Full version: Stor planta sökes!
Ätlig trädgård
Hej!

Jag har en väninna som har turen att ha en plats över i sitt rum som hon vill fylla med en planta. Det är ett utrymme bakom en soffa i ett hörn vid sidan av ett fönster. Jag antar att det är lite dunkelt. Hon är inte duktig med planor och kommer säkert glömma vattning.
Har ni några förslag på en stor planta som räcker över soffan, som skulle kunna passa henne? Finns det någon palmsort som klarar dessa förhållande?

Jätteglad för svar!!!

Mvh en tjej i Schweiz
pejori
en garderobsblomma kanske?
den klarar dom förutsättningarna rolleyes.gif smile.gif smile.gif
Ätlig trädgård
Vad är en garderobsblomma?
Är den stor nog att nå över en soffkant?
Vad heter den egentligen?

Tack!
Zazu
en garderobsblomma är en väldigt tålig växt i familjen araceae/ kallaväxter
jag tror den heter zamioculcas zamiifolia på latin
Helen i Piteå Zon 5
En planta till som är tålig är Ungkarlsblomman-Aspidistran, en växt med stora blad och uppåtväxande, sen finns ju mängder av olika Dracener på stam, Yuccapalmer, även Gullranka på mosstock, mängder av Ficusar i olika bladfärger, Schefflera-paraplyaralia, och fredsliljor. Hoppas hon hittar något som passar. /Helen
Caprice
Skulle nog oxå satsa på en Dracena... är inte så noga med vattning, kan bli iaf 150cm... Finns massor av sorter!

Caprice
Betty
Varför inte ställa en piedistal i hörnet och hänga en armatur med växtlampa över - då skulle hon få ännu fler växter att välja på. smile.gif
Kakaduan
Monstera såklart!

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon