Full version: Allemansrätt?
Viveka
Jag är lite osäker på vad allemansrätten egentligen omfattar.

Plocka blommor, bär och svamp är ju tillåtet, men inte att bryta grenar eller gräva upp buskar.

Men hur är det med att samla mossa? Är det tillåtet enligt allemansrätt?
gammelnalle
så här skriver
http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

Plocka i naturen

Det som är förbjudet att ta i naturen utan markägarens medgivan-de räknas upp i lagboken. Blommor, bär och svamp finns inte med i uppräkningen, och får då plockas fritt. Men lagtexten är ålderdomlig och måste i vissa stycken tolkas med sunt förnuft.

Mossor och lavar finns till exempel inte med i lagtexten, men får ändå inte plockas i större mängder för försäljning. Vissa växter är fridlysta och i naturreservat och nationalparker gäller oftast särskilda regler för vad man får plocka.

Mer information om vad som får plockas i naturen finns i menyn till vänster eller så kan du ladda hem hela texten här:

Ladda hem PDF

mvh
björn
Viveka
Tack för länken, Gammelnalle, den var bra.

Men jag är ändå lite osäker. Det jag är ute efter är björnmossa. Jag såg det som övervägande markvegetation i en strandkant i trädgården Vargaslätten, och tyckte det såg häftigt ut med de bulliga, mjuka kuddarna. Så jag skulle vilja försöka något liknande på min ö i dammen, där jag har lite svårt att komma åt stränderna inifrån.

Björnmossa är ju inte direkt utrotningshotat, och det är inte fråga om försäljning heller. Men jag behöver ganska mycket ändå, även om jag räknar med att det kommer att sprida sig om jag stoppar ner små tussar
med några decimeters avstånd.
gammelnalle
som du såg så är lagen luddig (mildt uttryck)
om du vill vara på den säkra sidan så frågar du givetvis markägaren.
Om mossan (precis som du säger) inte är utrotningshotat eller fridlyst och du får markägarens tillstånd , lär det inte vara några problem.

Själv har jag bara positiva erfarenheter av att fråga markägarna om lov. (Har bl.a. plockat natursten)

björn
Viveka
Att fråga markägaren är nog en bra regel att gå efter normalt, men lite orealistiskt i det här fallet.

Jag kollade ägoförhållandena i ett skogsområde jag brukar gå i på 'gula kartan', och de består av långsmala skiften, 10-30 m breda, som går helt på tvärs mot terräng och vegetation. Så även om jag skulle kunna få tag i ägarnas namn på lantmäteriet skulle jag behöva tala med ca 20 olika markägare för att vara på den säkra sidan.

Så jag tror jag ska tolka lagen på ett sätt som innebär minsta möjliga påverkan på naturen. Jag går milslångapromenader med hundarna varje dag, och björnmossa finns det överallt i skogarna. Så om jag rycker upp en handfull här och var längs vägen bryter jag inte mot lagen. Och det gör nog mindre skada än om jag skalar av ett större område på samma ställe, även om jag skulle ha markägarens tillstånd.
Virgo
Egentligen får man inte plocka växande mossa.
Man får ta bitar av mossa utan dess rötter.

Björnmossa är ju så vanlig så att plockar man nån kvadratdecimeter här o där, så finns ju ingen risk att man förstör naturen.

Annars så är det bara att ställa sig bredvid den mossa man vill ta och ropa högt "Säg till om jag inte får ta lite mossa här"
Får man inget svar så är det tillåtet tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon