Full version: Nyponsoppa?
Vitsippan
Någon som har bra recept på nyponsoppa?
KURT
Inget recept, men principen är (om man utgår från färska nypon på busken) att man plockar nyponen. Halverar dem och gröper ur kärnhusen. Sedan kokar och passerar man moset, alternativt så torkar man de halverade nyponen, sållar bort ev fröhår från de torkade plommonen. De torkade plommonen kan man sedan mixa, eller så blötlägger man de torkade nyponen när man kokar soppa.

Jag har försökt passera hela nypon, utan att ta bort kärnhusen först. Det fungerar inte bra, det kommer med fröhår som irriterar i halsen. Det går åt MYCKET nypon och det innebär mycket jobb, om man skall kärna ur dem, har någon en annan enklare lösning så är jag intresserad.
Blomstertanten
CITAT (gammelnalle @ 20-10-2004, 14:49)
usch vad jag blev sugen på nyponsoppa NU!!!!

*Slevar upp nyponsoppa och slänger till nallen* tongue.gif
Vitsippan
Tack så mycket!
Berith
Jag antar att Kurt bara har nypon i sin soppa....? sleep.gif blink.gif
KURT
CITAT (Berith @ 20-10-2004, 18:08)
Jag antar att Kurt bara har nypon i sin soppa....? sleep.gif blink.gif

Det är ju mycket individuellt hur mycket vatten man vill späda med och om och hur mycket man ev vill reda den.

Nyponsopsspulvret som man köper (Ekströms) , importerades tidigare från östra europa (Polen ), och på den tiden fick de med nyponfröna som man faktiskt kunde använda att elda fabriken med! Numera tror jag att det är torkade "nyponskal" som importeras från sydamerika.
Berith
Menade inte riktigt så! laugh.gif

Men du skriver att du har plommon i nyponsoppan. tongue.gif
Kajsa H
Vi har gjort en massa nyponsoppa i år på följande sätt: Halverar nyponen och kollar att det inte är larver i och kokar dem sedan med lite vatten till en gröt med kärnor och allt.

Sedan kör vi massan i en loppisfyndad maskin som egentligen är till för att göra äpplejuice i (jag vet inte riktigt vad apparaten kallas) den river sönder nyponen, spottar ut silad nyponpuré åt ett håll och kärnor och andra rester åt det andra. Resterna kan köras en andra och ev tredje gång för att få ut maximalt med nyponsoppa. Maskinen är en aning modifierad för att passa bättre till just nyponsoppetillverkning med större höjd för rivskivan och större "avfallshål".

Nyponpurén fryser vi i portioner och när den tillagas späder vi den med ungefär lika mycket vatten, tillsätter lite socker och reder med potatismjöl.
Gunvor Nilsson
CITAT (Berith @ 21-10-2004, 06:41)
Men du skriver att du har plommon i nyponsoppan.  :P

Hi hi Kurt kanske hade testat Fläderblomsvinet först! laugh.gif

/Gunvor
Magnolia
Kan man använda nypon från vilka rosor som helst? Finns det några som är giftiga? Och är det någon som har ett recept på nyponmarmelad? Min farmor gjorde världens godaste, men hon lever inte längre, så jag har ingen att fråga.
Blomstertanten
CITAT (Magnolia @ 03-11-2004, 08:56)
Kan man använda nypon från vilka rosor som helst? Finns det några som är giftiga? Och är det någon som har ett recept på nyponmarmelad? Min farmor gjorde världens godaste, men hon lever inte längre, så jag har ingen att fråga.

Nyponmarmelad är helt underbart gott !!!! biggrin.gif

Min mamma gjorde det när jag var liten, men jag har inget recept. Men om jag får tag i det så ska du få det. Kan inte be mamma om receptet för hon har inget minne pga en hjärnskada, men ska leta lite i hennes gömmor.

Har ingen aning om vilka nypon man kan använda, minns bara att jag plockade åt mamma i bostadsområdet vi bodde i.
Magnolia
Blomstertanten: Jag blir jätteglad om du delar med dig om du hittar ett recept! Jag har letat i alla möjliga kokböcker men inte hittat något.
Gunvor Nilsson
Recept finns på nätet och det här hittade jag på Google. Det kanske inte är lika gott som din farmors marmelad Magnolia, men det kanske duger ändå!

Jag vet inga nypon som inte skulle kunna gå att ätas, men kanske inte alla smakar lika gott som 'vanliga' nypon.

/Gunvor
kermita
Kajsa H är det en råsaftcentrifug ni har ? Har en i gömmorna ska nog prova att göra som ni. När jag gjorde nyponsoppa förr klagade barnen på de stickiga "håren". Men jag har aldrig använt råsaftcentrifugen till nypon förut. Ska nog prova .
KURT
CITAT (kermita @ 04-11-2004, 09:34)
Kajsa H är det en råsaftcentrifug ni har ? Har en i gömmorna ska nog prova att göra som ni. När jag gjorde nyponsoppa förr klagade barnen på de stickiga "håren". Men jag har aldrig använt råsaftcentrifugen till nypon förut. Ska nog prova .

Att passera med maskin har jag dåliga erfarenheter av (håren kommer med!). Men om trycket är mindre vid separationen så kanske inte håren lossnar från kärnorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon