Jag sparade 3 amaryllislökar från förra året och hade dem i var sin kruka på balkongen under sommaren. För ca 3 v. sedan tog jag in dem och tänkte låta dem torka och vissna för att sedan plantera om dem i en ny jord och ställa på fönsterbräda. Jag placerad dem i ett mörkt hörn i ett icke uppvärmt rum (har tyvärr ingen möjlighet att förvara dem svalt) med en papperspåse på. Efter 2 v. tog jag bort påsen för att kolla statusen på lökarna och då visade sig att en av dem hade redan en stängel på ca 20 cm och de två övriga ville inte alls att vissna utan fortsätter att växa trots mörkret.
Jag ställde nr 1 på fönsterbrädan och den växer jätte bra trots att jag aldrig hann plantera om den så om ca 1 månad kommer den att blomma. Jag får nog gödsla den med flytande gödsel, det blir väl inte så bra att plantera om den nu och störa rötterna.
De två övriga (utan blomstänlar men med blad) undrar jag över. De verkar inte vilja ta en paus. Ska jag plantera om och ställa på fönsterbrädan eller har någon ett bra tips? jag skulle vilja att åtminstone någon av dem blommade lagom till jul..
Elizabeth