Full version: i Älgtider
gammelnalle
Älgräddning slutade på sjukhus.
En man från Simlångsdalen i Halmstadstrakten förbarmade sej över en älg som fastnat i ett viltstängsel nyligen. Den räddningsinsatsen fick han snabbt skäl att ångra eftersom älgen inte tycks ha varit det minsta tacksam. När älgen klippts loss attackerade den sin befriare och stångade och sparkade honom. Mannen, som är erfaren jägare, fick vårdas på intensiven på länssjukhuset i Halmstad. Hans skador var inte livshotande.

Människans bästa vän?
En hund i den tyska staden Bad Urach har skjutit ihjäl sin husse, rapporterar polisen. Den 51-årige hundägaren hittades död brevid sin bil. Polisen utesluter självmord och ser som enda möjlighet att hunden genom att hoppa upp på det gevär som låg på ett av bilsätena tryckt av ett skott.

Danmark åter älgfritt
Danmarks status som älgnation slutade tvärt och blodigt strax före midnatt en fredags kväll. Då körde ett IC 3-tåg i 140 kilometer i timmen på landets enda älg, den invandrade svenska älgen, som dog på fläcken.
Älgen hade sedan förra sommaren levt sitt i liv i de själländska skogarna efter att ha tagit en simtur över Öresund från Skåne.
Lokföraren i älgdödartåget försökte undvika att köra på den genom att bromsa, men förgäves.
"-Jag observerade ett stort djur som gick mitt på spåret. Först trodde jag att det var en kronhjort" säger lokföraren. "Men det kan vara svårt att se när man kommer med 140 kilometer i timmen. Jag bromsade, men körde ändå på djuret."
Tåget fortsatte till nästa station, medan nästa tåg i samma riktning stannade och identifierade resterna av Danmarks enda älg.
(den är väl några år gammal , men ändå)

Fler djurhistorier :
http://www.onodigtvetande.se/content/djur/
Smekajsa
Vilka historier laugh.gif laugh.gif laugh.gif

och här ligger min Zamba och gnager nystyckat älgben

svärfar sköt en ko i måndags
amaira
Och så var det jägaren som vaknade upp på sjukhuset efter att blivit skjuten i misstag av jaktlagskamraten.

När den förtvivlade kamraten dök upp med blombukett, undrade han i sängen anklagande:

- Men varför skjöt du, jag ropade ju att jag inte var en älg!!???

- Jag är ledsen, men jag tyckte precis att du skrek att du var en ...

Senare klagade den vådaskjutne:

- Först säger dom att jag blev skjuten av Kalle, men nu säger dom att jag sköts av syster Rut... ???

/amaira
KURT
Jag tycker inte om när http://www.onodigtvetande.se/ inte lägger in referenser. Nu är ju faktist de historier som återberättas här verligen publicerade i tidningar och har hänt, men trovärdighetern förloras när man inte anger referenser. Kan förmodligen ha något med copyright att göra?
Berith
CITAT (gammelnalle @ 17-10-2004, 19:35)
 Människans bästa vän?  

Det hände ju faktiskt här i Skaraborg också för några år sen. sad.gif
gammelnalle
CITAT (KURT @ 18-10-2004, 06:43)
Jag tycker inte om när http://www.onodigtvetande.se/ inte lägger in referenser. Nu är ju faktist de historier som återberättas här verligen publicerade i tidningar och har hänt, men trovärdighetern förloras när man inte anger referenser. Kan förmodligen ha något med copyright att göra?

Håller fullständigt med dig Kurt...

men jag tykte ändå att de platsade här.
Och det är rätt så mycket av resten som skrivs här som skulle må bra av referenser....
sleep.gif smile.gif rolleyes.gif tongue.gif

och berith!!! Västgötar (vässkötar?) kan man tro precis vad som helst om!!!
smile.gif rolleyes.gif tongue.gif
Berith
CITAT (gammelnalle @ 18-10-2004, 07:17)
och berith!!!  Västgötar (vässkötar?) kan man tro precis vad som helst om!!!
smile.gif  :rolleyes:  :P

unsure.gif Hmmm.... Ska jag tolka det som att du inte tror mej?

sleep.gif
KURT
Det har skett flera olyckor med hundar som "kommit åt" laddade gevär (gevär skall inte vara laddade i bilen). Liksom det har hänt att husse har kört med "männsikans bästa vän" släpandes efter bilen, bunden i dragkroken.
Gossen Ruda
Beträffande älgen och det danska tåget så kan jag verifiera att den är sann. Om nån nu inte trodde på den. Tror att det var den andra kända älgen i Danmark. Den första var en älg som placerades i en djurpark. Tyvärr var staketet för lågt så älgen hoppade över och gick ut på stan och chockade befolkningen, bl.a. genom att stoppa en öppen sportbil och nosa på föraren. Sen hoppade hon in i hägnet igen. Hon gjorde flera såna utflykter men på nåt sätt strök hon med till slut. Hon hette Svea.
zaaritha
Hoppas att älgarna stångar ihjäl jägarna.
Gossen Ruda
Que? En del är mordiska! Vi skall vara glada att jägarna offrar sin fritid på att hålla nere älgstammen, annars skulle vi stå inför stora problem. Både vi människor och älgarna.
Smekajsa
Offrar sin fritid??

Har hört talas om gamla gubbar ute i skogen som knappt kan gå
men jaga älg det ska dom
för några år sedan var det en gubbe som sköt sin egen son
av misstag förstås
men ändå .............
Gossen Ruda
CITAT
Offrar sin fritid??

Jovisst, lite tillspetsat kanske, men inte 17 är dom där på arbetstid? I vissa trakter är det omöjligt att få tag i folk till diverse jobb under älgjaktstider.
*Laika*
Det är nog ytterst få av jägarna som "offrar sin fritid", dom flesta plockar ut semester när det är dags att gå ut i skogen. Ingen av dom jag känner är ute i skogen på sin fritid (mer än för att plocka svamp eller bär då). Avskjutningen är nödvändig både för skogsindustrin, men också för att inte vägarna ska krylla av älgar.
Mvh. Laika
Gossen Ruda
Semester räknar i alla fall jag som fritid. Min livstid består av arbetstid, när jag är på jobbet, och all övrig tid kallar jag fritid.
*Laika*
Okey då, men dom "offrar" den inte. Det är faktiskt ett intresse tongue.gif Ingen av jägarna känner väl sig tvingade att smyga i skogen heller
unsure.gif
Mvh. Laika
Tesa
Man kan ju säga att dom "offrar" sin fritid lika lite som vi "offrar" vår på att peta frön i backen...men fritid är det....absolut.......ren hobbyverksamhet...älgjakten alltså...för fröpetning..det hör till livsnödvändigheterna...
zaaritha
En försynt undran: Om nu jägarna skjuter älgar o rådjur för att uppehålla balansen--varför klagar de då på att rovdjuren dödar dessa djur?? Hur går det ihop??
Smekajsa
Jägarna vill väl ha ensamrätt.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon