Jag såg ett bildreportage i en finsk trädgårdstidning om en man som använde jordgubbsplantor som marktäckare. De fanns under bärbuskarna, runt äppelträden och på alla plättar i zonen mellan köksträdgården och den övriga trädgården.
Det var jättesnyggt, höll ogräset borta och några enstaka bär fick han också även om det iju nte var huvudsyftet med just dessa jordgubbar.
Jag vill också ha så!
Nu undrar jag om det fortfarande går att flytta gamla plantor eller om jag ska vänta till våren?
Mulle
Om du har småplantor på revorna kan du ta dom, lättare att lyckas med än gamla plantor. Har flyttat runt småplantor mycket sent på hösten, och dom har alltid tagit sig, kan inte minnas dom frusit. Ser att du bor i zon 2-3 så det måste gå bra nu.
Anna i Örsjö
24-10-2004, 11:16
En följdfråga: hur klarar sig jordgubbsplantor i ren grus? Jag vill ha dom som marktäckare i en söderslänt och undrar om jag måste blanda upp grusen med jord.
Anna i Örsjö
Maria R
24-10-2004, 11:31
Hej!
Smultron, som långt tillbaka anväts på detta sätt, klarar av rätt karga förhållanden. Så det är kanske bättre att satsa på smultron än jordgubbar.
Hälsningar Maria R
Anna i Örsjö
24-10-2004, 11:55
Okej Maria! Tror jag testar det kanske jag offrar några jordgubbsrevor ochprovar hur de klarar sig.
MVH Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.