Full version: Frösådda kiwis
neena
I våras sådde jag en hel del frön från en kiwi jag ätit (sköljda och torkade i några dagar). Fick upp runt 20 st och sparade de åtta största (behöll fyra själv). Den största är runt 40cm och de andra något mindre.

Nu håller de flesta plantor på att tappa sina blad :/ Det börjar med att de blir brun-gula och torra i kanterna, för att sedan torka och skrumpna ihop helt. Till sist ramlar bladen av. Vissa plantor har bara något blad kvar medans några knappt fällt något blad alls...

Så nu undrar jag om det finns några andra med erfarenhet från egenodlade kiwisar som står innomhus (de får gärna vara mer än ett år gamla), som kan säga hur deras kiwisar betedde sig över vintern, om det är normalt att de tappar bladen, om de får nya blad till våren osv...

Är jättetacksam för svar!
wolkenkrabber
kiwis vill ha vinter vila, om du har tillgång til len källare ska du nog ställa dom i källaren och vattna sparsamt,. de får itne torka ut men inte var aför blöta heller, till våren tar du fram den och låter de vakan precis som träden. + + grader e nog en bra förvaring för dom över vintern,
Emser
har du en bild på dem?
neena
wolkenkrabber: jo, de vill väl övervintra som de flesta andra växter... men jag undrar särskilt om det är normalt att de ska tappa alla blad?

är det någon som haft kiwis innan som kan berätta hur dessa klarade hösten/vinter...

Emser: har ingen bild (än), kanske kommer om ett litet tag...
kerstin z5-6
Mina behåller bladen , men de står under ljus -De tappar dem annars -det är helt ok -övervattna inte bara:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon