CITAT (ylle @ 18-10-2004, 18:18)
Åh så fin! Doftar den? Älskar hoyor.
Jag har aldrig sett en skugglilja förr. Kan den alltså klara sig ute? Eller har du den inne som krukväxt?
Ja nog doftar den alltid! Räknar med att den kommer dofta ännu mer om ett par dagar, nu är den ju nyss utslagen!
Hmm, skuggliljan är en perenn som förmodligen bara går härnere i södra Sverige, om man inte har ett väldigt gynnsamt läge längre norrut. Det går säkerligen att ha den i kruka och vinterförvara den i något garage eller så. Den kommer ursprungligen från Japan och vill gärna ha sur jord i skuggigt läge. Tänk woodland!
Jag slog på den i min vanliga perennabok, men där stod den inte. Gick över till min perenna bibel, som är skriven av ett par tyskar om jag minns saken rätt. Där fanns den med, men deras angivelser för härdighet har jag inte riktigt klurat ut än. På en art av skugglilja (den härdigaste som jag inte ens har sett innan) stod det åtta till tio vad det nu betyder och den vanliga T. hirta hade betydligt sämre härdighet än så. Måste lusläsa boken så jag vet vad det innebär, nu bläddrade jag bara blixtsnabbt...