amaira
Det vill sig inte...

Det är min gamla vedspis i "gamla köket", det "larvar sig" ibland.
Eller ... är det jag som inte kan?

Visst, det brukar kunna ryka in lite ibland, just när jag tänder. Särskilt när det inte varit eld i den på ett tag. Men jag brukar kunna balansera drag och sånt så det går bra.

Men rätt som det är så bara blåvägrar den!

Det är en Husqvarna nr 27. lite till åren och en smula nött.
Under ugnsluckan finns en sotlucka, där jag brukar elda en bit papper innan jag tänder eld i spisen, för att få upp draget. Det lärde mig min salig mor sleep.gif .

Sedan är det ett plåtrör som går upp i skorstenen från spisen, för ... ja, därför att.
Bakom spisen finns en mycket gammal bakugn, som inte har någon egen skorsten, utan röken därifrån ska gå ut under spisens över-kåpa, där det finns ett stort fyrkantigt hål rakt upp i skorstenen.
Nån som förstår? Kikar man in där ser man rakt upp i himlen.

Detta fyrkantshål är täckt med en lös plåtskiva med isolering. Gjort i alla hast av sotaren förra hösten. Då jag tillkallade honom för att ta bort ett kajbo ur skorstenen - trodde jag. Eftersom det rykte in likadant då som nu...

Oj, nu börjar det bli invecklat... och kanske finner jag svaret själv... när jag bara får ställa frågan ordentligt...

Det är nog den skivan som jag behöver få tät igen...

Just nu brinner det som allra finast i vedspisen. Och ryker in lika fint .
Jag tänkte inte ge mig, i det avseendet är jag nog som farbror Melker i Saltkråkan rolleyes.gif
Men, jag får nog ge mig i alla fall. Låta det slockna - innan grannarna blir rädda och ringer brandkåren - och ge mig på det där fyrkantshålet när allt svalnat igen.

Elda för kråkorna heter det. Här finns inga kråkor just nu, men skatorna sitter utanför fönstret och skrattar.

Jaja, alltid roar det nån tongue.gif .

(Jag gillar förresten min skatfamilj, de är jättevackra!)

/amaira *hosthost*
gammelnalle
Inte ska du behöva hosta amaira!!!

Som jag ser det är det 2 saker som gäller när det rör sig om äldre vedspisar:

1: Inget tjuvdrag
2: Torr ved.

och du har nog problem med tjuvdrag. (Och jag tror inte att de tjuvaktiga skatorna(( pica pica)) kan belastas här.... biggrin.gif )

När spisen har slocknat och är kall kan du försöka med att ta ett sterinljus , tända det , och föra runt skorstenen/anslutningen till spísen samt runt om spísen. Om ljuslågan då "drar" sig mot skorstenen eller någonstans vid spisen kan du nog förmoda att du har ett tjuvdrag där.
Och du tycks nog ha varit inne på rätt spår TROR jag, PLÅTEN.
Om du inte själv kan göra en brandsäker tätning bör du inte experimentera med någon permanent lösning utan ta dit en plåslagare och fråga honom SAMT sotarn.

När du tänder en tidning i sotluckan: Är det bra drag då? Det brukar bara "flåsa till"...

Skorstenen fungerar som ett "dragskåp" och ju högre skorsten ju högre självdrag. MEN ibland lägger sig ett "lock" av kall (fuktig) luft i skorstenen... det är då som det är extra bra att tända upp en tidning.
När sedan skorstenen blitt varm är det självdrag.

MEN luften är precis som oss mäniskor... tar alltid den lättaste vägen...
och LITE kringelikrokar är det ju via skorsten, anslutningsrör, och spisen.
Kan då luften tränga sig in i skarvar o.dyl.... tja.. då gör den givetvis det!!!

Fråga gärna någon äldre man (ja, jag är "rasist") i din närhet om vad du skall ha för "tätmedel" , jag har sett allt från asbest, lera !, cement, plåt,glasbitar !!!, murbruk, till moderna "insprutningsmojs"....

björn
Malvia
Vi höll på förra vintern med vår vedspis som bara ville ryka in. Alla knep försökte vi med. Till slut ringde vi efter sotaren. Han gick igenom spisen och rökkanalerna mm., och tittade felet med en rökkanal som vi fick plugga igen. Efter det har det gått att elda klanderfritt t.o.m. efter uppehåll nu under den varma (blöta) säsongen.
Det var det värt och inte blev det dyrt heller.
Tänk alla eldningsförsök som slutat med att vi fått öppna i stort sett alla fönster o dörrar i huset för att vädra ut - huu vad Vattenfall tackar.
Bodiil i Värmland
Vedspisar är som människor. Små personligheter allihopa. Har en Näferqvarn no7 som nog är norra Värmlands tjurigaste vedspis men när den väl kommit igång är den hur bra som helst. Vi har fått exprimentera en del för att lära känna den. Vi har kommit fram till följande:
Rejält med tidningspapper i luckan under ugnen så att man verkligen ser att elden far iväg uppåt. Samtidigt tänder vi stickor och björknäver i vedluckan, har ventlilen på asklådan helt öppen och den andra luckan på glänt. Glöm inte att stänga sotluckan under ugnen. Dessutom påverkas murstocken av högtryck och lågtryck. Är det en underbar sommardag så går det knappt att få fyr och inte heller om det är riktigt dåligt väder fast dåligt är ändå bättre än bra.
Hoppas det blir bättre. Lycka till!
amaira
Tack alla snälla ni för svaren! wub.gif wub.gif
*läser och lär*

Senast igår eldade jag, och då gick det fint, med röken där den skulle.

Men ...

sleep.gif det var nog jag som var där och petade lite ... om sanningen ska fram ... där i den där fyrkantluckan upp i skorstenen - för jag tänkte få bort lite rök i den där kåpan...ja ja, kan inte förklara, men så var det nog...

CITAT
Fråga gärna någon äldre man ...
GILLAR dig Gammelnalle!

Förstår vad du menar, erfarenheten slår det mesta på fingrarna.

Kram allihopa!!! /amaira.
Gossen Ruda
Jag vill bara instämma i dom föregående skribenterna, ryker det in under eldningen så är draget stört på något sätt. Tjuvdrag är väl det vanligaste eller så är rökgången igensatt. Nu skall jag dra ett par egna eldningshistorier.

I sommarstugan har jag en gammal kamin, från början en kokskamin. Ankarsrum. Det blir egentligen för varmt i en sån när man eldar med ved så vissa skador har det blivit. Spjäll och andra järndetaljer är bortfrätta. Det eldfasta teglet har spruckit och ersatts. Den är inte tät så elden syns i springorna och lyser upp rummet när det är mörkt. Men det ryker inte in för draget är bra. Dock inte när jag öppnar luckan för att lägga in mer ved, då kan den ryka som 17 i alla hål och springor.

Det finns även en öppen spis men där eldar jag inte så mycket, bara när det är kallt för den magasinerar värmen bra. Är skorstenen kall är det viktigt att tända på lite papper uppe i skorstenen för att driva ut ev kall luft där för annars går all rök in i rummet. Och att öppna spjället vilket ibland har glömts.

Men något som dom flesta här på forumet inte kommit eller kommer att komma i kontakt med är arméns fältkaminer. Männen är ju i minoritet här. Det märkliga med dom är att elden brinner nedåt. I mitten på tältet står plåtskorstenen som även håller upp tältduken. Den består av ett antal delar som sätts ihop och med en justerbar ring överst för att sträcka tältduken lagom. Längst ner finns något som kallas för cyklon där askan skall hamna. Från cyklonen går ett böjt rör uppåt där kaminen passar.

Själva kaminen är en fyrkantig låda med eldrost upptill och så rökhålet i botten. Man börjar elda i det fria och när det brinner bra lägger man på locket och kutar in i tältet och hänger upp kaminen på det böjda röret. I dom flesta fall funkar det, elden vänder och sugs neråt. Veden läggs på uppifrån sen när det behövs. Så finns det en annan typ av kamin som ser ut som en tillplattad spann men principen är liknande, elden går neråt.

Nu kommer en del andra lumparminnen upp till ytan men det får räcka så här.
Bettson
CITAT (amaira @ 20-10-2004, 12:46)
Jag tänkte inte ge mig, i det avseendet är jag nog som farbror Melker i Saltkråkan   rolleyes.gif  

Håll dig inte i spiskroken bara. Då vet man inte hur det slutar. laugh.gif laugh.gif
KURT
I de flesta moderna vedpannor eldar man också nedåt. När man tänder så har man öppet uppåt, och när det tagit sig ordenligt så stänger man uppåt . Genom att elda nedåt kan man få rökgaserna att avge mera värme till vattenslingorna.

SP har lite mera information om vedeldning.
Unn
CITAT (amaira @ 20-10-2004, 12:46)
Det vill sig inte...

smile.gif Ler så igenkännande! Här eldas också i vedspis och kaminer, och vissa dagar är det verkligen som förgjort!

När vi var nya med vår vedspis var det stört omöjligt att få till draget i den, men sedan förlängde vi gjutjärnsröret som går upp i den gamla bakugnens rökutsläpp med några meter, och sedan dess fungerar det finemang. (Utom på "det bara inte vill sig - dagar" förstås... wink.gif ).
Vi lagar all mat på vedspisen vintertid - helt oslagbart, speciellt wokat - bara att lyfta bort ringarna och sätta wokpannan över öppen eld. Å så har jag nästan jämt en kastrull med vatten på, så teet blir klart på nolltid.

En annan fantastisk grej är att vi kunde skaffa reservdelar från Husquarna (saknades sotlucka) till vår spis tillverkad på 1910-talet. Att köpa nya vred till vår elektriska husquarna stekhäll tillverkad på 1990-talet går däremot inte... blink.gif
amaira
Tack alla, igen.

Har fått kläm på det hela igen, och återfått kontrollen (och läser med stor glädje och nyfikenhet alla kommentarer om spisar och eldning!)

Hålla mig i spiskroken, Bettson? Det är klart jag gör! Vart ska jag annars hålla mig? ohmy.gif I skinnet kanske??? huh.gif

Den här öppna luckan ut i skorstenen, den gamla bakugnens rökutsläpp, den är ca en halvmeter stor, i fyrkant. Men jag ska fixa det, det har ju varit fixat förr.

Men nu kommer det att visa sig, varför jag har den avatar jag har: snigelbilden som tar det lilla lugna. (Eller inte kommer till skott i första taget)

Men till jul ska det var fixat - det är bara andan som ska falla på först smile.gif .

På tal om den där snigeln, som kommer sölandes med sitt brev i munnen ... så har jag varit på väg att svara på ett inlägg som ... ja, varför inte göra slag i saken nu, och tala om att jag inte gör nyponsoppa...

Nu byter jag inlägg, hejdå!

wub.gif /amaira.
Bettson
CITAT (amaira @ 21-10-2004, 13:52)
Hålla mig i spiskroken, Bettson? Det är klart jag gör! Vart ska jag annars hålla mig? ohmy.gif I skinnet kanske??? huh.gif

Du kanske inte kommer ihåg saltkråkan.
När farbror Melker skulle gå upp på¨taket och rensa skortenen ropar hans barn. Var försiktig pappa , så att du inte ramlar ner. Håll i dig.

Farbror Melker som var höjdrädd och stog på taknocken med spiskroken i hande skriker tillbaka.
Hålla i mig, i vadå?

Lilla snusförnumstiga Tjorven svarar:

Håll dig i spiskroken farbror Melker
amaira
Jodå, jag minns allt stackars Melker, och den snusförnuftiga Tjorven laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Malvia
Igår skulle maken tända i vedspisen. Jag såg då att han blötte veden med lite tändvätska. Jag undrade varför. jo, sa han, om veden ev. är lite fuktig och skorstensstocken kall så kan det börja ryka in och med tändvätska får man fart på elden och skjutsar upp värme upp i skorstenen med fart.
Hans far hade ett knep, han satte ett litet plåtfat med fotogen/tändsvätska i den lilla sotluckan och tände på. Fick fart på värmen uppåt.
gammelnalle
Men ABSOLUT inte BENSIN eller T-sprit !!!!!
Malvia
Nej absolut inte bensin eller T-sprit.
Jag är jättefeg med att använda tändvätska, det ska bara vara när jag tömt ut alla "normala" försök att tända i spisen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon