|
gammelnalle
18-10-2004, 22:49
CITAT (Tesa @ 18-10-2004, 23:46) Börjar faktiskt få lite panik...jag vet inte vart mina dagar tar vägen... ... så ÖSregnar det..... I ...blir lite deppig nu, jag.....  :( :( :( :( :( Var gla' för att det inte snöar!!!!!
Ok då..måste det alltid komma nåt sånt där förnumstigt från dig, gammelnalle...... Jag lovar...jag ÄR glad för att det inte snöar...
Men Tesa! Det är väl klart att det ska vara snö när det är på väg att bli JUL  . Eller vill du ha en icke-vit jul kanske? Nackdelen med Tiden är just det här, att så fort man vänder ryggen till, så passar den på att smita iväg  . Jag har inte firat påsken än ... den svischade förbi innan jag ens hann få in påskriset. Och då pratar jag inte om påsken 2004  . Men nån gång kommer det nog en påsk då jag är "med" ... Nu har jag varken kvigor, kalvar eller barn. (bara vuxna barn, som kan hämta kvarglömda ryggor själva  ) Hoppas att svärmor din inte bröt benet eller nåt när hon ramlade in... Kram från amaira, som avundas dig dina kossor ... *tycker om*
pisanggoreng
19-10-2004, 05:38
Om tiden går snabbt så måste det betyda att det snart är vår...
Blomstertanten
19-10-2004, 07:24
CITAT (pisanggoreng @ 19-10-2004, 06:38) Om tiden går snabbt så måste det betyda att det snart är vår... :D  Tack ! Dagen är räddad ! CITAT (gammelnalle @ 18-10-2004, 23:49) Var gla' för att det inte snöar!!!!!  :) :) Jag är jätteglad att det inte snöar !
Det skulle bli lite ljusare om det kom lite snö...
Hannele
19-10-2004, 11:48
CITAT (Tesa @ 18-10-2004, 23:46) då händer det nåt....HELA TIDEN... Löven och ungarnas gympakläder kan du strunta i! Svärmor kan väl hjälpa till?
*Felix matte*
19-10-2004, 13:13
CITAT (Betty @ 19-10-2004, 08:33) Det skulle bli lite ljusare om det kom lite snö...  Hos oss ÄR det redan ljust!  så här ser det ut idag.  Så här såg det ut i förrgår Stad i ljus!
ja jag håller med att tiden slinker iväg o man fattar inte vart det är nog ingen ide att jaga den heller för den kan göra sej osynlig tror jag jag satte ner 70 gula dubbla narcissor idag  o fick användning för mitt spett de e krokigt men fungerar väl ändå det som står brevid spettet vad kallas en sån den e superbra att flytta senar med jag ska ha narcissor över hela tomten o påsklijor innan jag dör så alla kan säga att det här gjorde hon de sista åren hon levde hihi jag lär behöva vara me att antal år till för de får nog räcka me sjuttio om året jag gillar också kor förresten dom e bra underbara o varma o mysiga då man mjölkar dom o sitter o känner deras värme joo jag kan faktiskt mjölka så söderböna jag e,,, första gången jag mjölkade va i finland o kossan hette Lumikki den andra kossan mjölkade jag en vecka då jag va djurvakt det va en jerseyko som gav underbart fet mjölk fast jag har glömt va hon hette  självklart handmjölkade ja ju
CITAT (Hannele @ 19-10-2004, 12:48) CITAT (Tesa @ 18-10-2004, 23:46) då händer det nåt....HELA TIDEN... Löven och ungarnas gympakläder kan du strunta i! Svärmor kan väl hjälpa till? Jaa..om det var så väl, du.....nu är ett par av barnen lite överviktiga.....så det är viktigt med gympa känner jag och kör jag för den ena så får jag köra för den andre... ..och löven...ha...jag vadar i löv så fort jag kliver ut genom dörren där mina 2 lönnar släppt hälften bara hittills.... ...och svärmor är gammal och hjärtsjuk och tar bara promenader i lugn takt och vilar sig här en stund innan hon går hem igen....så inte vågar jag sätta henne i arbete... ...men tanken var god, Hannele.... CITAT oldwolfie Skickat den 19-10-2004, 14:23 -------------------------------------------------------------------------------- jag gillar också kor förresten dom e bra underbara o varma o mysiga då man mjölkar dom o sitter o känner deras värme joo jag kan faktiskt mjölka så söderböna jag e,,, första gången jag mjölkade va i finland o kossan hette Lumikki den andra kossan mjölkade jag en vecka då jag va djurvakt det va en jerseyko som gav underbart fet mjölk fast jag har glömt va hon hette
självklart handmjölkade ja ju Vi har en jerseykorsning som heter Brunette och är hela familjens älskling.....hon har mjölk med en fetthalt på runt 5,5%....
CITAT (pisanggoreng @ 19-10-2004, 06:38) Om tiden går snabbt så måste det betyda att det snart är vår...  Ja det tar bara ett halvår tills våren är här!
CITAT (oldwolfie @ 19-10-2004, 14:23) det som står brevid spettet vad kallas en sån den e superbra att flytta senar med  Jag är förvisso ingen lant- eller skogsbrukare... men påminner det inte om en barkspade, brytjärn e.dyl?  En närbild vore bra.
ja jag har hittat den i skogen o föreställt mej att den användes till o barka träd med så det kanske är så  så här ser den ut o de finns en större bild i albumet saker kul o få veta säkert vad det är
Jag håller nog med om att det är en barkspade.....vi har en fast med träskaft som vi använt till att "barka" lagårdsväggen med innan vi tvättar med högtryckstvätten..
det verkar jobbigt att barka lagårdsväggen då iallafall min barkspade e väldigt tung lika tung som spettet
CITAT (oldwolfie @ 21-10-2004, 17:30) det verkar jobbigt att barka lagårdsväggen då iallafall min barkspade e väldigt tung lika tung som spettet  :rolleyes:  Jag kan ju endast gissa, men har sedan jag tittat närmare på bilderna bestämt mig att det nog snarare är ett brytjärn än en barkspade; ty som du nu skrev måste ju anordningen vara tämligen tung, gjord helt av stål som den verkar. Och obeväm att greppa vid barkning vore den nog också. Nej, det är nog ett för skogsbruk specialanpassat spett, med den breda, flata änden lämpligt att tvinga in i påbörjade sågspår vid fällning av träd för att förhindra "nypning" och för att tippa - "bryta" - trädet åt önskat håll. Nog också användbart för att "bryta" isär tätt liggande stockar.
Tycker att det ser väldigt brett ut för att vara ett brytjärn.men det är klart förr hade dom mer välvuxen skog....och är det så tungt som du säger så.....eller är det en "kombiverktyg"???....stockar barkas ju liggande så då går det säkert även med ett tungt verktyg  ...man får ju tänka på att det var stora starka karlar som hanterade grejorna i skogen... Äh..jag skall ta och fråga gubben min i kväll, jag...han är ju skogshuggare.... Och JA..det är jobbigt att "barka" lagårdsvägg..trots att vår barkspade är lättare.....fast det är ännu jobbigare att köra högtryckstvätt dubbelt så länge...
Jahaja...gubben kom med ytterligare en teori i stället för ett svar.....skifferspade.....till att bryta skiffer med.... Bor du i "stenrike", oldwolfie??
Enligt guben så är brytjärn ett ganska nytt påfund...dom slog i kilar istället förr...
LenaTuring
24-10-2004, 22:34
CITAT (Tesa @ 18-10-2004, 23:46) Börjar faktiskt få lite panik...jag vet inte vart mina dagar tar vägen...så fort jag försöker planera nåt roligt som att plantera i mina nya rabatter och kratta löv eller ställa in trädgårdsmöbeln...ja...då händer det nåt....HELA TIDEN...  :( ...börjar bli mäkta trött på det här nu.... ...kvigor som går igenom..ungar som glömt gympakläder eller missat bussen...svärmor som ramlar in....nån som vill låna traktorn..foderförsäljare....kor som kalvar......nåt är det....jämt och ständigt...om inte... så ÖSregnar det..... Känner fullständigt igen mig i din beskrivning även om göromålen är lite annorlunda för mig. På söndagen kan kommande veckas almanacka vara så gott som tom. Åh, vad skönt tänker jag, då kan jag göra det och det och det här hemma. Jo, Jo när måndagen har gått är veckan fulltecknad med än det ena än det andra. Ungarna har med sig div. lappar om en massa skolangelägenheter. Någon ringer om möte etc etc.  . Undrar om man kan satsa på en lugn stund nästa liv?
nej inget stenrike men med den där skifferspaden så kanske dom redan har tagit all sten fast visst finns det ett o annat grustag o sandtag men skiffer ,,,hm hm nej attans då tänk att nu vill jag gärna få reda på vad den använts till ännu mer än förut o du Lena Turing det är så med tid o almanackor dom fyllspå fortare änman anar en vecka kan se så ren o fin o tom ut men vips så e de fulltacknat  konstigt eller hur
CITAT (Tesa @ 18-10-2004, 23:46) ...allt jag inte hann denna sommaren heller... ...blir lite deppig nu, jag..... Jag gick en sväng i lördags i trädgården. Först gick jag bara och såg det jag inte hunnit med i sommar. Mådde sämre och sämre för varje grej. Då började istället titta på det jag faktiskt gjorde i sommar. Och det var ju egentligen jättemycket. Då kändes det helt plötsligt OK med det ogjorda, det var ju projekt för nästa sommar. Och jag tänkte: hinner jag lika mycket då som i år, då kan jag vara nöjd.
CITAT (oldwolfie @ 25-10-2004, 06:37) ...hm hm nej attans då tänk att nu vill jag gärna få reda på vad den använts till ännu mer än förut Det dök upp ett diffust minne att jag sett en mystisk pryl ligga i ett hörn på mitt gamla skjul, som förra ägarna hade som vedbod. Jag har nu letat på och fotat av prylen och hoppas att bilderna syns nedan.   Eggen är 10 cm bred, och hela prylen är knappt 30 cm lång. Jag föreställer mig att det möjligen är en gammal barkspade, som nu saknar långt träskaft. Vill du försöka ta reda på vad din pryl kallas, kanske du kan maila bilder till något skogsmuseum och fråga.
kul Posse den ser ju likadan ut som min bara det att din förmodligen är lättare att jobba med med ett träskaft men jag ska mejla dom o fråga de e ju skojj o få veta om dom nu vet tack snälla för hjälpen o kul att du hittade på din grej jag älskar gamla rostiga redskap dom får mej att minnas tider som jag inte ens har varit med på
CITAT (oldwolfie @ 29-10-2004, 14:38) kul Posse den ser ju likadan ut som min bara det att din förmodligen är lättare att jobba med med ett träskaft men jag ska mejla dom o fråga de e ju skojj o få veta om dom nu vet tack snälla för hjälpen o kul att du hittade på din grej jag älskar gamla rostiga redskap dom får mej att minnas tider som jag inte ens har varit med på  :rolleyes: Du skulle vara roligt att få reda på resultatet av dina efterforskningar!  Eftersom du "älskar gamla rostiga redskap" - och jag gärna skulle vilja veta vad den är ämnad till - försöker jag nedan visa två bilder av en ytterligare tingest jag funnit i den f.d. vedboden:   Den är helt av järn bortsett från den avbrutna resten av ett runt träskaft i den utsmidda fästet för sådant överst. Totala längden av det som helhetsbilden visar är 78 cm. Tingesten är säkert allra minst 50 år och kanske betydligt äldre, ty de små "ramarna" i nedre änden är vad jag kan se ej svetsade fast, utan verkar istället på gammalt sätt vara fastsatta genom vällning, dvs att man hamrat ihop två vitglödgade järnstycken. Vet någon vad redskapet är ämnat till?
jag har skrivit o frågat men inget svar har kommit än jag berättar om de kommer svar
den där grejen vetesjutton va den ska vara till nu funderas det så hjärnan blir varm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|