Full version: Rosor?
Mariann
Har idag fått två rosor från Flora Linnea, men egentligen vill jag plantera dom till våren när jag mer vet var. Hur förvarar jag dom bäst under vintern, de är ju barrotade?
Kajsa
Om du har ett grönsaksland kan du gräva ner dom där djupt och skotta på mycket jord, så har jag själv gjort en gång. Annars om det är mycket ömtåliga rosor sätt dom i spannar med jord, förvara svalt + 5 ca och gärna mörkt så dom bara står på sparlåga. I år ska jag övervintra flera Austinrosor i garaget, i stora krukor.
Mariann
Hej Kajsa, menar du att jag gräver ner dom helt så att inget sticker upp? Har tyvärr inget +5 ställe. Tacksam för snabbt svar då jag måste göra det idag.
kerstin z5-6
Du behöver inte begrava dem helt , men gräv ner djupare än du brukar , om de ändå ska flyttas till våren bör de ha allt skydd mot vårtorka de kan få -Lämna bara 5-10 cm toppar ovan ytan
Hälsar K
Mariann
nu har jag grävt ner dom tre rosorna. Hoppas verkligen de överlever nu och tål flytten till våren. Vi går i bygganytthus tagen och genomför vi detta ävenyr vill jag ta med mig dessa Irma, Anna o Maigold. Jag begravde dom bara nästan, men jag har ej vattnat, räcker det med det vatten som "Vår Herre" ger oss?

Sedan om det blir så tål rosor flytt, jag menar kan jag gräva upp andra för mig "dyrgripar" och ta med mig utan att äventyra deras överlevnad. Tänker på Helenae, Nevadan, Ghislaine o Mozarten som ju jag planterade i våras och är ju inte nått stora ännu. Hur ska jag kunna lämna mina skötebarn unsure.gif mina engelska... tur man kan köpa nytt
kerstin z5-6
har du lika blött i jorden som jag så räcker det laugh.gif
Mariann
här är rätt blött min inte dyngblött om man säger så
Kajsa
Förklarade lite slarvigt, tur Kerstin såg. Nej, lite av rosorna kan sticka upp och Balsgårdsrosorna Anna och Irma klarar sig galant i zon 4, jag har dom själv. Dom andra som du vill gräva upp och ta med går säkert bra, så stora kan dom inte hunnit bli på ett år. Har flyttat rosor i höst som var nyplanterade, det var enkelt. Lycka till, med alla härliga sorter. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon