera om och ställa på fönsterbrädan eller har någon ett bra tips? jag skulle vilja att åtminstone någon av dem blommade lagom till jul.. unsure.gif

Elizabeth
Elizabeth
Ingen som kan tipsa något? sad.gif
//E
Christer i Falköping
Ibland vill de bara inte vissna ned, så låt dem stå i fönstret och sköt dem som vilken krukväxt som helst. Troligen lär de inte blomma då heller.
Christer.
Annki
Julamaryllisar är drivna för att blomma till jul. En övervintrad amaryllis blommar oftast till våren. Det finns olika teorier om hur man ska göra om de inte vill gå till vila (vissna ned). Men jag föreslår att du ställer den så mörkt du kan och bara "överlevnadsvattnar", dvs ge den en pytteliten skvätt/månad eller så. Tvinga den till vila. Sen borde den komma tillbaka på vårkanten om du planterar om den och börjar vattna igen. Men att den blomamr om till jul... näe. Inte om den har gröna blad nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon