Susanne i Linköping
Jorden i "mitt" koloniområde är smittad med potatiskräfta, så bara resistenta sorter får odlas. Nu funderar jag på om det går att odla ickeresistenta sorter ändå. Köpejord i hinkar el dyl borde väl funka? Den använda jorden borde jag väl kunna lägga ut i landen efteråt, eller åtminstone i komposten? Noggrannt rensad från alla småpotatisar.

Men hur är det med kompostjorden från kolonin? Går det att blanda ut köpejorden med den om jag är noga med att inte få med någon jord (det lär bara bli små mängder då, från hushållskomposten)?

Det vore kul att kunna odla Blå Kongo t ex.
Tesa
Potatiskräfta är extremt smittsamt...maskiner och kläder som använts vid skörd av potatis med smitta måste desinficeras..så för att inte det skall vara ogjort med den "träda" som området belagts med så tycker jag att du skall respektera att det bara skall odlas resistents sorter...hur kul skulle det vara om det plötsligt blommar upp potatiskräfta igen i dina potatisar och så måste allting börjas om från början....och det handlar om 25-30 år...
Susanne i Linköping
Hoppsan! Så det är så illa. Ja, då fortsätter jag väl som hittills, då, dvs odlar Blå Kongo enbart i kökslandet hemma vid hyreshusen. Bra att du sa det där om hur smittsamt det är, jag ska vara ännu mer försiktig med redskap och annat än hittills. Fast jag betraktar redan nu all materialtransport som enkelriktad till kolonilotten, eftersom där finns mördarsniglar och de har ännu inte nått fram till smålotterna hemma.

Tack Tesa för rådet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon