Full version: Röd kastanj
Sommarbi
Vi har en röd kastanj i vår trädgård som ser halvdöd ut. En del av grenverket är dött och på barken finns det röda små prickar. Är det någon som vet vad det kan vara för sjukdom och går den att behandla? Men framför allt undrar jag över beskärning. Kan man beskära kastanj, har hört att den ruttnar lätt... Om man nu kan beskära den, när ska man i så fall göra det?
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som rödvårtssjuka och den går främst på dött eller döende grenar.

Tror inte din kastanj mår så bra ifall den har en hel del rödvårtsjuka. Om du ska testa beskärning är det nog under JAS (Juli, Augusti, September) under torr och varm väderlek då brukar träden läka som bäst.
Börja med att ta bort all död ved den gör ändå ingen nytta för trädet.
Cilla
Det händer men är sällan beskärning ger liv i ett träd som drabbas av grendöd. Dock är det bra att ta bort grenar med rödvårtssjuka, helst under JAS-perioden om man skär intill levande ved.

Inte alltid men ofta är det närings- och syreproblem som gör att delar av grenverk dör i trädgårdsträd. I vilken mark står trädet? Har något förändrats i markerna, t ex tungt fordon kört i rotområdet, dränering i området, stenläggningar eller väg gjorts, ny gräsmattegödsel eller bekämpningsmedel använts i närheten? Hur gammalt är det och när började grendöden uppstå? Var i landet står det?
Sommarbi
Vi har bara haft vår trädgård i ett år, kastanjen har säkert stått där i över 30 år. Vi har en Ornäsbjörk (36 år har den nog på nacken) några meter från kastanjen, kanske den kan påverka jorden. När vi grävde upp en del av gräsmattan i våras för att göra grönsaksland, var det relativt tung lerjord. Såvitt jag vet så har det väl inte skett någon förändring av marken de senaste åren... och när grendöden började uppstå vet jag inte heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon