Full version: Julmarknad i Lybeck
Lady Hamilton
rolleyes.gif Hej, Jag skall åka på Julmarknad i Lybeck i slutet av November, och är nyfiken på om någon av er varit där? Det skulle vara roligt om ni ville dela med sig av sina erfarenheter och kanske tipsa om det finns något speciellt man måste se eller något ställe som man bör besöka.
Hälsningar Hamilton
Smekajsa
Jag har varit i Lübeck många, många gånger
vi brukar övernatta där på väg ner eller hem ifrån
våra Europa-touringar på motorcykel

vi gör även "andra shoppingresor" hmm hmm dit
lite då och då

har dock aldrig varit på Julmarknad
men i år ska det bli av, äntligen

City-kärnan är ju inte så stor så det kan inte vara
svårt att lokalisera begivenheterna
hela stan ska ju vara som en stor marknad
Anna i Örsjö
Min sambo och jag var där med hans mor för några år sedan, hon fick resan i 60-årspresent av oss. smile.gif smile.gif Hela den gamla fina stadskärnan var fylld med olika marknadsstånd, jättemysigt. wub.gif wub.gif
Jag vill dock utfärda en VARNING! Ta på ett par varma skor som du är 100% säker på att du kan gå i hela dagen. Jag tog ett par skor som jag trodde var bra men fick efter några timmar leta upp en skoaffär och köpa ett par varma, bekväma kängor. sad.gif Fast dom har jag ju använt varje vinter sen dess. laugh.gif laugh.gif
Jag önskar jag kunde följa med. sad.gif
Anna
Hannele
unsure.gif Varför ska man åka till Lybeck, när den bästa julmarknaden är i Göteborg?

Virgo
CITAT
Varför ska man åka till Lübeck, när den bästa julmarknaden är i Göteborg?

Det finns nog inga goa "pepparkakor" o marsipan o varm o go Glüwein
Bratwurst o god öl i Göteborg sad.gif

Så ska man uppleva en riktig julmarknad så ska man åka till t.ex. Lübeck!
Hannele
CITAT (Virgo @ 20-10-2004, 22:56)
Bratwurst o god öl i Göteborg   sad.gif

wub.gif Visst finns det!
Virgo
men inte lika goa som i Lübeck! smile.gif
Monica M zon 4
Jag ska åka till Lybeck imorgon. Själva stadskärnan är ganska liten och mysig. Det finns mycket att kolla på i stan men om ni ska åka dit på julmarknaden kommer ni förmodligen att ha fullt upp att kolla alla affärer och allt pynt.

http://www.luebeck-tourism.de/

Om ni hinner kan ni kolla på Holsten Gate-museet. Det är väl ett av de kändaste landmärkena i stan! smile.gif
Lady Hamilton
Tusen tack för era svar! Nu vet jag lite till, bra tips det där med skorna och museet. Är det några flera som vill tipsa är det bara bra.

Varför jag inte åker till G-borg? ..........................
Kan även"köpa" lite annat i Lübeck.
Och min kompis har velat åka på denna julmarknad i flera år.
Billigare än att åka endast till G-borg ( nu åker vi båt därifrån )
Hälsningar Hammis rolleyes.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Ewa L
Just Lübecks julmarknad tror jag inte jag har besökt, men däremot väldigt många andra i Tyskland. Tror inte du behöver vara rädd att missa något, hela staden är en enda marknad.
Vad jag minns direkt när jag tänker tillbaka på dem är dofterna!!
Skorna är ett bra tips.
Smekajsa
Man kan väl åka både till Götet å Lübeck på julmarknad
wub.gif wub.gif
Anna i Örsjö
Visst kan man det! sleep.gif Tror inte man kan hitta riktigt allt som finns i Lübeck men i gengäld finns där säkert något annat i götet som inte finns i Tyskland.

Det jag ångrar att jag inte köpte var en bunt med kanelstänger. Det kan ju tyckas simpelt men jag har aldrig sett så stora kanelstänger varken förr eller senare. De var ca 25 cm långa och fingertjocka och doftade helt otroligt mycket. wub.gif

Mitt på torget (ett av dem) fanns en liten träbod där de sålde de mest fantastiska juldekorationer. Normalt är jag inte särskilt intresserad av julpynt (blir helt deppig varje jul) men t o m jag blev helt salig där inne. Hade jag haft råd hade jag handlat så mycket jag kunde bära. wacko.gif

Anna
Ewa smålänska höglandet
Det är trångt i Lübeck, mycket, mycket trångt
Åk till Lübeck också en annan tid och upplev den underbara staden

/Ewa zon 4-5
Lady Hamilton
[QUOTE=Anna i Örsjö,21-10-2004, 12:47]Det jag ångrar att jag inte köpte var en bunt med kanelstänger. Mitt på torget fanns en liten träbod där de sålde de mest fantastiska juldekorationer.

Åk till Lübeck också en annan tid och upplev den underbara staden

Även dessa tips o råd glädjer mig!

biggrin.gif biggrin.gif Hälsningar Hammis
Sylvia
CITAT (Virgo @ 20-10-2004, 23:16)

Njaauumm... Liseberg har ju ölhall och restauranger i parken och en massa marknadsstånd av olika slags. Men visst, Lübeck var bra, har varit där en gång för länge sedan.
Ingrid på Västkusten
CITAT (Virgo @ 20-10-2004, 22:56)
CITAT
Varför ska man åka till Lübeck, när den bästa julmarknaden är i Göteborg?

Bratwurst o god öl i Göteborg sad.gif

Så ska man uppleva en riktig julmarknad så ska man åka till t.ex. Lübeck!

Vi har ju det bästa korvståndet i hela Sverige i Göteborg - bara tyska korvar - Frankfurther kabanossexperten på Nils Ericssonplatsen!
Ingrid på Västkusten
CITAT (Sylvia @ 22-10-2004, 14:25)
CITAT (Virgo @ 20-10-2004, 23:16)

Njaauumm... Liseberg har ju ölhall och restauranger i parken och en massa marknadsstånd av olika slags. Men visst, Lübeck var bra, har varit där en gång för länge sedan.

Och Anna? Det finns en butik här i Göteborg som säljer halvmeterlånga kanelstänger ;-)

Lubeck är bäst innan December och nånstans fram till 6 Dec sedan är det liksom lite påklistrat med alla julmarknader. Själv tyckte jag det är liksom för trångt där nu det var bättre på sjuttio och åttiotalet ;-)
Lady Hamilton
[/QUOTE]
Lubeck är bäst innan December och nånstans fram till 6 Dec sedan är det liksom lite påklistrat med alla julmarknader.

Vilken tur att vi åker 29/11 ! tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Tusen tack för alla tips, råd o andra åsikter.
Svara på! om det finns någon mera som vill berätta.

Hälsningar Hammis
Smekajsa
Vi ska också till Lübeck den helgen smile.gif
kanske ses vi där i vimlet laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
ohmy.gif laugh.gif biggrin.gif Vi får hålla koll på varandra! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Smekajsa
Visst, får vi göra det smile.gif
det kan väl inte vara så svårt laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Självklart! Vi kan vinka till varandra!
evarina
Tycker det är en mycket trevlig stad.
Och istället för pepparkakor ska man leta efter spekolatius (hoppas det stavas så), dominosteine och lebkuchen (även om jag personligen inte är så förtjust i de sistnämda).
I lübeck tillverkar de ju jättegod marsipan också....kan man säkert äta till glühwein!!
Lady Hamilton
CITAT (evarina @ 25-10-2004, 17:41)
Och istället för pepparkakor ska man leta efter spekolatius dominosteine och lebkuchen

wacko.gif wacko.gif Vad är det?
Lady Hamilton
CITAT (Smekajsa @ 23-10-2004, 11:48)
Vi ska också till Lübeck den helgen  :)
kanske ses vi där i vimlet laugh.gif  :lol:

[QUOTE]

Det börjar närma sig nu! Du får inte glömma att vinka till mig! laugh.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 23-10-2004, 08:48)
Vi har ju det bästa korvståndet i hela Sverige i Göteborg

Har inte han 180 olika sorter!?!
Ja, han var ju med i TV med Tina.
Smekajsa
Jag är jätteledsen men Lübeck blev inställt
vi far till Göteborg istället

De som ska med oss äger en frisersalong och kunde inte ta
ledigt den fredag, big buisness, lönehelg å allt

Får väl lov att åka med några andra nästa år istället
för till Lübecks julmarknad ska jag
Hannele

CITAT (Smekajsa @ 14-11-2004, 13:08)
vi far till Göteborg istället

Grattis! Ni kommer att få det toppen!
Rosorna blommar fortfarande i Trädgårdsförreningen.
Botansika startar snart sin JulKryddutställning.
Kronhusbodarna har snart sin gammeldags julmarknad.
evarina
spekolatius (hoppas det stavas så), dominosteine och lebkuchen är tyska jul/adventsbakverk.

Spektaklen är liknar pepparkakor något.
Dominosteine är chokladöverdragen konfekt
Lebkuchen liknar mest chokladöverdragen mjuk pepparkaka, ibland med lite geléfyllning.

Svårt att översätta maträtter sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon