Hej på er. Har drivit upp riddarsporrar och haft dem ute i kruka under sommaren. De var svåra att lyckas med så jag är nu mån om att få dem att överleva vintern, har bara 3 stycken kvar. Provade med att ta in och ställa i källaren, svalt halvljust, men det gillade de inte, de dog nästan. Har nu ställt ut dem igen i kylan. Tacksam för svar. Med vänlig hälsning Lisa.
Jag har mina ute hela året i rabatten. Vet ej om man måste, men jag täcker med löv och granris på vintern. Det har funkat här i zon 1.
Eva
katarina76
16-10-2004, 15:42
Har också rddarsporrar ute hela året, de får stå där de står, har gått aldeles utmärkt utan att täcka dem eller något-
Åsa, mälardalen zon 2
16-10-2004, 15:44
Utomhus är nog bästa övervintringsstället för riddarsporrar. Är plantorna fortfarande ganska små gräv ner hela krukorna på något skyddat ställe (kanske under någon buske) och plantera ut dem i rabatten i vår.
jessica zon6
16-10-2004, 16:28
Trivs riddarsporrar bättre här i norr eller? de jag har var jättelätt att dra upp från frö,ochhar klarat sig bra utan någon täckning i vintras.

(fast vi har ju snön!!)
mvh
jessica
kerstin z5-6
16-10-2004, 16:35
Tack för era svar. Då låter jag de stå ute så får vi väl se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.