Älgräddning slutade på sjukhus.
En man från Simlångsdalen i Halmstadstrakten förbarmade sej över en älg som fastnat i ett viltstängsel nyligen. Den räddningsinsatsen fick han snabbt skäl att ångra eftersom älgen inte tycks ha varit det minsta tacksam. När älgen klippts loss attackerade den sin befriare och stångade och sparkade honom. Mannen, som är erfaren jägare, fick vårdas på intensiven på länssjukhuset i Halmstad. Hans skador var inte livshotande.
Människans bästa vän?
En hund i den tyska staden Bad Urach har skjutit ihjäl sin husse, rapporterar polisen. Den 51-årige hundägaren hittades död brevid sin bil. Polisen utesluter självmord och ser som enda möjlighet att hunden genom att hoppa upp på det gevär som låg på ett av bilsätena tryckt av ett skott.
Danmark åter älgfritt
Danmarks status som älgnation slutade tvärt och blodigt strax före midnatt en fredags kväll. Då körde ett IC 3-tåg i 140 kilometer i timmen på landets enda älg, den invandrade svenska älgen, som dog på fläcken.
Älgen hade sedan förra sommaren levt sitt i liv i de själländska skogarna efter att ha tagit en simtur över Öresund från Skåne.
Lokföraren i älgdödartåget försökte undvika att köra på den genom att bromsa, men förgäves.
"-Jag observerade ett stort djur som gick mitt på spåret. Först trodde jag att det var en kronhjort" säger lokföraren. "Men det kan vara svårt att se när man kommer med 140 kilometer i timmen. Jag bromsade, men körde ändå på djuret."
Tåget fortsatte till nästa station, medan nästa tåg i samma riktning stannade och identifierade resterna av Danmarks enda älg.
(den är väl några år gammal , men ändå)
Fler djurhistorier :
http://www.onodigtvetande.se/content/djur/