Nutten
Katten hade ner krukan med min skugglilja igår...å bröt av dess första stjälk med knopp! Ja eller snarare blomma, för den hade visst slagit ut igår. Fixade snabbt till så den fick agera snittblomma istället och fotade en massa. Tänkte bara visa en av alla de bilder jag tog.

Detta är alltså Tricyrtis formosana. Tycker skuggliljor har jättevackra blommor, får mig att tänka på små orkidéer. wub.gif

Nu har även min Hoya australiensis slagit ut helt nyligen!! Ska fota den imorgon när det har blivit ljust igen. Tills dess får ni hålla till godo med dess knoppar...

estet
Jättefina blommor! smile.gif
Det var som när jag själv bröt av en pelargonstjälk...Skulle fota mina Barbe Blue som jag hade i amplar och vände runt på ampeln litegrann. Bilderna skulle jag skicka in till AoT pelargonlista. Bilderna skickades in på en blomma i ett vattenglas. smile.gif
kristerh
Skuggliljan är jättesnygg rolleyes.gif ser ut som en orkideé dessutom sprider den sig ganska bra wink.gif
krister
yla
den va ovanlig verkligen
eller e de bara jag som aldrig sett en sån förut rolleyes.gif
Nutten
CITAT (oldwolfie @ 18-10-2004, 13:48)
den va ovanlig verkligen
eller e de bara jag som aldrig sett en sån förut rolleyes.gif

Tja, härnere i Skåne är åtminstone den vanliga skuggliljan, Tricyrtis hirta, överallt. T o m Coop har den! Nu visar bilden T. formosana och den har jag inte sett på så många ställen...men det är ingen gigantisk skillnad mellan de båda arterna utseendemässigt.
Blomstertanten
ohmy.gif
Har haft skuggliljor, men tyvärr så blev de inte så långvariga här . Men klarade i alla fall 2 vintrar !
Tror att mina hade det lite för vått om fötterna förra vintern.

unsure.gif Man kanske ska täcka dom på vintern ?
Nutten
Ohh, måste bara uppdatera den här tråden med en sprillans ny bild på min Hoya australiensis med utslagna blommor. Den är SÅ vacker!!!

ylle
Åh så fin! Doftar den? Älskar hoyor.
Jag har aldrig sett en skugglilja förr. Kan den alltså klara sig ute? Eller har du den inne som krukväxt?
Nutten
CITAT (ylle @ 18-10-2004, 18:18)
Åh så fin! Doftar den? Älskar hoyor.
Jag har aldrig sett en skugglilja förr. Kan den alltså klara sig ute? Eller har du den inne som krukväxt?

Ja nog doftar den alltid! Räknar med att den kommer dofta ännu mer om ett par dagar, nu är den ju nyss utslagen!

Hmm, skuggliljan är en perenn som förmodligen bara går härnere i södra Sverige, om man inte har ett väldigt gynnsamt läge längre norrut. Det går säkerligen att ha den i kruka och vinterförvara den i något garage eller så. Den kommer ursprungligen från Japan och vill gärna ha sur jord i skuggigt läge. Tänk woodland!

Jag slog på den i min vanliga perennabok, men där stod den inte. Gick över till min perenna bibel, som är skriven av ett par tyskar om jag minns saken rätt. Där fanns den med, men deras angivelser för härdighet har jag inte riktigt klurat ut än. På en art av skugglilja (den härdigaste som jag inte ens har sett innan) stod det åtta till tio vad det nu betyder och den vanliga T. hirta hade betydligt sämre härdighet än så. Måste lusläsa boken så jag vet vad det innebär, nu bläddrade jag bara blixtsnabbt...
kristerh
CITAT (Nutten @ 18-10-2004, 22:18)
[
Hmm, skuggliljan är en perenn som förmodligen bara går härnere i södra Sverige, om man inte har ett väldigt gynnsamt läge längre norrut. Det går säkerligen att ha den i kruka och vinterförvara den i något garage eller så. Den kommer ursprungligen från Japan och vill gärna ha sur jord i skuggigt läge. Tänk woodland!

Om jag jämför mina skuggliljor som växer i skugga zon 2 med dem min mamma har som står i sol (sydläge) zon 3, så är det stor skillnad, de som står i sol är mycket mer utvecklade och har spridit sig mer än de som jag har wink.gif Alltså: de verkar trivas i sol och går i allafall i zon 3. dessutom har ingen av oss planterat dem i surjord.
krister
Nutten
Surjorden är inget måste, såg bara att de utvecklas ännu bättre i surjord än i vanlig smile.gif

Så din mor har några som står i full sol eller? För normalt är det halvskugga-skugga som gäller, därmed inte sagt att de inte klarar sig fint även på andra ståndorter. Beror på hur extrema de är antar jag! smile.gif
kristerh
CITAT (Nutten @ 19-10-2004, 11:49)
Så din mor har några som står i full sol eller? För normalt är det halvskugga-skugga som gäller, därmed inte sagt att de inte klarar sig fint även på andra ståndorter. Beror på hur extrema de är antar jag! smile.gif

Ja de står i full sol nästan hela dagen wink.gif det är bara den sena eftermiddagssolen de slipper.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon