ize
Hej på er alla!

Efter att ha brottats med att byta jord i fasta växtbäddar i ett växthus med liiiiten dörr började min lilla filosofhjärna(ivrigt påhejad av trasig muskler) fundera över hur många andra som slåss med denna årliga, tråkiga(?) syssla? Jag menar, hur många växthus med dörrar smalare än en skottkärras bredd finns det inte i vårt avlånga land?

Man kanske inte varje år byter all jord i fasta bäddar och det finns ju andra, mindre(?) arbetsamma lösningar, vissa odlar ju i kruka/påse/pallkrage etc, men ändå? Man måste ju ändå in och ut med jord och krukor? unsure.gif För att inte tala om vatten....

Ska jag ge upp mina fasta bäddar till förmån för krukor och fula påsar? Vad tycker ni? Vilka är egentligen kruk/pås/pallkrageodlingens för och nackdelar kontra bäddodling?
KURT
I vissa fall kan man ju flytta växthuset en liten bit varje år! Odlar man i sand menar många att man skall få mindre problem med sjukdomar, men å andra sidan måste man sköta vattning och gödsling noggrannare och det kanske inte fungerar för alla växter.

Även om man odlar i påsar/krukor så måste ju jorden bytas, så det blir ju inte mindre att bära. Möjligtvis något annorlunda förpackat.
Ingrid på Västkusten
Om Du ändå byter - byt till odling i sand och gräsklipp. Då byter Du inte på tjugo år minst!
Kan behövas extra vattning i starten som Kurt säger men det finns ju superduper automatiska bevattningsanläggningar elelr om man sätter uppochnervända PET-flaskor för budgetens skull.

Mitt trix är att odla allt i mindre krukor och vara noggrannare med vattning. Det finns alltid rekommendationer om krukstorlekar men passa vattningen så fungerar mindre bra cokså!

Pallkrageodling är ju också bäddodling. Detta utomhus - givetvis kan man ha pallrkagsodling i växthuset med men jag tror mer på bäddodling i växthuset faktiskt. Eller varför inte båda två! Bädd där man ställe rkrukorna ovanpå lite nersänkta med stora hål i så rötterna säker sig utåt. DET är kanon!

Hälsar Ingrid
*hehoc*
Hej!
Jag har odlat i flera år i krukor i mitt växthus. Även om det innebär att man måste tömma krukorna på hösten så är det mer lättvindigt trots allt - oavsett dörrbredden - än att byta jordbäddar. Dessutom tömmer du ut även spinn och annan ohyra. Själv har jag grus som golv där krukorna står och har inte drabbats av ohyra på flera år. Mitt växthus är på tjugofem kvm så det rymmer många krukor. en annan fördel är att man kan göra jobbet lite "pö om pö".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon