charlin
19-10-2004, 13:46
Min svärmor dog i våras och hennes fantastiska "nattens drottning" behöver ett nytt hem eftersom svärfar inte känner att han orkar ta hand om henne... Ingen i familjen vill att han ska slänga den på tippen, inte heller han själv vill göra det - men hur och var hittar vi någon som skulle kunna tänka sig att ta över klenoden? Den gick i arv till svärmor från en äldre släkting och sedan har hon vårdat den ömt i många, många år... Den är minst femtio år gammal, ca 1,50 hög med åtta kraftiga grenar. Lite risig ser den ut efter svärfars senaste ansning som han var tvungen att göra eftersom den växte upp i taket! Känner ni krukväxtentusiaster till någon som skulle vilja ta över den eller någon annan bra internetsida eller krukväxtklubb som vi kan vända oss till för att skänka bort den? Själva skulle vi nog lyckas ta livet av den inom en vecka!
GoSatta
19-10-2004, 14:06
berättar du var du bor finns det säkerligt folk som vill ta hand om den. Sen finns det en länk för radannonser på odla.nus första sida eller så kan du gå till tex. tradera eller blocket och försöka även där, slänga den tror jag nog inte du behöver göra!
charlin
19-10-2004, 16:32
Hej och tack för svar... Vi bor i Linköping och min sambo pendlar till Stockholm varje vecka...
Det så klart att jag kunde försöka på Blocket eller Tradera eller med en radannons här - tänkte inte på det eftersom vi inte är inne på att SÄLJA den utan finna ett gott hem åt den...

, suck så dum man kan vara...
MVH,
charlin
GoSatta
19-10-2004, 16:51
hade jag haft plats för en så stor nattens drottning hade jag tagit den omedel bums =) men nu bor jag så litet så får vänta på mina frösådda drottningar istället nu så är runt centimetern
Kolla med botaniska i uppsala! Om de kan tänkas ta hand om den?!
Botan i Uppsala
Ingrid på Västkusten
20-10-2004, 06:46
Synd att det inte var i denna delen av världen...
www.kaktusar.se
Hälsar Ingrid
jag tar den gärna, bor inte så långt från Linköping.
maila kl98inggus@hotmail.com vid svar.
mvh
inger
Jag köper gärna ett skott av Nattens Drottning om jag får./Ann-Louise
Vitsippan
20-10-2004, 12:05
Jag skulle också kunna tänka mig köpa skott.
Hade gärna tagit hand om hela växten men bor nere i Skåne så det går nog inte att lösa.
Hoppas hon har fått nytt hem — annars gör jag det gärna. Bor ett "stenkast" från Linköping.
charlin
22-10-2004, 13:13
Hej alla snälla människor!
Tack för alla råd, tips och erbjudanden och förlåt att det tagit ett tag för mig att återkoppla! Jag får så sällan lugn och ro för min snart tvååriga tjej att sitta och skriva vid datorn så det kan ta ett tag ibland...
Läget är nu att ett mejl är ivägskickat till botaniska - tack för det tipset. Tror att svärmor hade tyckt det var jättehäftigt om drottningen hamnade där... Så nu väntar jag på svar - skriver här så fort jag fått något beksed.
Skulle gärna vilja sälja skott, men vi har ingen aning om hur det går till! Svärfar sa att ni är välkomna att komma och ta skott själva - så det inte blir fel. Fast å andra sidan kanske vi inte ska ge oss in på något sådant innan vi vet vad botaniska har att säga...
Annars är det först till kvarn, vilket innebär att den kommer att gå till Inger i första hand om hon fortfarande vill ha den! Annars står Ewa på tur!
Men som sagt vi håller i hatten ett tag till och kollar vad botaniska säger!
Charlotta
Lady Hamilton
23-10-2004, 12:02
Även vi övriga är NYFIKEN på hur det går!
det är länge sedan jag skrev svar, 20/10-04.
eftersom (i svaret) jag fick första "tjing!" på att få denna nattens drottning
så väntar jag på svar.
är det någon annan som önskat få skott som hört något?
mvh
inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.