Full version: Ixora och blåvinge
eldhroka
När jag bodde hemma hos mina föräldrar för flera år sen så hade jag både Ixora och Blåvinge men har inte sett till dessa blommor i blomsterhandeln sen dess.

Vet ni var man kan få tag på dem och hur ska de egentligen skötas. Min Blåvinge fick så mycket löss att den tillslut inte gick att rädda och Ixoran blev nog för torr... Jag var väldigt dålig på att sköta min krukväxter förut och alla utom palmerna och murgrönan dog förr eller senare....

Nu har jag dock gett mig på att få blommorna att överleva och jag tror knappt att det är sant då de flesta faktiskt har klarat sig. smile.gif (en stackars fredskalla och en våreld fick dock sätta livet till innan jag lärde mig...)

mvh Anna
Zazu
jag undrar också var man kan hitta blåvinge(klerodendron)
CarMa
Jag har en blåvinge, men den vill inte blomma. unsure.gif
Hur ska den skötas för att blomma?? Jag har precis klippt sticklingar som sitter på rotning.
Vet inte om det är rätt säsong just nu, men tar dom sej delar jag gärna med mej.

/Carina
estet
Jag brukar se den på blomaffären -typ interflora eller på handelsträdgården, där de även har krukväxter.
Fråga om de kan ta hem!
eldhroka
CITAT (CarMa @ 18-10-2004, 22:21)
Jag har en blåvinge, men den vill inte blomma. unsure.gif
Hur ska den skötas för att blomma?? Jag har precis klippt sticklingar som sitter på rotning.
Vet inte om det är rätt säsong just nu, men tar dom sej delar jag gärna med mej.

/Carina

Tack.Vet inte riktigt vad jag ska skriva.. Blir så förvånad när folk är så snälla.. smile.gif

Hur den ska skötas för att blomma törs jag inte svara på då de jag hade tidigare blommade redan när jag köpte dem och en blommade faktiskt om (men det var nog ren tur..). Tyvärr hade båda löss redan när jag köpte dem och jag lyckades aldrig få bort lössen så till slut kastade jag dem för att inte lusa ned alla andra blommor. sad.gif

Mvh Anna smile.gif
AndreasBK
Min blåvinge blommade bara på för egen maskin. I för sig hade den väl fått lite starthjälp genom att komma direkt ifrån ett växthus med bra ljusförhållanden. Men undrar om den inte blommade om också.
Jag skulle chansa på mycket ljus och gott om näring.
zaaritha
Blomsterlandet hade blåvinge i tisdags! I Skövde, alltså--men de har väl ungrfär samma sortiment i hela landet?
kattis113
Jag har tagit ett skott på blåvinge, så nu hoppas jag att det tar sig!
Hittade den hemma hos en väninna till min mamma o klippte ett skott.

En jättefin blomma helt enkelt, har dock hört att den kan skräpa lite....
Helen i Piteå Zon 5
Blomningstiden för Blåvinge är på våren. Den ska stå ljust och soligt men skuggas mot den hetaste middagssolen. På vintern ska den stå ljust och svalt(10-12gr) Under växtperioden ska den vattnas ordentligt, ska inte torka ut, då den är i vintervila vattnar man ytterst försiktigt. Svag näringsvatten under det ljusa halvåret. Man kan föröka växten genom att ta en toppstickling och sticka ner den i en blandning av torv och sand och ställa den i 22-24gr. Man beskär den i feb. och planterar om den, då ska den blomma rikligare efter den svala vintervilan biggrin.gif Dom här uppgifterna hittade jag i en bok jag har. /Helen
Krukväxter A-Ö av KerstinAhlvin

Oftast så kommer dom under våren ut till butikerna.
Helen i Piteå Zon 5
Ixora heter Eldboll på svenska och dom här uppgifterna hittade jag i samma bok som ovan. Blommar från maj-sep. under gynnsamma förhållanden kan den blomma längre. Ljust året om men undvika sommarsol, jämn temperatur 18-22gr. Vattna med kalkfattigt vatten, rikligt under sommaren, sparsammare under vintern, duscha bladen ofta, svag näringslösning vid varje vattning från tidig vår till efter blommningen, därefter 1ggr/mån. Växten förökas med toppskott. Eldbollen har ett svagt rotsystem och behöver inte planteras om varje år, byt bara det översta jordlagret. Växten trivs bäst i en liten kruka. Jorden ska bestå av grov torv, lövjord och sand eller färdig azaleajord. Växten drabbas sällan av sjukdomar, men kan få spinn, fula fläckar av för stark sol och för mycket vatten blir bladen fula. /Helen
Mia, zon 3
Jag har också länge suktat efter en Blåvinge. Hittade en för halva priset i somras, bara för att den inte blommade just då. Men full av knopp var den, och den blommar ännu!
Såg den på Plantagen häromdan, men jag tycker att de är DYRA! Nästan överallt där jag ser Blåvinge är de små och speniga, och kostar ändå en hundralapp!
Jag gav 50:- för min, och den är ganska rejäl, tycker jag. Tänkte försöka ta skott till våren, så då delar jag gärna med mig om et blir något. Påminn bara!
solan_2
Hej!
Är det ingen som har en bild på Blåvinge? Jag blir så nyfiken!!! rolleyes.gif
CarMa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon