Malin Turinna
19-10-2004, 09:02
Jag har en frostfri källare som tyvärr inte erbjuder nog med dagsljus, där tänkte jag vinterförvara "Afrikas blå liljor" (även pelargon) Jag tänkte skaffa lysrör med timer. Var köper man timer? Vilken sort lysrör ska det vara? Hur många timmar ljus ska växterna ha om dagen?
Huh, snart är vintern här!
kerstin z5-6
19-10-2004, 10:03
Vanliga lysrör -10 -14 tim Dygn -vid det lägre antal tim kommer det att bli långa gröna skott på dem ..
Agapanthusen behöver nog inget extraljus alls. Jag övervintrar mina torrt i växthus, som håller strax över 0 grader. Där har de ju dagsljus, men de byter alltid bladen till våren i alla fall, de gamla vissnar ner innan de nya kommer.
Skulle inte pelargonerna ha det bättre i ett inomhusfönster? Man klipper ju ändå ner dem kraftigt till våren.
Ingrid på Västkusten
20-10-2004, 06:40
Jag gör som Viveka - det ahr fungerat superbra i flertalet år nu......förutom det året mössen åt upp lökarna :/ och då 'någon' vattnade flertalet gånger mitt i vintern!
Återkommer till detta inlägg, då jag framhärdar att det beror på vilken sort man har, den med lite bredare blad med mer rund "topp" vill stå ljust och svalt, behåller sina blad hela vintern och vill ha mer vatten. Den tycker jag är lättare att få att blomma än den andra som vissnar ner helt.
Hur breda blad har den med de bredare bladen?
Oj, svårt att svara på för en som har dålig uppfattning om mått! Men jag upplever att bladen är i alla fall någon cm bredare, men oxå kortare och " knubbigare" och framför allt lite rundare i toppen.
OK, antar att det är en sån jag har då. Ganska korta blad med lite rundade toppar. Min övervintrar på fönsterbräda i österfönster med extraljus men utan undervärme. Den blommade inte i somras heller (2:a året), överlevde bara nätt och jämnt... fick bara några blad. Har den planterad i 18 cm hög, och vid plastkruka i god blomjord uppblandad med 25% perlit. Hade den på altanen i söderläge, men skyddad från direkt sol. Vad gör jag för fel?
kerstin z5-6
25-10-2004, 11:17
Alla pelagoner kan övervintras ljust och svalt De som vill växer och kan vattnas lite mer -de som vill vila gör det men är gröna -och de sista kan hållas lite torrare men inte helt torra .
Afrikas blå kan man välja -torr mörk eller sval ljus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.