angylp
Vi har planterat idegran resp. avenbokshäck där de ska växa till en höjd på 1,5 meter. Idegranen ligger just nu på kring 90cm medan avenbok mellan 60 till 100cm. Hur lång tid tar det innan de blir täta och på rätt höjd ?
kristerh
Idegranen växer väldigt sakta de första 2 åren har jag märkt,
det tar nog många år innan de är riktigt täta o fina, nästa år tänker jag börja klippa mina wink.gif de växer väldigt kraftigt nu men som sagt de första åren händer inte mycket.
krister
Ingo
En granne satte avenbokshäck för fyra-fem år sedan och den har vuxit ganska snabbt, flera decimeter om året. Jag tror att plantorna var c:a meterhöga från början och de började toppa den på c:a två meters höjd förra året (tomten gränsar till en väldigt trafikerad gång- och cykelväg så de vill ha ett rejält skydd).

Tätheten går det lite saktare med men för att skynda på den litet kan man börja klippa in sidogrenar redan innan den nått upp till avsedd höjd (att man inte ska toppa den förrän då vet du säkert redan).
Alpiner i Halmstad
Avenbokens grenar mår inte illa om man böjer ner och flätar ihop dem med grannplantans grenar. Man får då en tät häck utan att klippa, även sidogrenarna kan man böja in.
Tillväxten sker på grenens högsta del, vilket gör att man kan fortsätta och fläta.
M.v.h. Bernt
angylp
Min avenbokshäck har inga problem vad gäller höjd (den växer som ni redan skrev snabbt om man inte räknar rådjursattack på våren som gjorde att några blev 10-20cm kortare ;p). Det är ju bra tips att böja ned grenarna så att de möts.

Finns det förresten risk att man beskära sidogrenarna på fel sätt så att den blir mindre tätare än önskvärd?

Jag får väl ha tålamod vad gäller idegranen. Finns det förresten lämpliga/matchande marktäckare som man kan odla mellan varje idegran ? Jag märker att ogräs växer gärna mellan varje planta.
kristerh
CITAT (angylp @ 24-10-2004, 14:59)
Jag får väl ha tålamod vad gäller idegranen. Finns det förresten lämpliga/matchande marktäckare som man kan odla mellan varje idegran ? Jag märker att ogräs växer gärna mellan varje planta.

Jag har tagit bort gräset och lagt ett lager pinjebark mellan idegranarna,
även ca 20 cm år sidorna. Det ogräs/gräs som kommer är lätt att plocka bort.
krister
angylp
finns det skillnad mellan pinjebark och täckbark som säljs i påsar ?
kristerh
CITAT (angylp @ 25-10-2004, 13:32)
finns det skillnad mellan pinjebark och täckbark som säljs i påsar ?

Priset laugh.gif laugh.gif tongue.gif jag tror att i pinjebarken är det bara barkbitar av bra kvalitet, den täckbarken jag sett har varit nästan som jord och väldigt små barkbitar wink.gif kanske nån annan vet wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon