Ann i Göteborg
Förslag önskas på träd som:

är vackert hela året
får en krona som blir max 3 m bred
får bli max 4 m höga
klarar zon 1-2
kräver ett minimum av beskärning
skall vara lövfällande
kommer att planteras i fin väldränerad jord i ljust läge om än inte varmt /instängt) läge
behöver inte tåla extra mycket blåst

som jag skall ge bort i present
Maria R
Tänkte föreslå en Robinia pseudoacacia 'Umbraculifera', klotrobinia! Har själv inte någon erfarenhet av denna, men den verkar rätt läcker; värd att kollas upp!

Läste du artikeln om rönnar?odla.nu.
Där presenteras flera vackra rönnar för den mindre trädgården. Carmencitarönn skulle kanske passa?

Mvh, Maria R
thomaswahlqvist
Ja robinia är fina men en som är nycket lik och har gula blad på sommaren är Gleditzia sunburst, eller gula blad på sensommaren Gleditzia skyline.
Cilla
Av prydnadsaplar som växer som stamträd tror jag att rosenapeln Malus floribunda är den minsta. Blommen är bedövande vacker, de små frukterna likaså och grenverket litet men med relativt låg ålder knotigt som ett äldre äppelträd. I min trädgård har min floribunda fått orangeröd höstskrud, men det får den inte alltid. Blommen är som du antagligen vet mycket rik även på unga träd, och de är mindre, skirare och med starkare inslag av rosa än kulturaplarna.

I zon 1-2 skulle jag kika närmre på magnoliorna. Kronorna är vackra i formen också på vintern. Bläddra i den nyutkomna boken om magnolior i Sverige så får du tips.

Vacker stam har Prunus serrula, glanskörsbäret. Blank och illröd, skiner som ingenting annat på vintern och ser metallisk ut. Trädet blir ca 6 meter högt och inte lika bred, behöver ingen beskärning. Fascinerande vinterstam har också Acer griseum, kopparlönnen, som blir 5 meter hög efter 20 år.
thomaswahlqvist
Cilla har du börjat intressera dig för magnolior. biggrin.gif
Jag trodde inte du gillade boken ens. biggrin.gif
Själv hoppsa jag på en bra avmognad på mina, särskilt den som är ympad på acuminata, ympad av Wim Rutten i Holland. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Akta dig inte för Magnolior Cilla, de kommer att bita dig och du kommer att vilja ha många.
Du vet väl att det finns hundratals hybridsorter som bara står och väntar. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Cilla
Hej Thomas!

Magnolior har jag tyckt mycket mycket om sedan våren 1993... Men så sällan de blir riktigt praktfulla på mina breddgrader vet du. De som är det spanar jag in flera gånger i veckan sedan många år!

Innan 1993 såg jag magnolior som träd med oproportionerligt stora groteska blommor och blad. På vårvintern gjorde jag ett kort jobb i krigets Kroatien. Många syner av förstörelse, både bland människor, städer och landsbygd. Landminor överallt. Kulspruteeld och granater efter kl 15 varje dag.

Men närapå helt oberörda var träden, och allt spirade i nygrönt. Magnoliorna struntade fullständigt i människornas krig. Trotsigt sträckte de sina enorma och sårbara knoppar uppåt skyn, helt orädda för granater och kulspruteeldar. En dag hade hela byns magnolior slagit ut. Oberörda av all förstörelse omkring, siktande mot framtiden trots alla dåliga odds. Bättre symbol för trots mot kriget fanns inte.

Sedan dess har magnolian blivit ett fredens träd för mig. Jag har inte stor erfarenhet av dem men gillar verkligen att de sprids både som stadsträd och i våra trädgårdar!
thomaswahlqvist
Har hört av några ex Jugoslaver att träden i folks trädgårdar höggs ner på ren jävulskap under kriget, och de drabbade blev hemskt kränkta då deras tr
är fällts.
Ingrid på Västkusten
Humm jag gillar ju lönnar - och jag har preis investerat i en bunke häftiga träd ifårn Lindhults plantskola bl a några som bara han har....jag föreslår att Du tar Dig en resa dit och låter Dig frestas av Magnus alla härligheter- ligger i Morup Långås utanför Falkenberg. Bl a en tall som skall få omväxlande knippen med gulvita barr och mörkgröna barr.......en otroligt fin thuja Lindhults's Gold, världens häftigaste svartplommen med krusiga blad biggrin.gif

Ja han har massor ;-)

Hälsar Ingrid
Sylvia
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-10-2004, 07:29)
Bl a en tall som skall få omväxlande knippen med gulvita barr och mörkgröna barr.......en otroligt fin thuja Lindhults's Gold, världens häftigaste svartplommen med krusiga blad biggrin.gif

Ja han har massor ;-)

Hälsar Ingrid

Ingrid, du ska inte inleda oss i frestelse... nu måste JAG ju dit iiiigen... wink.gif tongue.gif
Maria R
Nyfiken blev jag på denne Lindhults plantskola! Som norr- och upplänning kände jag inte till denna pärla. Hittade denna artikel på nätet och blev väldigt sugen på att åka dit. Får nog klämma in det nästa gång det blir fråga om en södra-Sverige-semester!

Maria R
Cilla
CITAT (thomaswahlqvist @ 19-10-2004, 22:20)
Har hört av några ex Jugoslaver att träden i folks trädgårdar höggs ner på ren jävulskap under kriget, och de drabbade blev hemskt kränkta då deras tr
är fällts.

Jo, så skedde också men förstörelsen av byggnader var mer utbredd. Den trädgårdsförstörelse som gjordes i större skala i sluttampen av kriget var att man minerade trädgårdarna. Försåtsminerade också.

Magnoliorna brydde sig inte om landminorna ändå. De flesta kunde jag dock inte gå fram till, känna och dofta på som jag brukar med träd pga minrisken. Men de var en kraftfullt fredlig syn!
Kajan
CITAT (Cilla @ 18-10-2004, 18:23)
Fascinerande vinterstam har också Acer griseum, kopparlönnen, som blir 5 meter hög efter 20 år.

Cilla!

Kopparlönn, som du skriver om har jag letat efter hos många plantskolor, men gått bet. Är det någon som vet var man kan hitta en uppstammad sådan i Malmö/Skåne?
Cilla
Hej och välkommen Kajan! Du får säkert tips av de som bor söderut.
Ett grundtips är att ringa trädgårdsbutikerna du brukar handla i och be dem beställa. Dp kan du också styra hur stort och högstammigt du vill att trädet ska vara. Här finns några trädgårdsanläggare man kanske kan tala med http://gulasidorna.eniro.se/query?heading=...reet=&advanced=

Kopparlönnar brukar man inte stamma upp som enstammigt, man vill ha flera stammar från lågt läge för att få rejält kopprigt utseende. Trädet växer med sina sidogrenar rätt uppåt. Men man kan naturligtvis ta bort flerstammigheten om man vill.

Ingrid på Västkusten
CITAT (Kajan @ 04-11-2004, 08:50)
CITAT (Cilla @ 18-10-2004, 18:23)
Fascinerande vinterstam har också Acer griseum, kopparlönnen, som blir 5 meter hög efter 20 år.

Cilla!

Kopparlönn, som du skriver om har jag letat efter hos många plantskolor, men gått bet. Är det någon som vet var man kan hitta en uppstammad sådan i Malmö/Skåne?

Kopparlönn säljs oftast som ett etstammigt träd i plantskolorna. Jag skulle prova att beställa den, jag vet ju vart jag köper dem här i Göteborg - men inte i Skåne tyvärr......men det borde gå å beställa annars får Du ta en utflykt till Falkenberg!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon