Malin Turinna
19-10-2004, 08:11
Jag har tagit en gul mininäckros från Japan när jag var där i våras. På Japanska heter den "Asaza" . Den blommade redan på sensommaren med små skira fransiga gula blommor! Nu vill jag gärna övervintra den. Vågar inte chansa på att den klarar vintern. Jag har en frostfri källare som tyvärr inte erbjuder nog med dagsljus, där jag även tänker vinterförvara "Afrikas blå liljor" Jag tänkte skaffa lysrör med timer. Var köper man timer? Hur många timmar ljus ska växterna ha om dagen. Hur mycket vatten behöver näckrosen?
Väldigt tacksam för svar, snart är det frost!
Ta upp växten med en rejäl jordklump, placera den i en hink. Lägg fuktiga löv, kompost eller fuktig torv runt växten i hinken och förvara sedan hela paketet frostfritt. Vatten ska det inte stå i hinken, för då ruttnar plantan!
"Fäller" växten bladen, såsom näckrosor, behöver den inte stå ljust, annars behövs ljus.
Malin Turinna
19-10-2004, 08:56
Tack Sylvia!
Ett till visdomsord till din samling:
"Even if the world was to end tomorrow, I would still plant an appletree"
astrid.m.s
19-10-2004, 21:32
Hade en näckros i en liten tunna under förra sommaren. Förra vintern var det första gången jag övervintrade min näckros i en hink med vatten. Fick det rådet när jag köpte näckrosen och den ruttnade inte. Den stod i ett kallt garage. Varför skulle den ruttna, många låter den stå kvar i dammen? Beror det på hur varmt man förvarar den inomhus?
Ingrid på Västkusten
20-10-2004, 06:38
Hallon,
Jag har övervintrat näckros i hink med vatten och enbart fuktig lera. Hinken med vatrten stod då svalt - det fungerade bra fast det luktade lite på våren men det var näckrosens egna blad som ruttnade.
Bäst är att låta allting med näckrosen FRYSA ordentligt innan man tar ind en och så kan man på mina breddgrader sätta ut den i Mars redan. Frost är bara bra för avmognandet det är djupfrost och i flera veckor dne itne tål.
Vi har nog övervintrat näckrosen inne i källaren i över sex år!
MrNorth
20-10-2004, 14:59
Så ni menar att näckrosor inte överlever den svenska vintern i dammen? Eller gäller det bara ensaka känsliga varianter?

/Henrik
kerstin z5-6
20-10-2004, 17:55
självklart gäller detta bara dammar som är för små/grunda-alt speciellt känsliga sorter
Har 70 djupt z 6 på den delen av tomten o tar ALDRIG in näckrosorna - röd rosa och vit
Ingrid på Västkusten
21-10-2004, 07:44
CITAT (MrNorth @ 20-10-2004, 15:59)
Så ni menar att näckrosor inte överlever den svenska vintern i dammen? Eller gäller det bara ensaka känsliga varianter?

/Henrik
Självklart överlever de! Jag har ju min i tunna

d v s en riktig o-damm!
Hälsar Ingrid
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 21-10-2004, 08:44)

/Henrik

d v s en riktig o-damm!
Hälsar Ingrid
Operation härdning och överlevnad inleds denna vinter för min bortklemade näckros!
Ingrid på Västkusten
21-10-2004, 13:44
Haha - lycka till!
Vi inleder experiment år två med 'Escarboucle' i tunnan som får frigotlit i botten, frigolitlock samt en 20 watts värmekabel - det gick en vinter - kanske denna med! Mkt bättre än å dra in den i källaren varje vinter,
Hälsar Ingrid
kristerh
21-10-2004, 13:48
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 21-10-2004, 08:44)

/Henrik

d v s en riktig o-damm!
Hälsar Ingrid
Håller med, har inte haft min inne på 6 år och jag har den i en tunna. Ett ekfat som jag delat på mitten och grävt ner till kanten, varje vinter fryser det hårt men det verkar inte min näckros bry sig om;)
krister
När dammen sjunker i temperatur, bildar näckrosroten ett tjockt lager med socker runt roten, samtidigt som den vissnar ner. Detta gör att en näckros kan övervintra.
Tar man in näckrosen ska den stå kallt! Mellan 0 till 2+ och MÖRKT. Annars skyddar vattnet bättre där den står i sin damm, eftersom vattnet även isolerar.
Faktum är att genom att spruta vatten på fruktträden under en frostperiod, får man mindre frostskador än om man täcker med andra material!
MariaS
kerstin z5-6
21-10-2004, 16:10
Och det är ju en väldigt stor skillnad mellan en 8meter lång o 3 m bred damm och en tunna ...
Jag har mina planterade i ren sand på botten utan de förhatligt fula krukorna -sen jag gjorde så har den växt otroligt bra -jag göder inget alls -och rensar dammen från skräp o växtdelar med håv på våren .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.