Full version: Valnöt
lena:-)
Hur gör man för att "så" valnöt ? Har en färsk nöt som jag tänkt att prova med, men hur skall jag bära mig åt???? wacko.gif
KURT
Plantera i kruka som grävs ned i jorden, då behåller den fuktigheten. Då köldbehandlas den också under vintern och börjar gro till våren. Man bör kanske sätta flera för att vara säker på att få upp en.
Jag tackar för svaret, tyvärr "vågade" jag bara ta två nötter men jag skall raskt gräva ner dom i i krukor i rabatten. Nötterna kommer från Giverny i Frankrike, det vore ju faktiskt roligt om det groddar sig!
KURT
Plantera i skyddat läge sedan, för äkta valnöt klarar sig definitivt inte längre norrut än zon II. Och det vore ju synd om den skulle frysa bort när man har "investerat" några år på den.
Lena i Torslanda
Kul att du frågade! Jag har nämligen också några valnötter plockade i Tyskland för 14 dagar sedan. Fick dem faktiskt i huvudet laugh.gif
Nu ska de ner i kruka ute. Vi får se om vi har tur med dem. Vi får återkomma med resultatet.
Pepparkvarnen
Jag pillade ner lite julnötter i några krukor i vintras och nu har jag fått upp en valnötsplanta och två såna mandelnötsplantor.

Går det att plantera ut dom?

Jag bor i Norrköping.
KURT
CITAT (Pepparkvarnen @ 01-06-2005, 00:50)
Jag pillade ner lite julnötter i några krukor i vintras och nu har jag fått upp en valnötsplanta och två såna mandelnötsplantor.

Går det att plantera ut dom?

Jag bor i Norrköping.

Valnöten kanske kan klara sig i skyddat läge. Mandel tror jag inte klarar vintern.
Det har inte dykt upp något grönt alls i krukorna. Inte ens ett litet ståtligt valnötsträd, Jo, krukorna förresten, har två stycken, i den ena är det valnöten, men vad är det i den andra?
Det var det jag skulle så självklart komma ihåg.......... wacko.gif wacko.gif
Attans.tänk om det inte gror i den heller..då får jag ju inte ens veta vad det är jag glömt av....................
mad.gif
Ludvig Johansson
Valnötter kan ta tid på sig att gro så ge inte upp. Krukorna står bra där de står. Jag tycker inte man ska låta bli att plantera valnötter bara för att man inte bor i de lättodlade delarna av landet. Jag har en liten äkta valnöt (Juglans regia) här i zon 3 på det 4 (billingen) som nu skjuter från toppen. Den var dock skyddad av djup snö, så det blir väl en annan femma när den blivit lite högre? Sedan får man plantera dem i skyddat varmt läge och inte fästa sig alltför mycket vid dem. Tänk på att valnötter gillar kalkrik mark.
Hej igen alla Valnötsträdstrådsläsare laugh.gif laugh.gif
Jag satte in mina valnötsträdskrukor wacko.gif i ett frostfritt men något mörkt förråd sent i höstas. Samma förråd där pelargonerna huserat.
Nu tar jag ju in pelargonerna i ljus och värme, men hur i attans ska man förfara med valnötsplantorna? Kan de stå svalt och lite mörk tills värsta snön och kylan är borta? Kanske skola ut lite försiktigt, ute på dagen och o förrådet på natten tills de vant sig lite ..
Någon med goda tankar eller kunskaper som vill dela med sig?
Lena i Torslanda
Så dina nötter har grott ohmy.gif
Jag har inte sett röken av någon planta ännu. Hoppas få se någon liten grodd i vår!
CITAT (Lena i Torslanda @ 27-02-2006, 15:03)
Så dina nötter har grott ohmy.gif
Jag har inte sett röken av någon planta ännu. Hoppas få se någon liten grodd i vår!

Heter man Lena så lovar jag att de gror wink.gif wink.gif wink.gif Förr eller senare. JAg hade ca 2 dm höga små "träd" i höstas.... wub.gif wub.gif wub.gif
Lena i Torslanda
Då litar jag på dig
laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon