Full version: Sprättiväg?
jenalsam
Hejsan!

Jag skulle helt ödmjukt fråga om det är någon som vill dela med sig av frö från en växt som brukar kallas "sprättiväg". Det fröar av sig frodigt.

Jag har haft en sådan tidigare som jag tyckte om och jag saknar den. Har du en och vill dela med dig, blir jag jätteglad!

Vänliga hälsningar

Jenny smile.gif
Kajsa
HEJ!
Jag har ett stort träd av den, Kameuforbia heter den. Fröna brukar flyga iväg på golvet. Men jag har små plantor, kan vi vänta till det blir mildare så slår jag in en planta i en hushållsrulle. Går det bra, hittade inga frön nu.
Hälsningar KAJSA wub.gif
Tyr
CITAT (Kajsa @ 22-02-2003, 17:42)
HEJ!
Jag har ett stort träd av den, Kameuforbia heter den. Fröna brukar flyga iväg på golvet. Men jag har små plantor, kan vi vänta till det blir mildare så slår jag in en planta i en hushållsrulle. Går det bra, hittade inga frön nu.
Hälsningar KAJSA  :wub:

Hur stort är trädet? Ålder?

Vill du precisera det botaniska namnet igen.
Åsa, mälardalen zon 2
Även när det gäller namnet sprätt iväg så finns det flera växter som går under det namnet i folkmun ex. jättebalsaminen brukar ofta kallas sprättiväg eftersom den sprätter iväg sina frön när man bara nuddar vid mogna frökapslar.

Jättebalsamin, Impatiens glandulifera
Kajsa
TYR!
Växten jag menar heter Kameuforbia, Euphorbia lophogona, den är 1,5 m hög, har haft den 10 år. Stammen har fem "åsar" klädda med borst i rödbrunt, bladen läderartade. Blommorna mycket oansenliga.
Har du Lena Månssons bok "Krukväxter" hittar du den där under namnet Kameuforbia.
Eva St
Nu fick jag äntligen veta att det är Jättebalsamin som håller på att erövra hela trädgården på stugan. Den blir ju som en djungel om man inte håller efter den. De enda namn jag hört på den tidigare är skvätt iväg eller hopp iväg men nu vet jag alltså bättre Tack Åsa
Eva St
e_sedell
Jag har också sökt det namnet!

Jag är också intreserad av frön om någon skulle hitta några!
Eva St
Det är väl inte Jättebalsaminen du menar för den kan du få skottkärrevis med fröer av från mig längre fram. Den andra tycker jag också verkar jättespännande och det skulle vara kul att testa om det finns frö över någonstans.
Eva St
e_sedell
Ja just det, Jättebalsamin, men den har jag frön av.

Såg en planta av sprätt iväg, tror den kostade ganska så mycket...
Emser
Är det Kameuforbia- frön ni är ute efter? Så har jag en hel drös... jag brukar få dammsuga upp dem med jämna mellanrum, det rasslar fint i slangen... *skrattar*
e_sedell
ja, heter den inte nåt sånt? Har för mig det i af. Det är nog den.......

......jag tror du har stavat fel, man får inga träffar.....
Berith
Det är 'kam' i namnet som förvillar, tror jag... unsure.gif sleep.gif
e_sedell
hur ska det stå i stället då?
Berith
Ingrid tipsade om den här länken i tråden 'horunge'
och där finns en bild på euphorbia leuconeura.
e_sedell
ja just det, det är den. Vad vill du ha i utbyte?
Eva St
Vore kanon!!!

Kan jag ha något som du är intresserad av istället tro
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon