Full version: Gräsklippning nu
Sommartorparn
Jag står framför min 1000 kvadratmeter gräsmatta och begrundar frågan "att klippa eller inte klippa". Gräset har hunnit bli ca två decimeter sedan i Augusti. Att klippa med uppsamlare blir ett jättejobb. Man lär dessutom behöva räfsa det som inte samlas upp. Är det kanske bättre att låta det vara som det är? Ett annat år gjorde jag misstaget att klippa så här års och misslyckades med att få bort allt gräsklipp. Resultatet blev att gräset kvävdes och maskrosorna frodades. Gräset mådde betydligt bättre på de partier som inte klippes då. Vilka skulle vara de eventuella nackdelarna om jag lät bli att klippa gräset nu? unsure.gif
gammelnalle
hmmm
har du inte hamnat i fel avdelning???

Nåja, vi hittar dig här också!! ohmy.gif tongue.gif

2dm är nog för mycket för marken att ta hand om...
Jag skulle nog försöka "ställa upp" gräsklipparen så att jag inte tog mer än max 1dm (4cm har jag läst/hört någonstans) och låta naturen göra sitt.

Till nästa års gräsklippning kanske du bör klippa lite oftare, så slipper du uppsamlare, krattning och får dessutom "gratis" gödning...

säger en som fuskar med gräsklippningen för det mesta...

mossa mossa på er alla små människobarn...
Sommartorparn
Tack för ditt snabba svar. Hittade ingen avdelning där gräsfrågor skulle passa. Och gräs är väl en prydnadsväxt så god som någon!? rolleyes.gif

Vad menade du egentligen med "och låta naturen göra sitt".

Du har rätt i att det är enklare om man klipper oftare. Men glöm inte att jag är en "sommartorpare" och reser inte gärna 60 mil för att klippa gräsmattan. OK, ibland gör jag det, men inte så ofta....

Jag funderar fortfarande på frågan vad skulle nackdelarna vara om jag helt enkelt struntade i klippningen nu och lät "naturen göra sitt" fram till våren? Är det någon som vet?

(Nog är det jobbigt med gräsmatta. Men då förreställer jag mig hur det skulle vara att stå inför motsvarande yta ogräsbevuxen perennrabatt, och då är jag bra att jag inte behöver rensa utan bara köra klipparen över alltihop. Allt är relativt ! wink.gif
uno
Har Du funderat på att göra en äng av en stor del av Din gräsmatta.
Det beror naturligtvis på om en äng passar in i omgivningen och till huset.
Ängen är ju mer lättskött och kan vara en prydnad när den är etablerad med mängder av ängsblommor.
Sommartorparn
Jo tack,
äng har jag också försökt mig på. Även den ska enligt regelboken klippas en gång till på hösten (dvs nu). Mina ängserfareneheter finns redogjorda för i denna tråd.
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...e610b54daa1a283

Problemet med min äng är att det egentligen är för bra jord (åker) och att den därför håller på att tas över av icke-önskvärda växter......
fruberglund
Det kan väl bli snömögel om det är för långt?

Gå in här och fråga annars smile.gif (Gräsmatteforum)

http://sigurd.mine.nu/~martin/gras/portal.php
Sommartorparn
CITAT (fruberglund @ 19-10-2004, 20:35)
Det kan väl bli snömögel om det är för långt?

Gå in här och fråga annars smile.gif (Gräsmatteforum)

http://sigurd.mine.nu/~martin/gras/portal.php

Tack för tipset! Ser ut som ett fint forum, men ingen aktivitet.

Vad gäller snömögel så undrar jag hur gräset i den fria naturen klarar detta. Varför är trädgårdsgräset så känsligt för det ena och det andra?

Jag tror jag satsar på att klippa närmast runt huset bara, och där ta bort allt klipp. Resten får vara långt som det är. Jag kom just ihåg att det gräs jag sådde var en sort för friväxande grönytor, ett gräs som kan både klippas och inte klippas. Prövar med att låta det vara. Ser det fult ut till våren, så får jag väl bränna av det.

Varför göra just nu det man kan skjuta upp till våren? wink.gif
CallEva på Öland
Hej där!
Låter bra att klippa runt huset...

Om du ska fortsätta på "ängstanken", skaffa en lie...
Då når och får du en mycket skön ängskänsla....

Calle på Ön där ängen nu ligger i vila...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon