*Laika*
18-10-2004, 07:21
Jag har ett helt gäng olika Amaryllisar, som jag skulle vilja att dom kom lagom till jul. När ska jag plantera dom då? Jag har även två eller tre lökar som jag köpte förra året, men som jag glömde att sätta då, är det kört för dom? Är det bara att kasta bort, eller kan dom komma ändå?
Mvh. Laika
Amaryllis blommar efter 6-10 veckor. Så det är dags att plantera dem nu! Om de bortglömda lökarna fortfarande är fasta, och inte bara består av en massa lösa skal sätter du dem i en mugg med ljummet vatten i ett dygn. Det är bara rötterna som ska nå vattnet, inte själva löken.
Sätt lökarna i vanlig jord, var rädd om rötterna. Låt jorden gå upp till max halva löken. Ställ krukan ljust och varmt och vattna mycket försiktigt tills knoppen kommit upp och stängeln fått önskad höjd. För mycket vatten ger höga, rangliga stänglar. Lycka till!
*Laika*
18-10-2004, 21:17
Tack o bock, då vet jag vad jag ska göra i morgon då, dom jag glömde bort förra året är lite lösa skal på. Kan man inte bara ta bort det lösa fnasiga, för dom är fasta innanför det?
Mvh. Laika
Har också köpt två amaryllislökar för första gången.. satt dom i två fina amaryllisglas, tycker det ska bli så spännande när de blommar! =)
Sen så såg jag att dom hade jumboamaryllis, jättestora, lökar men de kostade 70 kr så jag tog dom lite mindre som kosta 30 kr (o de var iof extrapris)
CITAT (Laika @ 18-10-2004, 22:17)
Tack o bock, då vet jag vad jag ska göra i morgon då, dom jag glömde bort förra året är lite lösa skal på. Kan man inte bara ta bort det lösa fnasiga, för dom är fasta innanför det?
Mvh. Laika
Ja det kan man, gör så!
*Felix matte*
19-10-2004, 12:59
Då får jag se till att mina amaryllislökar också görs iordning så jag får
blommor till jul
Hittills har de stått under en stor kartong och fått vissna ner
Köpte också några nya lökar i år, även om de gamla verkar må bra. Men billiga lökar kan bli lika bra som dyra jumbolökar. Förra året blev realöken för 29:90 den som gav flest blommor! En Zebulon, tror jag. Kolla bara att löken är fast och fin och har vita friska rötter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.