Full version: Bli kvitt kvickrot
Vitsippan
Hur får jag lättast bort kvickrot om jag inte vill vända upp och ner på hela rabatten med växter i och allt?
Vitsippan
Förlåt, såg att det redan fanns!
Men å andra sidan har det inte kommit fram till om man ska klippa eller inte. Roundup, skadar inte det andra växter då?
Maria R
hej! jo, roundup skadar ju även de andra växterna.
Klipp vet jag, den informationen kommer från utbildningar för trädgårdsfolk! Har även läst en artikel om detta i Allt om trädgård också -att många ogräs ogillar att bli nerklippta.

Kollade på webben, och såg förresten att lördagen den 16:es avsnitt avOdla med P1 kommer att handla om hur man får bort ogräs!
(Man kan ju lyssna på webbradion också!)

Mvh, Maria R
Sommartorparn
Att bekämpa kvickrot med roundup i en rabatt med perenner är i stort sett omöjligt utan att skada dom andra växterna. Man kan ju pensla på giftet på varje enstaka strå, men det är står risk att dom smetar av sig på andra växter när dom svajar in vinden. Gör man det på kvickrot som växer ihop med buskar kan det funka om man gör det försiktigt innan buskarna fått löv. Eller om man trär en påse över buskarna. Men bland perenner....... nej det tror jag inte på.

Vill du inte gräva bort hela rabatten, så gäller det att rensa kontinuerligt. Kvickrot går inte att täcka bort annat än med plast. Är jorden lätt och lucker är rötterna ganska lätta att dra upp. Värre i hård lerjord. Ett tips är att alltid se till att hålla jorden täckt med gräsklipp eller löv. Då blir jorden lucker och det är lättare att dra upp kvickrötterna. I alla fall är det min erfarenhet. Sedan kanske det kan vara bra att gräva ned någon slags barriär så att dom inte kryper in i rabatten igen.
kerstin z5-6
Det brukar ändå bli så tillslut att man får gräva om hela rabatten -ung vart 4 år behöver många perenner ändå delas för att må bra -man kan passa på attt göra nya kombinationer och plocka bort kvickrötterna samtidigt med grep
Sen är det lugnt ett bra tag smile.gif
kristerh
CITAT (Maria R @ 20-10-2004, 16:09)
Mvh, Maria R

Roundup skadar bara de andra växterna om de får medlet på sig wink.gif
krister
valerie
Det ända sättet jag har blivit av med kvickrot är att gräva bort,silar jorden gång efter gång,lägger sedan mörk plast påse över en halv säsong och ber sedan att det inte ta över hela trädgården.
MariaS
Trädgårdsutbildning ja.
Kvickroten fungerar så: Att gräset tar all sin kraft från roten upp till 5cm höjd, därefter startar fotosyntesen och näringen går tillbaka till roten som sedan kan utvecklas.
Utrotning: klipp ner skotten så mycket som möjligt och så ofta som möjligt, går även att dra i det man ser samtidigt. Kallas även för uttröttning.
Samma fenomen gäller för knölklockor och kirskål.

MariaS

PS. Tänk vad man kan lära sig för att bli trädgårdsplanerare och anläggare. DS
Sommartorparn
CITAT (MariaS @ 21-10-2004, 16:02)
Utrotning: klipp ner skotten så mycket som möjligt och så ofta som möjligt, går även att dra i det man ser samtidigt. Kallas även för uttröttning.

Frågan är väl bara om det är ogräset eller trädgårdsägaren som först kommer in i uttröttningens slutstadium. tongue.gif

Teoretiskt sett så borde det alltså varken finnas kvickrot, kirs eller knölklocka i gräsmattan? Men det finns det i min. Och det är från gräsmattan som ovanstående ogräs växer in i buskar och perenner.
AndreasBK
CITAT (Sommartorparn @ 21-10-2004, 16:34)
CITAT (MariaS @ 21-10-2004, 16:02)

Frågan är väl bara om det är ogräset eller trädgårdsägaren som först kommer in i uttröttningens slutstadium. tongue.gif

Teoretiskt sett så borde det alltså varken finnas kvickrot, kirs eller knölklocka i gräsmattan? Men det finns det i min. Och det är från gräsmattan som ovanstående ogräs växer in i buskar och perenner.

Hm, jag tror faktiskt inte att du sköter gräsmattan tillräckligt bra om du har dessa ogräs i den.

Jag är fortfarande tveksam till om man orkar lägga ner så mycket kraft på att klippa kvickroten så man tar död på den.
Tror man behöver hjälp av växter som kunkurerar ut det försvagade kvickrotsbeståndet.
D.v.s. samtidigt som man gör så att kvickroten mår dåligt så är det bra om de omgivande växterna mår bra och därigenom får ett övertag.
I ett trädgårdsland eller en rabbatt tror jag det effektivaste är att gräva och försöka få upp så mycket kvickrotsrötter som möjligt.
Maria R
CITAT (kristerh @ 21-10-2004, 12:17)
CITAT (Maria R @ 20-10-2004, 16:09)
Mvh, Maria R

Roundup skadar bara de andra växterna om de får medlet på sig wink.gif
krister

jo, läs sommartorparns utmärkta utveckling av ämnet tongue.gif
Sommartorparn
CITAT (AndreasBK @ 21-10-2004, 22:53)
Hm, jag tror faktiskt inte att du sköter gräsmattan tillräckligt bra om du har dessa ogräs i den.

biggrin.gif
sköter o sköter......
Dessa ogräs har funnits där från början. Jag har gjort försök att utrota dom, i alla fall kirsen o knölklockan (kvickroten är ju ett gräs som alla andra). Till och med kört med Stroller, vilket enbart fick till resultat att mina vackra tusenskönor strök med medan ogräsen obehindrat växte vidare. Har även totalbekämpat vissa ytor med R och sedan sått nytt gräsfrö, men där kom knölklockan tillbaks från underjorden och kirsen kröp in från rosenbuskaget. .......

Poängen jag ville göra är att även om teoretiskt sett alla växter kan utrotas genom att man ständigt sliter av deras gröna delar, så är det svårt i praktiken att genomföra. Gräsklipparens klipphöjd är exempelvis för hög för att ta bort alla gröna delar på kvickroten. Kirskålen anpassar sig till klippning genom att bli lågre knölklockans låga blad är så låga att de inte ens berörs av klippningen. Att i en rabatt slita bort kvickrotens gröna delar tror jag mer på, måste göra kontinuerligt. Funkar inte om kvickroten har en väl etablerad rotmassa som hela tiden får näring från intilliggande grönyta.
Malvia
Finns det nån som har en bild på Kirskål, knölklocka och kvickrot?
Svärmors rabatt är översållat med en växt som blir 0,5-1m hög har blå små blommor/klockor och har en enorm rot.
Har försökt att gräva bort den, men den vinner kriget. Det värsta är att svärmor tycker den är vacker!!!!!!!!!!!!!!
Hon har t.o.m tagit en planta och satt i kruka på sin balkong.
Jag har inte lyckats övertyga henne att det är ett ogräs.
Ingrid på Västkusten
Låter som en sorts knölklocka eventuellt :-) men men ett ogräs är bara en växt som är på fel ställe eller vad var det nu Ralph Waldo Emerson sade?
Hujamig - han hade fel ibland - det är jag säker på!
kerstin z5-6
Här finns lista med bilder på många ogräsiga växter,rulla listen o klicka på
Ogräslistan
Sommartorparn
CITAT (Malvia @ 10-11-2004, 11:08)
Svärmors rabatt är översållat med en växt som blir 0,5-1m hög har blå små blommor/klockor och har en enorm rot.
Har försökt att gräva bort den, men den vinner kriget. Det värsta är att svärmor tycker den är vacker!!!!!!!!!!!!!!
Hon har t.o.m tagit en planta och satt i kruka på sin balkong.
Jag har inte lyckats övertyga henne att det är ett ogräs.

Här kan du läsa om knölklocka:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/campanula/...pa/camprap.html

Visst är den vacker! Problemet är att den förkväver andra växter. Men i en kruka på balkongen kan den ju knappast göra någon skada.
blink.gif
Malvia
Tack för tipsen. Har tittat på bilderna, men "vår" växt är högre och har mörkare blåa blomställningar.
Får gå igenom hela alfabetet i ogräslistan, för det vore väldigt intressant att veta namnet. Och om det är ogräs, för det tror jag.
Susanne i Linköping
Kan det möjligen vara (uppländsk) vallört, då? Den har ju en enorm pålrot. Fast så jättevacker vet jag inte om den är. Storleken på en växt kan ju även variera väldigt beroende på växtplats.
Sommartorparn
Toppklocka då?

Du kan ju gå igenom listan av blåklockor.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/campanula/...pa/welcome.html

och denna lista över vallörter
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/boragina/s...ph/welcome.html
Malvia
Tack Susanne och Sommartorparn, vi börjar närma oss.
Den är väldigt lika uppländsk vallört, men....
Färgen är mycket mera djupbå och blomstängerna mera smårunda.
Jag har inga bilder tyvärr på denna växt.
Sommartorparn
Om den liknar Uppländsk vallört men är blåare så kanske det är fodervallörten?
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/boragina/s...ph/sympasp.html

Den sprider sig som ett riktigt ogräs både med rötter och frön. Jag hade hela trädgården full.

Dom andra vallörterna är lite mera fredliga.

Man kan använda dom till att göra gödselvatten av. Innehåller någon nyttig mineral som jag har glömt vad det var.

Eller kan det vara blåeld?
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/boragina/e...iu/echivul.html
Men den är inte så ogräsaktig förstås....
Malvia
NU tror jag att jag vet vad det är för "ogräs".
Läste i en bok på biblioteket och det såg ut som FÅN- kan det stämma?
Är vädigt lika en nässelväxt faktiskt. Tivs i näringsrik mylla - ja tagit över rabatterna ja.
Nån som har erfarenhet?
kerstin z5-6
???? Vad är FÅN -har du ngt annat namn`?
Malvia
Ska läsa mer om det och återkomma.
Malvia
Den heter Dån. Skrev fel.
Har en bok som heter Trädgård utan ogräs av Birger Granström och i den läser jag:
Dån-arter är vanliga på mulljord. De liknar till utseendet något brännäslor, och i vissa dialekter kallas de också blindnässlor. De tycks aldrig ha varit praktiskt användbara på något sätt.
Den har kraftigare och mörkare blad än nässlan och har mellanblå blomställningar. Ettårig som går i frö och kommer nya nästa år!
Men den har väldigt långa och kraftiga rötter.
Om man inte lyckas ta bort roten, hjälper det att ta bort växten så den inte fröar?
Sommartorparn
rolleyes.gif
Vilken tur att det finns ogräs som jag inte har någon erfarenhet av!
rolleyes.gif

Lycka till med dånet!
rolleyes.gif
Malvia
CITAT (Sommartorparn @ 16-12-2004, 11:23)
rolleyes.gif
Vilken tur att det finns ogräs som jag inte har någon erfarenhet av!
rolleyes.gif

Lycka till med dånet!
rolleyes.gif

Ja, du har väldig tur som slipper detta ogräs. Att det har fått sprida sig är att svärmor tycker de är SÅ FINA. Men nu ska jag visa det jag hittade i boken, hi,hi.....Jag hade rätt - det var ogräs!! tongue.gif
Malvia
Läser om kvickrot: Vanligt perenn ogräs som man snabbt skall se till att effektivt bli av med, annars tar det lätt överhand. Gräv alltid upp kvickroten så fort den dyker upp. Handrensning är ej effektiv, man måste se till att få upp HELA roten också. Fins delar kvar växer den upp igen. För att förhindra att växten lagrar reservnäring bör man göra en DJUP BEARBETNING på hösten med spade. Bör upprepas ett flertal ggr. Köper man jord köper man ogräs, ofta kvickrot.
Finns förslag på träda, och bearbeta jorden i omgångar under säsongen.
Eländigt ogräs!

Malvia
Nu vet jag vad jag har för Ogräs!

Fodervallört! och inget annat heter den.

Kallade den för knölklocka och Dån tidigare.

Håller på att ta över i trädgården, fy fasiken.

( Fast mina är väldigt kraftiga, mörkgröna och har djupblåa blomställningar)

Måste ta kort på dem!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon