Cassiopeia
Idag kom hoya-skotten som jag ropade in från Tradera och nu undrar jag om jag ska sätta skotten i vatten eller direkt i jord?
Skotten är inte rotade.

Håll tummarna att allt går vägen nu! rolleyes.gif
GoSatta
Jag har rotat hoya sticklingar i vatten och det gick även fast det tog lång tid.

Sen om det är rätt/bäst sätt att gå till väga det är en annan femma men det gick iaf =)
Sulawesii
Jag har gjort på båda sätt och tycker att båda går lika bra. Har dock fått höra att ifall rotningen håller på att gå åt skogen (bladen slokar), ska man sätta dom i ett mörkt kärl med vatten och sätta en plastpåse runt om. För mig funkade det den enda gång jag testat detta.
Cassiopeia
Nu är mina bebisar planterade, håll tummarna att de klarar sig och tar sig! rolleyes.gif
Jag har använt en blandning av fin såjord med hög torvhalt samt krossade lecakulor. Fick inte tag i små lecakulor så jag krossade mellanstora kulor istället.

Här är min Hoya Bella, den var rotad:

Här är min Hoya Multiflora som var orotad:
Cassiopeia
Hur ofta ska jag spraya dem nu i början? Jag sprayade jorden innan jag satte ner sticklingarna samt att jag duschade lite på Multiflorans blad för att det ska vara så hög luftfuktighet som möjligt i påsen. (Jo, jag har gjort lufthål i påsarna.)
Med tanke på att de är planterade i plastkrukor samt har plastpåsar över sig så borde väl fukten stanna längre? Ska jag vänta tills jorden är i stort sett torr innan jag vattnar/sprayar igen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon