Full version: Minibärfisar?
elke
De satt i mängder på mina björnbär, de luktar (och smakar, urk, jag spyr!) som bärfisar. Fast det är inga, de är mindre än en fjärdedel fis, och dessutom är de svarta. Flyga kan de. Senare hittade jag dem även i ett par pelargoner ute. Nån som vet vad det är och hur jag blir av med dem? De är så äckliga! sad.gif
Gossen Ruda
Vad det kan vara för något vågar jag inte säga utan en bild men det finns även små bärfisar. Eftersom dom kan flyga kan det inte vara larver/nymfer. Hur man skallbli av med dom? Ingen aning men dom lär försvinna till vintern fast kanske komma tillbaka nästa år.
Blomstersmurfen
Jag har också samma problem. Fast jag tycker att de är bruna, inte svarta. Men luktar illa, det gör de verkligen blink.gif
Skall plocka in alla krukor nu snart och ser verkligen fram emot att få uppleva odören i ett instängt rum (med tanke på hur mycket de kan lukta i det fria). Undrar samtidigt om de inte äter lite på mina växter... mad.gif
Hittar inga andra insekter men någon äter i kanterna och så är det nog ett och annat litet hål mitt i också på bladen... Undrar hur man kan bli av med dem?
Helen B
Äntligen någon som har samma konstiga minibärfisar som vi har smile.gif
Skämt och sido så har vi haft dem hela sommaren i mängder. Jag har ingen aning om vad det är, men de luktar riktigt illa. Hela vår glasveranda blev invaderad av de sent i somras och de luktar så konstigt. Jag trodde att de kom från våra björkar. För att det är mest av dem där björkarna är. Men nu har de försvunnit när det har blivit kallt. Tack för det!
När vi hade som mest på verandan så sprutade jag med radar(visst heter det så) och alla stendog. Tyvärr så kom lika många kompisar in för att begrava sina vänner.....Jag håller tummarna stenhårt för att de inte kommer tillbaks nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon