Full version: Fjärrvärme
Ti bee
Hur mkt billigare blir det egentligen med fjärrvärme jämfört med t ex olja el dyl. Inga exakta uppgifter behövs för jag har inga exakta siffror att komma med själv i det här fallet. Bara en uppskattning av hur stor besparing som görs. Om en större villa t ex har en uppvärmning om 3500 kr/månad, vad skulle det då kosta med fjärrvärme?
CarMa
Där jag bor betalar vi 12000:-/år inkl varmvatten, och då har vi ganska billig fjärrvärme jämförelsevis.
Mycket bekvämt och underhållsfritt. En installeringsavgift tillkommer ju oxå. Vet inte hur hög den är.
KURT
Kolla också på byggahus forum för vatten, värme, ventilation.

Ett problem med fjärrväme är att man "låser" sig till en leverantör , på samma sätt som kabeltv. På många ställen är dessutom konkurrensen dålig, i framtiden kan leverantören höja priset fritt.
gammelnalle
3500:-/månad i uppvärmning ????
Bor du i ett slott???
smile.gif smile.gif smile.gif

Men allvarligt: Det verkar mycket. Översatt till El-värme innebär det i runda slängar att du gör av med MINST: 40000kW/h per år dvs ca 40000 kronor....

Jag vill inte bråka med dig men visst börjar du i fel ända???
(Jag vet ju inte förutsättningarna för dig: Du kanske bor i 360m kvadrat oisolerad vindsvåning och har 12 barn....???biggrin.gif biggrin.gif )

Men nog bör du kunna sänka din energiförbrukning rejält med enklare medel???

Ta kontakt med kommunens konsumentvägledare (om ni har sån tur att det finns)
Börja med att speca upp vart energin tar vägen.

Fjärrvärme är nog bra (Man utnyttjar bränslevärdet i oljan/veden/pelletsen/torven till fullständig förbränning... nästan....) men installationen brukar vara förhållandevis dyr. Dessutom funkar den bara om man redan har vattenburen värme, annars kommer ytterligare en installationskostnad på MINST 100.000._
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon