Full version: Buxbomen klarade sig
Gossen Ruda
Som jag nämnt tidigare håller jag på att tilläggsisolera huset och sätta upp nya panelbräder. Tyvärr fanns det 2 problem, en järnek och en buxbom som var planterade intill väggen. Så här ser järneken ut nu:

Inte mycket kvar. Den gick inte att spara eftersom den växte in mot väggen och jag hade ingen lust att trängas med den. Bladen är lite för taggiga för sådana övningar. Möjligen kan den komma igen, framtiden får utvisa detta.

Nu har turen kommit till gavelväggen och nästa problem, en jättebuxbom:

Det vore synd om jag skulle vara tvungen att kapa ner den helt. Efter en timmes arbete såg den ut så här:

Ser ju inte så farligt ut. Visst är den glesare men formen är kvar. En titt från sidan visar dock att det är en kuliss. laugh.gif

Som tur var växte den ifrån väggen så huvudgrenarna klarade sig vid kapningen. Stammen går dessutom att använda som stege eftersom veden är hård och stabil. Om jag känner den rätt kommer det nog inte att dröja många år innan den återskapat det förlorade.

Förresten upptäckte jag att flera nedliggande grenar slagit rot så jag har flera små exemplar till nu. Om dom överlever utan grundstammen, jag kapade förbindelserna nu.
Hannele
Nästan lika snyggt jobbat, som om jag hade gjort det. tongue.gif
Utom den översta bilden.
Gossen Ruda
Jag citerar biskop Brask: Härtill är jag nödd och tvungen. rolleyes.gif
fruberglund
Vilken underbart VACKER buxbom!!! Vilken tur att du inte klippte ner den helt för de är inte billiga att köpa.

En liten jädra planta kostar ju över 500 spänn och en mindre buske flera tusen!

Morsan ville köpa en men eftersom det är så lätt att ta skott på dem köpte hon en mini på Bauhaus för 49.90 istället smile.gif

Den där måste tagit MÅNGA år att bli så stor eftersom de växer så långsamt.
Gossen Ruda
Den är några år ja. Planterad nån gång mellan 1965 och 86. Tur att den är för stor för att knycka, behövs nog en grävskopa till det. Jag satte en liten buxbomhäck på ca 4 m för lite över 5 år. Gick till runt 1000 kr om jag kommer ihåg rätt. Ett orosmoment finns kvar i framtiden, jag behöver gräva om dräneringen också. sad.gif
amaira
Snyggt jobbat Åke!!! *Håller nu tummarna för järneken* smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon