Full version: Japansk Lönn
LenaJ
Har tänkt att plantera två Japanska lönnar i vår. Skulle vilja bygga upp en liten förhöjning med ev stenplattor runt då de är så lågväxande.

Har någon erfarenhet av trädsorten? Har själv bara sett den bl a i Norrvikens Trädgårdar och dylika ställen men blivit helt frälst!
Finns det flera sorter (den jag sett har ljust gröna blad och är högst 1 1/2 m hög) och var kan man läsa mer om detta vackra träd?
Cilla
Verkar finnas åtminstone två som kallas Japansk lönn:
Acer shirasawanum och Acer shirasawanum palmatifidum. Om du slår lite i googles hittar du massor av information!

Lotta i Gbg
Det finns otroligt många olika lönnar. När du skriver japansk lönn förmodar jag att du menar någon namnsort av Acer palmatum. Dessa brukar växa buskformigt i lite olika storlekar, men en del blir upp till 4-5 meter. De klarar sig också lite olika, eftersom några är mer känsliga än andra.
Esvelds plantskola i Holland är störst i Europa på lönnar, där kan du hitta bilder på massor av dem. Rulla ner till Acer palmatum så ser du otroliga mängder av namnsorter. http://www.esveld.nl/catal/heestersa.htm
Det finns många underbara lönnar, A shirasawanum, A pseudosieboldianum och A japonicum är några andra arter som är fina.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det finns otroligt många namnsorter av Japansk lönn (A. palmatum). Ofta har de röda blad i olika nyanser men det finns en hel del gröna varianter med + det finns även några brokbladiga.

Jag har för mig att Acer palmatum ´Dissectum´ (Japansk fliklönn)är ganska grön och blir 1-2m hög, den brukar inte vara så ovanlig så den kan man nog få tag på här i sverige. Den kanske kan passa om man är ute efter någon grön jap. lönn som blir ca 1,5m hög.

A. palmatum ´Dissectum Garnet´däremot har ganska mörkt röda blad, höjd 0,6-1,2m.

Det som de Japanska lönnarna har gemensamt är att de vill odlas i jord med lågt pH så de passar utmärkt i surjordspartiet + det ska gärna vara lätt fuktigt i marken, många av dem är känsliga för uttorkning, det får dock inte vara vattensjuk mark.
LenaJ
Nu har jag hittat en hel del att läsa och tänka på, tack för hjälpen! Googels verkar vara rena guldgruvan. Den har jag inte varit in på förut.

/LenaJ rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon